سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » بزرگداشت روز جهانی زبان مادری

در دانشگاه کردستان برگزار شد؛

بزرگداشت روز جهانی زبان مادری

0
کد خبر: 1661

بزرگداشت روز جهانی زبان مادری

رئیس دانشگاه کردستان گفت: وجود کثرت زبانی در ایران یک فرصت است.
روز جهانی زبان مادری در مراسمی با حضور دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه کردستان در تالار مولوی دانشگاه گرامی داشته شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، دکتر حامد قادرزاده در این مراسم اظهار داشت: حفظ و نگهداری زبان مادری وظیفه همه مردم است و در سطح کلان نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.
رئیس دانشگاه کردستان ضمن اشاره به دیدگاه قرآن در رابطه با تنوع و تفاوت زبانی و قومی، وجود کثرت زبانی در ایران را مسئله‌ای حائز اهمیت و فرصتی برای استفاده مفید دانست.
وی با اشاره به اینکه هیچکس بر دیگری برتری ندارد، افزود: در نظر گرفتن «متغیرها» برای توجه به اثر «متغیر» در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است نه برای تحکم، نه برای غلبه دادن حقی بر حق دیگر بلکه به معنای ایجاد نگاه و نگرش مکمل-تکاملی بوده و تا زمانی که خود را مکمل نپنداریم تکامل نخواهیم یافت. 
دکتر قادرزاده افزود: زبان مادری، هویت ما بوده و  کثرت و تنوع زبان کردی بسیاری زیاد است به‌گونه‌ای که در هر محله و روستایی به گویش متفاوتی صحبت می‌کنند که این بسیار ارزشمند است.
رئیس دانشگاه کردستان تصریح کرد: هر زبانی که در دنیا وجود دارد بسیار ارزشمند است و زبان هر سرزمینی به مرور و در طی دوران‌های مختلف تغییراتی در آن ایجاد می‌شود و این خاصیت زنده بودن هر زبانی است.
این مراسم با اجرای گروه موسیقی و گرفتن عکس دسته جمعی پایان یافت.
گفتنی است، از سال ۲۰۰۰ میلادی روز ۲۱ فوریه توسط یونسکو به عنوان «روز جهانی زبان مادری» و به منظور بزرگداشت و حفاظت از تنوع زبانی و فرهنگی نام‌گذاری شده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید