شنبه، 15 اردیبهشت 1403
روژان پرس » یادداشت » کُردها و افغان‌ها فریب نمی‌خورند

عماد کریمیان _ روزنامه‌نگار

کُردها و افغان‌ها فریب نمی‌خورند

0
کد خبر: 1322

کُردها و افغان‌ها فریب نمی‌خورند

کُردها و افغان‌ها دارای اشتراکات فرهنگی و دینی فراوانی هستند و در طول تاریخ هیچ‌گونه خصومت و عداوتی با هم نداشته‌اند.
نمایش فیلم برخورد غیرانسانی، فحاشی و کتک زدن یک پناهجوی افغانی در سنندج، احساسات مردم نجیب و شریف این شهر را برانگیخت.
سنندج؛ شهر مسجد و مناره، شهر دیانت و عرفان، شهر فرهنگ و ادب، در طول تاریخ همواره پناهگاه بی‌پناهان و درماندگان بوده و هرکسی که تنها یکبار به این شهر سفر کرده باشد، پی به ساختگی بودن این فیلم و نیّت پلید سازندگان و نشردهندگان آن می‌برد.
مگر ممکن است در شهری که از سوی یونسکو بعنوان شهر خلاق موسیقی جهان انتخاب شده است، چنین رفتارهای وحشیانه‌ای از مردمانش سر بزند!؟
سال ۱۹۹۱ صدها هزار نفر از آوارگان عراقی از ترس حمله‌ی ارتش درّنده‌ی رژیم بعث عراق، خسته و گرسنه، با پای پیاده به ایران پناه آوردند. مردم سنندج همچون مردم سایر شهرهای کُردنشین ایران، آغوش خود را به روی آنان گشوده و با گرمی و صمیمیت در خانه‌های خود پناه‌شان دادند. هر خانواده‌ای در سنندج پذیرای چند خانواده‌ی عراقی بود و تمام زندگی‌شان را در اختیار آنان گذاشته بودند.
به دلیل مهربانی و مهمان‌نواز بودن این شهر، خانواده‌های زیادی از تمام شهرهای ایران به این دیار زیبا و خوش آب و هوا کوچ کرده و در کنار مردمانش در آرامش و آسایش زندگی می‌کنند. وجود کنیسه‌ی یهودیان، کلیسای مسیحیان، حسینیه‌ی اهل تشیع، مساجد اهل سنت، تکیه‌ها و خانقاه‌های مختلف در این شهر، خود گواهی بر این مدعاست.
بدیهی است چنین رفتارهای شنیع و مشمئزکننده‌ای که در این فیلم مشکوک دیده می‌شود، نه مربوط به این شهر بوده و نه توسط سنندجی‌های بافرهنگ انجام گرفته است.
لذا افکار عمومی کُردها در تمام دنیا، بویژه مردم بافرهنگ سنندج، خواستار شناسایی عوامل این فیلم، اعم از بازیگران، سازندگان و نشردهندگان آن و مجازات و برخورد قاطع با آنان می‌باشد.
کُردها و افغان‌ها دارای اشتراکات فرهنگی و دینی فراوانی هستند و در طول تاریخ هیچ‌گونه خصومت و عداوتی با هم نداشته‌اند. بطوری که هم‌اینک ۳ استان افغانستان کُردنشین بوده و حدود ۷۰۰ هزار کُرد در افغانستان در کنار برادران و خواهران شریف افغانی خود زندگی می‌کنند.
دسته بندی: یادداشت
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید