جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » اخبار امیدوار کننده تامین امنیت غذائی و سلامت انسان برایند تور رسانه‌ای دامپزشکی کردستان

اخبار امیدوار کننده تامین امنیت غذائی و سلامت انسان برایند تور رسانه‌ای دامپزشکی کردستان

0
کد خبر: 1920

اخبار امیدوار کننده تامین امنیت غذائی و سلامت انسان برایند تور رسانه‌ای دامپزشکی کردستان

سال گذشته 20 هزار نوبت تست سل، 13 هزار تست تب مالت و 1 هزار نوبت تست بیماری مشترک مشمشه انجام شد که در نتیجه فقط 7 مورد سل شناسایی گردید که با استناد به این نتیجه کردستان استان پاک تشخیص داده شد.
تور رسانه‌ای بازدید خبرنگاران از اردوی جهادی واکسیناسیون دام‌های کردستان برای مقابله با بیماری‌های دام و طیور در روستاها و واحدهای تولیدی استان برگزار شد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در گفتگو با رسانه‌های اعزامی به این تور، واکسیناسیون دام و طیور را ضرورت تامین امنیت غذایی کشور دانست و گفت: واکسیناسیون دام و طیور استان با هدف مبارزه با بیماری‌های تب برفکی، نیوکاسل، سل، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و مشمشه به صورت مستمر و رایگان در قالب شناسایی، ویزیت و تجویز دارو در استان اجرا می‌شود.
دکتر کامران زیباکردار افزود: سال گذشته 1 میلیون و 200 هزار راس دام سبک و 88 هزار راس دام سنگین واکسیناسیون شدند اما امسال با توجه افزایش ظرفیت مراتع و قیمت گوشت این تعداد 15 درصد افزایش یافته که به صورت مدام پایش و واکسیناسیون می‌شوند.
وی تصریح کرد: امسال 8 میلیون «نوبت راس» واکسیناسیون مرتبط با بیماری‌های دامی واگیر و بیماری‌های مشترک انسان و دام انجام خواهد شد.
زیباکردار در مورد روش‌های کنترل بیماری‌ها اظهار کرد: استراتژی چند روش در این راستا داریم که عبارتند از 1- امنیت زیستی و قرنطینه که باید در زمان خرید و انتقال دام توسط خود دام‌دار و مرغ‌دار رعایت شود 2- ایمن سازی دام و طیور توسط دامپزشکی بر اساس پروتوکل‌ها در طول سال و همزمان با سایر استان‌ها 3- پایش و مراقبت واحدها که به صورت مراجعه حضوری در قالب نمونه برداری و معاینه توسط سازمان دامپزشکی اجام می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های تب مالت، سل و مشمشه به علت نداشتن علامت بارز باید به صورت مداوم نسبت به تست موردی اقدام شود تا در صورت مشاهده بیماری، دام از چرخه خارج شود.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در خصوص ماهیت بیماری‌های شناسایی شده گفت: سال گذشته 92 درصد از بیماری‌ها مربوط به تغذیه و 8 درصد هم مربوط به بیماری مشترک بین انسان و دام با کانون‌های کم مساحت بود، این را باید دانست که سال 1402 با اپیدمی تب برفکی هم مواجه نشدیم، فعالیت شبانه‌روزی امسال سبب کاهش میزان ابتلا به بیماری مشترک انسان و دام به 5 که نشان از سرعت اقدامات دامپزشکی و همکاری جدی مردم دارد.
وی افزود: 100 واحد صنعتی و نیمه صنعتی گاورداری و 40 واحد اسب‌داری به صورت دوره‌ای پایش می‌شوند، سال گذشته 20 هزار نوبت تست سل، 13 هزار تست تب مالت و 1 هزار نوبت تست بیماری مشترک مشمشه انجام شد که در نتیجه فقط 7 مورد سل شناسایی گردید که با استناد به این نتیجه کردستان استان پاک تشخیص داده شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: 1930 روستا تحت پوشش خدمات رایگان هستند که امسال در مدت 2 ماه گذشته 5/2 میلیون نوبت واکسیناسیون در استان انجام شد که 15 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است.
زیباکردار اعلام کرد: سال گذشته 16 میلیارد تومان اعتبار برای واکسیناسیون استان پرداخت شد که امسال نیاز به 25 میلیارد تومان بودجه داریم.


تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید