سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » معرفی ۱۴ نفر از عوامل آتش‌سوزی‌های مریوان به مراجع قضایی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان خبر داد؛

معرفی ۱۴ نفر از عوامل آتش‌سوزی‌های مریوان به مراجع قضایی

0
کد خبر: 1246

معرفی ۱۴ نفر از عوامل آتش‌سوزی‌های مریوان به مراجع قضایی

مدیرکل منابع طبیعی کردستان گفت: بارگیری بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت برای بالگرد‌ها به مریوان انجام گرفت که این مهم نقش قابل توجهی در مدیریت آتش و اطفا به موقع آن داشت.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: ۱۴ نفر از عوامل آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند که طبق بررسی‌های اولیه یک نفر از آنان عامل عمدی آتش‌سوزی بوده است.
بهزاد شریفی‌پور، در جمع خبرنگاران، با تبریک روز خبرنگار و قدردانی از زحمات اصحاب رسانه اظهار داشت: آتش‌سوزی گسترده در مریوان و سایر نقاط استان در سال جاری نسبت به سال‌های قبل با توجه به رشد پوشش گیاهی ناشی از بارش‌های قابل توجه گسترش بیشتری داشته است.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی کردستان، عامل بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد از حریق‌ها در مراتع و منابع طبیعی استان انسانی است که بیش از ۷۰ درصد این آمار سهوی بوده است.
وی اضافه کرد: آتش‌سوزی در ۹ شهرستان به جز مریوان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.
وی با بیان اینکه برای اطفای حریق از ۴۰ دستگاه دمنده در شهرستان مریوان استفاده شد، گفت: ۷۰ نفر از نیرو‌های مجرب در قالب تیم‌های مختلف با مشارکت مرزبانی و ارتش و در بحث نیروی هوایی، هلال احمر و... همه و همه پای کار آمدند و سه بالگرد در اطفاء حریق فعال بود که بیش از ۷۰ پرواز ۲۸۰ هزار لیتر آب را انجام دادند.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان تصریح کرد: بارگیری بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت برای بالگرد‌ها به مریوان انجام گرفت که این مهم نقش قابل توجهی در مدیریت آتش و اطفا به موقع آن داشت.
وی اضافه کرد: به صورت میدانی عملیات اطفا حریق در جنگل‌های مریوان انجام دادیم و توانستیم با استفاده از بالگرد‌ها و در پایین دست تیم‌های اطفاء حریق به بهترین شکل ممکن عمل کنیم.
شریفی‌پور با بیان اینکه این نقاط براساس تجربه کانون حریق در سال‌های بعد است، گفت: ۸۵ درصد پوشش گیاهی مرتعی که قابل مصرف برای دام نیست در آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان دچار حریق شد.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان افزود: همه دستگاه‌های نظامی و امنیتی در کنار منابع طبیعی برای شناسایی و دستگیری عوامل آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان پای کار آمدند و خوشبختانه توانستیم ۱۴ نفر عامل ایجاد حریق در جنگل‌های مریوان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنیم که ۱۲ نفر در امر زغال‌گیری و ایجاد کوره‌های زغالگیری فعالیت داشتند و یک نفر در آتش‌سوزی عمدی دخالت داشت و یک خودرو حامل زغال در یک عملیات چهار روز بعد از آتش‌سوزی شناسایی و ضبط شد.
وی افزود: ۱۰۱ کیسه زغال جزو مکشوفات و ۲ دستگاه خودرو حامل زغال هم در همین راستا توقیف شده است.
شریفی‌پور خاطر نشان کرد: از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت گستره منابع‌طبیعی کشور، ۳۵ میلیون هکتار یعنی ۸۵ درصد عرصه منابع طبیعی است.
وی گفت: از وسعت دو میلیون و ۹۰۰ هکتاری استان کردستان، یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار معادل ۶۲ درصد از پهنه استان را جنگل و عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد.
کلید واژه ها:
آتش سوزی جنگلها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید