جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » جایگاه کردستان در تامین امنیت غذائی کشور ارتقاء می‌یابد

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد؛

جایگاه کردستان در تامین امنیت غذائی کشور ارتقاء می‌یابد

0
کد خبر: 1895

جایگاه کردستان در تامین امنیت غذائی کشور ارتقاء می‌یابد

اجرای طرح‌های مکانیزاسیون، کشت گلخانه‌ای، تغییر الگوی کشت و سامانه‌های آبیاری نوین در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد به طوری که سال گذشته موفق به کسب مقام برتر کشوری اجرای مکانیزاسیون کشاورزی را به دست آوردیم که افتخاری بزرگ برای کردستان است.
نشست مطبوعاتی مشترک مدیران حوزه کشاورزی کردستان با هدف تشریح رویکردهای نوین، عملکرد سال گذشته و پروژه‌های قابل افتتاح هفته جهاد کشاورزی با حضور مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی، مدیر امور شعب بانک کشاورزی و مدیر عامل تعاون روستائی کردستان برگزار شد.
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به جایگاه استان در تولید محصولات غذائی گفت: امنیت غذائی بزرگترین دستور کار همه کشورهاست زیرا تاثیر قاطع بر روند کمی و کیفی توسعه، جایگاه بین المللی و میزان پایداری و توازن شاخص‌های توسعه یافتگی دارد.
پیمان اسکندری افزود: کردستان با برخورداری از منابعی مانند 1 میلیون و ۲۱۷ هزار میلیون هکتار زمین زراعی و 1 میلیون و 773 هزار هکتار مرتع از نقش بی بدیل در امنیت غذائی و توازن روند توسعه دارد به طوری که جایگاه اول تولید توت فرنگی، اول گندم دیم، دوم انگور دیم، دوم گردو، سوم نخود و پنجم سیب زمینی کشور به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: نقش فعلی را نمی‌توان نقش واقعی کردستان دانست چون ظرفیت بسیار بالاتر است و باید تمام سیاست گذاری‌ها، اقدامات و بسترهای سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ارتقاء این نقش تامین گردد تا این استان تکیه‌گاه توسعه اقتصادی، قطب تولید و تجارت، محور امنیت غذائی و ضامن تحقق اهداف دولت باشد.
اسکندری در ادامه اظهار کرد: اجرای طرح‌های مکانیزاسیون، کشت گلخانه‌ای، تغییر الگوی کشت و سامانه‌های آبیاری نوین در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد به طوری که سال گذشته موفق به کسب مقام برتر کشوری اجرای مکانیزاسیون کشاورزی را به دست آوردیم که افتخاری بزرگ برای کردستان است.
وی رفع تداخل مالکیت دولتی و خصوصی را ضرورت توسعه کشاورزی استان دانست و اعلام کرد: سال گذشته برنامه رفع تداخل از 210 هزار هکتار اراضی انجام شد و باید تمام اراضی استان تعیین تکلیف شود تا ادعاهای ثبت شده در محاکم قضائی و سردرگمی دولت و مردم برای همیشه پایان یافته و کشاورزان بتوانند از اسناد مالکیت در زمینه‌هایی مانند وثیقه-گذاری بانکی و تضامین محاکم قضائی استفاده کنند.
این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت حراست از گونه‌های نژادی حیوانات اهلی کردستان اظهار کرد: این گونه‌ها ذخایر ارزشمند استان هستند که باید حفظ شوند تا بتوان از همه مزایای مرتبط با امنیت غذائی و علوم دامی آنها استفاده کرد که در این راستا پروژه حراست از بز کوردی، اسب کورد و بز مرغز را در دست اجرا داریم.
وی در مورد طرح‌های افتتاحی هفته جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته 761 طرح با 3 هزار و 781 میلیارد تومان سرمایه-گذاری به بهره برداری رسید که سبب ایجاد 4 هزار و 762 شغل و تثبیت شغل 5 هزار و 914 نفر شد و امسال  77 طرح با 368 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در هفته جهاد کشاورزی افتتاح می‌شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان افزود: در چند سال اخیر شاهد تحولات بزرگ کمی و کیفی در حوزه کشاورزی بوده‌ایم که عبارتند از افزایش ظرفیت سردخانه‌ای از 35 هزار تن به 96 هزار تن، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای از 30 هکتار به 65 هکتار، آغاز عملیات اجرائی نهضت گلخانه‌ای با 300 هکتار مساحت، احداث گلخانه 15 هکتاری تولید سبزی و سیفی «قبا سرخ» بیجار، افتتاح گاوداری 2 هزار راسی گاو شیری دیواندره، سردخانه و بسته بندی 5 هزار تنی مریوان، بزرگترین واحد کنسانتره و آب میوه مریوان و احداث شبکه آبرسانی به 1500 هکتار اراضی پایاب سد قشلاق.
اسکندری عمل به شعار سال را وظیفه همه مدیران و متولیان اداره کشور ذکر و تصریح کرد: شعار سال در اصل نقشه راه همه مدیران کشور است که توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ می‌شود و همه باید تمام توان خود را در این راستا به کار گیرند که سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای عمل به این تعهد برنامه‌هایی در زمینه تولید، صادرات و تنظیم بازار دارد که همه آنها با مشارکت مردم اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به نبود مشکل کمبود گوشت مرغ در کردستان اظهار کرد: در فاصله سال‌های 99 و 1400 با مشکل کمبود گوشت مرغ مواجه شدیم که بلافاصله برنامه فعال سازی ظرفیت و استعدادهای استان در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و میزان جوجه‌ریزی به 4 میلیون و 500 هزار قطعه رسید که در نتیجه این برنامه ظرفیت تولید 98 هزار تنی مرغ گوشتی سال 1402 به 115 هزار تن در سالجاری می‌رسد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، مازاد تولید به سایر استان‌ها فرستاده می-شود اما این را بدانید که در حال حاضر ما به مرحله صادرات به خارج هم رسیده‌ایم به طوری که سال گذشته 1 هزار و 100 تن گوشت مرغ کردستان صادر شد.
وی در خصوص برنامه این نهاد برای تحقق جهش تولید گفت: سازمان جهاد کشاورزی کردستان چندین پروژه شاخص در زمینه‌های آبخیزداری و مدیریت آب و خاک در دست اجرا دارد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کردستان با ناترازی تولید گوشت قرمز مواجه است که برای غلبه بر این مشکل چندین پروژه بزرگ را در دست اجرا داریم که مهمترین آن احیاء دامداری روستائی و گله‌داری دام سبک در سارال دیواندره است.
اسکندری گسترش صنایع تبدیلی را سیاسی اصلی دولت و مدیریت استان دانست و افزود: خام فروشی بزرگترین عامل پایین بودن قیمت و فساد پذیری سریع محصولات کشاورزی کردستان است که باید با تامین بسترهای قانونی، بسته‌های تشویق سرمایه‌گذار و منابع بانکی زمینه تحقق اهداف شاخص را فراهم کنیم، اقدامات مهمی در 2 سال اخیر انجام شده که مهمترین آن افزایش 2 برابری ظرفیت سردخانه‌ای و رسیدن به 800 هزار تن ظرفیت ذخیره غلات در سیلوها و انبارها است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید