چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » شورای برنامه‌ریزی کردستان به طرح‌های مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی سنندج و سقز رای داد

شورای برنامه‌ریزی کردستان به طرح‌های مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی سنندج و سقز رای داد

0
کد خبر: 1831

شورای برنامه‌ریزی کردستان به طرح‌های مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی سنندج و سقز رای داد

بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 1410 در حدود 613 هزار نفر را باید در شهر سنندج سامان دهی کرد این در حالی است که محدوده قانونی شهر تنها ظرفیت 82 هزار و 700 هزار نفر را دارد.
نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان با دستور کار بررسی طرح‌های پیشنهادی برای احداث شهرک‌های جدید برگزار شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به عملکرد این نهاد در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: بیش از 100 هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند اما سهمیه استان تنها 36 هزار واحد بود که تا کنون زمین مورد نیاز 26 هزار واحد تامین و مابقی هم در دستور کار قرار دارد.
جهانگیر الیاسی افزود: ثبت نام بیش از 100 هزار نفر در طرح نهضت ملی و خرید و فروش امتیاز آن نشان از اعتماد مردم به دولت دارد زیرا هنوز کار به صورت کامل عملیاتی نشده اما برای ادامه راه و عمل به وعده نیازمند همکاری سایر ارگان‌ها هستیم، در غیر این صورت اعتماد مردم را از دست می‌دهیم.
وی اعلام کرد: خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیر قانونی است و دفتار تثبت اسناد و املاک دارند خلاف قانون را مرتکب می‌شوند.
الیاسی تصریح کرد: بیشتریت تورم استان در زمینه مسکن است زیرا امکان تامین سرپناه در موعد مقرر مقدور نیست، برای پایان دادن به این پدیده خطرناک نیاز به حمایت‌ها و همکاری‌های ویژه همه نهادها، بانک‌ها و بخش خصوصی داریم، در غیر این صورت ساخت و ساز غیر مجاز جامعه را در مسیر بحران‌های احتمالی قرار می‌دهد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: توپوگرافی کوهستانی، زمین‌های مرغوب کشاورزی و ظهور معارض مهمترین موانع توسعه مسکن کردستان هستند اما با وصف وجود این مشکلات، کارنامه‌ای موفق در اجرای طرح نهضت ملی مسکن داریم و نباید ما را با استان‌های فاقد این موانع مقایسه کرد.
این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت احداث شهرکهای مسکونی گفت: هدف از اجرای این برنامه پشتیبانی از شهرهای مادر و کاهش مشکلات و کمبودهای آنهاست و تنها راه گذر کردستان از معضلات شهری و پاسخ دادن به تقاضا روی آوردن به این برنامه می‌باشد.
وی در ادامه افزود: توسعه اقتصادی استان و اجرای طرح‌های بزرگ مثل منطقه آزاد و گسترش زیرساخت‌هایی مانند کریدور شمال - جنوب و راه آهن میزان مهاجرت به شهرها را افزایش داده و شهرهای فعلی توان پاسخ دادن به نیازهای این حجم عظیم را ندارد.
الیاسی اضافه کرد: شهرهای مریوان، بانه، سقز و سنندج به علت مهاجر پذیذ بودن در اولویت برنامه‌ها قرار دارد اما اجرای طرح توسعه شهری و احداث شهرک در محدوده داخل این شهرستان‌ها به عللی همچون برخورداری از بافت جنگلی، پادگان، فرودگاه، رودخانه و اراضی مرغوب کشاورزی با محدودیت زمین مواجه هستیم.
مدیرکل راه و شهر سازی کردستان افزود: شهر دهگلان به علت قرار داشتن در مجاورت شهرک صنعتی شماره 2 کردستان و فعالیت واحدهای بزرگ صنعتی از قبیل لاستیک بارز با مسائلی همچون افزایش تقاضای مسکن و تردد بین شهر و محل کار مواجه است ، به طوری که در شهرهای سنندج و دهگلان ظرفیت بیش از 34 هزار واحد را نداریم اما 80 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، که تنها در صورت ایجاد شهرک مسکونی در جوار شهرک صنعتی می‌توان این مسائل را حل و فصل کرد.
وی در ادامه اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 1410 در حدود 613 هزار نفر را باید در شهر سنندج سامان دهی کرد این در حالی است که محدوده قانونی شهر تنها ظرفیت 82 هزار و 700 هزار نفر را دارد.
وی با بیان اینکه تامین زمین و ساخت مسکن در استان تاثیر بسزایی در کاهش تورم خواهد داشت، بیان کرد: اراضی در حاشیه شهرهای استان وجود دارد اگر دولت به سرعت برای الحاق و ساخت شهرک در آنها نکند، به طور غیرمجاز تا چند سال آینده از سوی مردم در آن ساخت و ساز انجام خواهد شد.
الیاسی اعلام کرد:  نسخه واحدی در عدم تغییر کاربری اراضی برای کل کشور پیچیده شده است درحالیکه اقتضائات هر استان با استان دیگری متفاوت است لذا نیاز به اصلاح این قانون وجود دارد و این مهم را پیگیری خواهیم کرد.
باید امکان ساخت و ساز غیر مجاز را از بین برد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: ۹۹ درصد تعهد مربوط به مسکن ملی در سقز عملیاتی شده و موفق ترین شهر از نظر اجرای طرح نهضت ملی در سطح استان است.
کیومرث حبیبی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی به معنای تنظیم رابطه بین انسان و فضاست، بیان کرد: باید با برنامه ریزی صحیح در حوزه مسکن از ساخت نواحی هم چون نایسر که بیشتر ساخت و ساز واحدهای مسکونی در آن به صورت غیرمجاز و بدون استانداردهای فنی و اصولی انجام شده است، خودداری شود.
وی یکی از نیازهای استان کردستان را تصویب طرح های مربوط به ایجاد شهرک های مسکونی جدید عنوان کرد و اضافه کرد: در این طرح ها، نیاز به مسکن در چند سال آینده هم دیده می شود ولی همچنان با محدودیت مربوط به اراضی الحاقی به شهرها مواجه هستیم.
طرح مکان‌یابی شهرک مسکونی جدید در سنندج با ۱۳ رای موافق و چهار رای مخالف و طرح مکان‌یابی شهرک مسکونی در شهرستان سقز با ۱۶ رای موافق و یک رای مخالف در این جلسه مصوب شد و استاندار کردستان هم بر بررسی بیشتر این طرح تاکید کرد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید