دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » وضعیت باشماق در شان یک مرز بین المللی نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان:

وضعیت باشماق در شان یک مرز بین المللی نیست

0
کد خبر: 1412

وضعیت باشماق در شان یک مرز بین المللی نیست

وجود یک پایانه مرزی در مرز‌های استان موجب ترغیب و تشویق برای ورود سرمایه‌گذار به استان می‌شود، اما وجود برخی بروکراسی‌ها و کارشناسی‌های غیر اصولی سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد.
معاون استاندار کردستان از نابسامانی مرز بین‌المللی باشماق انتقاد کرد و با اعلام اینکه طرح جامع ساماندهی مرز رسمی باشماق یکی از اولویت‌های اصلی در راستای توسعه تجارت خارجی است گفت: متاسفانه این طرح کند پیش می‌رود.
علی نوری در جلسه شورای مبادلات مرزی استان کردستان اظهار کرد: ساماندهی مرز‌های استان کردستان و اجرای طرح جامع ساماندهی مرز باشماق در راستای توسعه تجارت خارجی در دستور کار قرار گرفته است، اما در روند اجرا ضعیف عمل شده است.
وی افزود: هدف برگزاری این جلسات باید موضوع رونق تولید و بعد از آن رونق صادرات باشد که نقش مرز در این راستا بسیار ویژه است.
معاون اقتصادی استانداری کردستان با ابراز تاسف از اینکه ترانزیت و صادرات واحد‌های تولیدی از نابسامانی در مرز متاثر شده است، گفت: امروز برخی مشکلات در مرز موجب شده که واحد‌های تولیدی صادرات خود را از سایر مرز‌ها مانند تمرچین انجام دهند این به زیان استان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت مرز باشماق در شان یک مرز بین المللی نیست، گفت: رفع مشکلات و توسعه مرز باشماق به دلیل ظرفیت بالای تبادلات تجاری ضروری است و باید برای رفع مشکلات این مرز به صورت جدی ورود پیدا کنیم.
نوری گفت: وجود یک پایانه مرزی در مرز‌های استان موجب ترغیب و تشویق برای ورود سرمایه‌گذار به استان می‌شود، اما وجود برخی بروکراسی‌ها و کارشناسی‌های غیر اصولی سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد.
وی به بازگشایی برخی گذرگاه‌های کولبری که مطالبه عمومی مردم بود اشاره کرد و افزود: بازگشایی این معابر در شرایطی صورت گرفت که هیچ زیرساختی در سیرانبند آماده نشده بود و باید تا زمانی که این زیرساخت‌ها آماده شود سخت‌گیری‌های غیر ضروری وجود نداشته باشد.
نوری تاکید کرد: در مرز سیران‌بند بانه همین الان حمل و نقل مسافر و بار در حال انجام است و باید این کار‌ها به صورت هدفمند و هوشمند دنبال شود.
به گفته وی، استقرار ایکس ری در این نقطه می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که امروز در مرز سیران‌بند در بازرسی ورود و خروج مسافر وجود دارد را رفع می‌کند.
مکاتبات لازم برای تامین ایکس ری برای این مسیر است انجام شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز در این جلسه در مورد آخرین وضعیت ساماندهی طرح توسعه مرز باشماق اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ عملیات اجرایی فاز یک باشماق با محوریت ترانشیت منت توسط پیمانکار وقت پروژه با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار کلید خورد.
فرزاد حسنی افزود: به دلیل برخی نواقص، پیشرفت کار که به ۱۸ درصد رسید کار با پیمانکار را خاتمه دادیم و پس از انجام اقدامات لازم بویژه در زمینه تملک اراضی مدنظر و رفع برخی موانع دیگر این کار به مشاور دیگری داده شده و فاز دوم پروژه آغاز شده است.
وی با بیان اینکه مکاتبات لازم برای تامین ایکس ری برای این مسیر است انجام شده، گفت: به موازات این کار برای اجرای ادامه کار مشاور دیگری بکارگیری شده است برآوردی ۳۰۷ میلیارد تومان برای فاز دوم تعریف شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: خطوط مسافری در لاین جدید ورودی و خروجی و لاین ترانزیت هم در دو لاین اجرا می‌شود و سوخت و ماده سوختی هم در لاین جداگانه‌ای تعریف شده و کار‌های مطالعاتی این مهم در حال انجام است.
حسنی افزود: اجرای این پروژه در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در خروجی مرز نقطه حادثه خیزی را شناسایی و رفع آن را در دستور کار قرارداده ایم.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید