یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » انجام موفقیت‌آمیز عمل پیوند مغز استخوان در سنندج

دو ماه پس از افتتاح مرکز پیوند مغز استخوان در سنندج صورت گرفت؛

انجام موفقیت‌آمیز عمل پیوند مغز استخوان در سنندج

0
کد خبر: 1073

انجام موفقیت‌آمیز عمل پیوند مغز استخوان در سنندج

برهان مرادویسی گفت: پسر بچه ۸ ساله در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال جاری با تشخیص تومور ویلمز به عنوان اولین مددجو در بخش پیوند استخوان بیمارستان بعثت سنندج بستری شده است.
سنندج- خبرنگار روژان پرس:
بهمن ماه پارسال بود که خبر افتتاح مرکز پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت سنندج را منتشر کردیم. دو ماه بعد از این افتتاح اینک خبر رسیده که نخستین عمل پیوند مغز استخوان در این مرکز با موفقیت به انجام رسیده است.
روزنامه روژان سال 1400 خبر اولیه احداث این مرکز را به نقل از مجمع خیرین سلامت استان کردستان منتشر کرد و در پیگیری خبر، پارسال بهمن ماه اعلام کرد بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شده است.
به گزارش خبرنگار روژان‌پرس، این مرکز با زیربنای ۶۵۰ متر مربع دارای ۶ اتاق ایزوله، اتاق عمل و فضاهای جانبی است که با مشارک بنیاد خیریه رویا فروزش احداث شده و با احداث آن، نیاز به اعزام بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان به خارج از استان رفع شده است.
رییس بیمارستان بعثت سنندج در مراسم بهره‌برداری از این بخش اظهار کرد: این بخش با ساختاری جدید طراحی و احداث شده و به هیچ عنوان ریسک عفونت ندارد و ۴۰ بار تهویه برای هر اتاق طراحی شده است.
برهان مرادویسی با بیان اینکه بنیاد خیریه کار عمرانی و دانشگاه تجهیز آن را بر عهده داشت، افزود: این بخش شامل قسمت‌های آلوژن و اتولوک است و برای تجهیز بخش آلوژن به کمک مالی بیشتر وزارت بهداشت نیاز داریم.
وی اعتبار هزینه‌شده برای این طرح را ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۶ میلیارد تومان را بنیاد خیریه رویا فروزش و ۱۴ میلیارد را دانشگاه علوم پزشکی استان هزینه کرده است.
مرادویسی با قدردانی از کمک شایان توجه بانوی خیر ایرانی مقیم آمریکا سرکار خانم فروزش که خود خواهرش را با بیماری سرطان از دست داده است گفت: در غرب کشور مرکزی با این مشخصات وجود ندارد و راه‌اندازی این مرکز می‌تواند ساکنان نه تنها استان کردستان، بلکه غرب کشور را از رفتن به مرکز و شهرهای بزرگ و صرف هزینه‌های هنگفت بی‌نیاز کند.
وی با اشاره به مرزی بودن استان کردستان و موضوع توریسم‌درمانی خاطرنشان کرد این مرکز می‌تواند با ارائه خدمات به همسایگان مرزی زمینه توسعه صنعت گردشگری درمانی را هم فراهم کند.
وزیر بهداشت نیز گفت: مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج کاری منحصر به فرد و کم‌نظیر در کشور است و زحمات زیادی برای بخش‌های مختلف آن کشیده شده است و یک طرح علمی کامل است. این بخش دارای اتاق کلین روم است و میزان تهویه هوا و امکانات و دستگاههای آماده سازی سلولهای مغز استخوان ویژه‌ای دارد که در منطقه می‌تواند یک کار استثنایی محسوب شود.
دکتر عین‌اللهی  همچنین به راه‌اندازی دستگاه پیشرفته پت سی‌تی‌اسکن در بیمارستان کوثر سنندج اشاره کرد و گفت: این دستگاه بسیار پیشرفته برای تشخیص سرطان است و به قیمت امروز ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است. تا پیش از این مردم کردستان مجبور بودند برای روند درمان به استانهای دیگر مراجعه کنند.
بخش پیوند مغز استخوان با زیر بنای 802 متر مربع و 6 اتاق ایزوله، اتاق عمل و فضاهای جانبی با بنیاد خیریه رویا فروزش در بیمارستان بعثت سنندج منعقد شد. آورده خیرین محترم در این مرحله رقمی معادل شش میلیارد تومان بود.
این پروژه دومین پروژه عمده اجرائی بعد از بخش انکولوژی بیمارستان توحید توسط خیرین سلامت کردستانی مقیم خارج از کشور می‌باشد.

انجام نخستین عمل موفق پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت

نخستین عمل پیوند مغز استخوان در استان کردستان، بر روی کودک ۸ ساله مبتلا به تومور ویلمز در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج با موفقیت به انجام رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مسئول تیم درمانی این عمل مهم، ضمن اعلام این خبر، گفت: پیوند مغز استخوان یکی از روش‌های نوین درمانی برای بیماران سرطانی است که امیدهای بهبودی این قبیل بیماران را افزایش داده است.
برهان مرادویسی با تشریح نحوه درمان این بیمار، گفت: پسر بچه ۸ ساله در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال جاری با تشخیص تومور ویلمز به عنوان اولین مددجو در بخش پیوند استخوان بیمارستان بعثت سنندج بستری شده است.
وی این مددجو را یک نمونه اتولوگ بیان کرد و افزود: در تاریخ ۲۰ فروردین ماه سلول گیری از مددجو انجام و بعد از یک دوره شیمی درمانی در بخش پیوند و انجام آزمایشات تخصصی لازم در تاریخ ۲۸ فروردین تزریق سلول های بنیادی برای وی به انجام رسید.
فوق تخصص انکولوژی کودکان و رئیس بیمارستان بعثت سنندج با اشاره به اینکه، این مددجو امروز بعد از اتمام موفقیت آمیز دوره درمان و گرفتن آموزش های لازم در خصوص رعایت نکات بهداشت فردی و ایزولاسیون در خانه، ترخیص شد، اظهار کرد: با مساعدت ریاست دانشگاه و پیگیری‌های معاون درمان و مسئولان دانشگاه، امکان انجام عمل پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت سنندج برای اولین بار در استان کردستان فراهم شد تا راه برای انجام کارهای جدیدتر و کمک به بیماران سرطانی کردستان و استان‌های همجوار ایجاد شود.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید