شنبه، 8 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » به سدها و رودخانه‌ها نزدیک نشوید

هشدار طغیان رودخانه‌ها

به سدها و رودخانه‌ها نزدیک نشوید

0
کد خبر: 1748

به سدها و رودخانه‌ها نزدیک نشوید

سامانه بارشی پرقدرت تا روز پنجشنبه نهم فروردین ماه ادامه خواهد داست.
با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی، شرکت آب منطقه‌ای کردستان از مردم خواست در روزهای تعطیلات نوروز از نشستن و پرسه زدن در اطراف رودخانه‌ها خودداری کنند.
مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، نسبت به بارش شدید باران و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ هشدار داد.
روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به جلسه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان گزارش داد در این جلسه آخرین وضعیت آب و هوایی کردستان بررسی و اعلام شد فعالیت سامانه بارشی در این استان با مخاطره رگبار شدید باران و ذوب برف همراه با بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب گرفتگی معابر به صورت گسترده به ویژه در ایام تعطیلات سال جدید، با سیلاب همراه خواهد شد.
این سامانه بارشی پرقدرت تا روز پنجشنبه نهم فروردین ماه ادامه خواهد داست.
شرکت آب منطقه‌ای با استناد به مصوبات این جلسه از مردم، گردشگران، کشاورزان و اهالی روستاهای بالادست و پائین‌دست سدها خواست از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها، مخازن سدها و مسیل‌ها به طور جدی اجتناب و به تابلوهای هشدار سیل که توسط این شرکت نصب شده است، توجه کنند. با توجه به ماهیت فصل بهار، هر لحظه امکان بارش‌های رگباری و بروز سیلاب شدید در رودخانه‌ها وجود دارد و کم‌توجهی و بی‌احتیاطی شهروندان به هشدارها، ممکن است خسارات و حوادث ناگواری را در پی داشته باشد.

سرریز سدهای چراغ‌ویس، سبدلو و گاران
در همین حال هواشناسی کردستان گزارش داد روستای سلین در منطقه هورامان، با ۱۴۳ میلیمتر، پربارش‌ترین نقطه کشور شد و مریوان با ۱۲۸ میلیمتر رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.
آمارها حاکی از آن است که میانگین بارش استان کردستان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر۱۴۰۲) تاکنون، نسبت به بلندمدت، به‌ میزان ۸۸.۸ میلی‌متر، بیشتر شده است و با بالاترین میزان اختلاف (افزایش) در مقایسه با سایر استان‌ها، در صدر نمودار قرار دارد.
کردستان، استان اول در بارش

بر همین اساس، استان‌های کرمانشاه با ۶۱.۳ میلیمتر و همدان با ۵۲.۸ میلیمتر در رتبه‌های دوم و سوم و استان فارس با منفی ۶۷.۹ میلیمتر در انتهای نمودار قرار گرفته است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت که ۳۰۶ میلی‌متر بوده، پنج درصد افزایش دارد.
آرش آریانژاد متوسط بارش‌های اخیر را ۳۴ میلی متر اعلام کرد و ادامه داد: طی دو ماه گذشته سدهای چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سبدلو بانه، سرریز داشته و احتمال سرریز شدن سدهای زیویه کامیاران، قشلاق سنندج، عباس آباد بانه و آزاد، دور از ذهن نیست.
آریانژاد به این هم اشاره کرد که دریاچه زریبار مریوان ۴۰ سانتیمتر مانده سرریز شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین آب دریاچه زریبار در بارش‌های اخیر ۳۰ سانتیمتر دیگر افزایش یافت، ادامه داد: در صورت تداوم بارش‌ها طی روزهای آینده باید منتظر سرریز دریاچه پس از پنج سال باشیم، این در حالی‌است که سال ۱۴۰۱ خطر خشک شدن زریبار بالا رفته بود.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید