پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » سعی کنیم کرکس دوم نباشیم

افراسیاب جمالی*

سعی کنیم کرکس دوم نباشیم

0
کد خبر: 1161

سعی کنیم کرکس دوم نباشیم

بیایید تلاش کنیم کرکس‌وار وارد موقعیت‌های زندگی نشویم؛ از دیگران برای موفقیت خویش پل نسازیم، از فقر و بدبختی دیگران دنبال نان درآوردن نباشیم.
در دهه ۱۹۹۰، عکسی از یک کرکس که منتظر مرگ دخترکی گرسنه برای خوردن جسد او بود، به طور گسترده‌ای منتشر شد. این عکس در سال ۱۹۹۳/۹۴ در طول قحطی سودان توسط "کوین‌ کارتر"، عکاس خبری اهل آفریقای جنوبی، گرفته شد و بعداً برای این عکس شگفت‌انگیز جایزه پولیتزر را کسب کرد.
اما، در حالی که از کوین‌کارتر برای مهارت عکاسی استثنایی‌اش در شبکه‌های خبری و تلویزیونی بین المللی سراسر جهان تمجید می‌شد، ثمره این دستاورد و شهرت تنها چند ماه بیشتر طول نکشید، زیرا بعداً افسرده شد و خودکشی کرد!
افسردگی کوین‌ کارتر زمانی آغاز شد که در یکی از این مصاحبه‌ها (برنامه تلفنی)، کسی تماس گرفت و از او پرسید که برای دخترک چه اتفاقی افتاد؟ او به سادگی پاسخ داد: "من منتظر نماندم تا بعد از این عکس ببینم چه اتفاقی می‌افتد، چون باید به پروازم می‌رسیدم.." سپس تماس گیرنده گفت: "من به شما می‌گویم که در آن روز دو کرکس وجود داشت و یکی دوربین داشت."
این موضوع که مثل خوره به جان کارتر افتاده بود، منجر به افسردگی شد و او در نهایت خودکشی کرد.
کوین کارتر می‌توانست هنوز زنده باشد و حتی شهرت بیشتری داشته باشد، اگر فقط آن دخترک را برداشته و به مرکز تغذیه سازمان ملل متحد که سعی داشت به آنجا برسد، برده بود یا حداقل او را به جایی امن برده بود.
این روزها در سراسر جهان این اتفاق در حال تکرار است جهانیان کارهای ابلهانه و غیر انسانی، که به زیان دیگران است را جشن می‌گیرند. کوین کارتر می‌توانست دختر را از آنجا ببرد، اما او این کار را نکرد. یک موقعیت غیر انسانی، "او زمان برای عکاسی داشت، اما هیچ وقتی برای نجات زندگی دختر نداشت."
معتقدان دین می‌گویند باید خدا موقعیت را برایت فراهم سازد که در هنگامی که فردی فریادرسی می‌خواهد به فریادش برسی و همه چیز را با ترازوی منافع خودت حساب نکنی و البته این خواستن بازتاب درونی پاک و خیرخواهانه است.
بیایید تلاش کنیم کرکس‌وار وارد موقعیت‌های زندگی نشویم؛ از دیگران برای موفقیت خویش پل نسازیم، از فقر و بدبختی دیگران دنبال نان درآوردن نباشیم، دل انسان‌ها را نشکنیم، عزت فقرا را پایمال نکنیم، موفقیت خودمان و لذت و عیاشی و منفعت و خواسته هایمان را با لحظات فقر، بدبختی، دل شکستگی دیگران مسجل نسازیم، به بهانه‌های منفعت‌طلبانه و پست کارهای غیر اخلاقی خویش را روتوش نکنیم و سعی کنیم اگر جسارت خوبی کردن نداریم رذل و پست نباشیم با عقده‌ها و امیال و آرزوها و شهوات خود دیگران را ملعبه و به طوفان بلا و بدبختی مبتلا نسازیم و رها کنیم این از کرکس دوم بودن هم بدتر است. بیاید تلاش کنیم کرکس نباشیم.
* دکتری تاریخ
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید