پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » چشم‌انداز روشن تجارت مرزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان خبر داد؛

چشم‌انداز روشن تجارت مرزی

0
کد خبر: 1373

چشم‌انداز روشن تجارت مرزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: در حوزه بازارچه‌های مرزی و معابر کولبری تصویب‌نامه هیأت وزیران برای استان کردستان و ادغام معابر کولبری «هنگه‌ژال» و «گله‌سوره» در بازارچه مرزی «سیرانبند» مصوب شد.
یکی از شعارهای دولت سیزدهم از روزهای نخست شروع به کار، ایجاد رونق تجارت مرزی با هدف بهبور وضع اقتصادی و کمک به معیشت مرزنشینان بود حتی در این رابطه رئیسی از سپردن اختیارات ویژه به استانداران استان‌های مرزی سخن گفت.
به گزارش خبرنگار روژان‌پرس، اگرچه این سخنان امیدهای فراوانی در بین تجار مرزی و واحدهای تولیدی برای صادرات ایجاد کرد و آنگونه که باید و شاید نتوانست انتظارات را برآورده کند اما اخیرا در کردستان شاهد خبرهای خوشی در این رابطه هستیم. در روزهای اخیر دو بازارچه هه‌نگه‌ژاله در بانه و سیف در سقز که سال‌ها تعطیل بودند بازگشایی شدند و اخیرا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز گفته است: یکی از مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به کردستان در حوزه اقتصادی صدور مجوز برای ایجاد شهرک صنعتی و تجاری مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان در خاک عراق است که برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.
علی نوری در برنامه رویداد که به صورت زنده از سیمای مرکز کردستان پخش شد، با اعلام اینکه دستاوردهای اقتصادی در کردستان در بخش‌های مختلفی از جمله تجارت خارجی، معابر کولبری و بازارچه‌ها، صنعت، کشاورزی، گردشگری و معدن است، گفت: در حوزه تجارت محور بحث تجارت خارجی خواهد بود چراکه به واسطه وجود مرز بین المللی باشماق، در حوزه ترانزیت در کشور رتبه دوم داریم و از طرفی مقصد نهایی کریدور شرق به غرب کشور است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷ میلیارد دلار مبادلات تجاری از مرز باشماق صورت می گیرد، افزود: این میزان شامل حوزه های صادرات، واردات و ترانزیت است و اعتقاد داریم این میزان مبادلات تا ۲۰ میلیارد دلار قابل افزایش است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بر ساماندهی مرز باشماق به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی استان تاکید کرد و اظهار کرد: این مهم جز دستاوردهای اقتصادی استان و یکی از مهم ترین مصوبات دور اول سفر رئیس جمهوری نیز هست.
نوری با بیان اینکه بیشترین مشکل مرز باشماق تملک اراضی مرز بود، ادامه داد: با رایزنی ها ۱۸۱ میلیارد تومان اعتبار جذب و در اختیار صاحبان املاک قرار داده شد و یکی از مهم ترین مشکلات مرز با آزادی ۲۵ هکتار از اراضی آن تسهیل شد.
وی یادآور شد: ایجاد  گمرک در پسکرانه به منظور روان‌سازی خدمات گمرکی، ایجاد سه لاین تخصصی در بخش های مسافری، ترانزیت صادرات و واردات تا پایان سال جاری به صورت کامل اجرا خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: در حوزه بازارچه‌های مرزی و معابر کولبری تصویب‌نامه هیأت وزیران برای استان کردستان و ادغام معابر کولبری «هنگه‌ژال» و «گله‌سوره» در بازارچه مرزی «سیرانبند» مصوب شد.
نوری با اشاره به اینکه همچنین بازارچه‌های «پیران» و «دره‌وران» در مریوان در بازارچه «خانم شیخان» و بازارچه «مله‌خورد» در سروآباد نیز ادغام شد، گفت: پس از ادغام این معابر در بازارچه‌ها و شکل‌گیری سه بازارچه غیرموقت رسمی در سروآباد، بانه و مریوان اقدامات بازارچه در واردات کالا و ایفای نقش مرزنشینان در توسعه بازارچه را ضعیف‌تر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه بازگشایی بازارچه‌ها مطالبه عمومی مردم و مرزنشینان است، افزود: رئیس جمهور در دور اول سفر به صراحت به بازگشایی بازارچه سیف سقز تاکید داشتند و در نهایت بسته پیشنهادی برای این بازارچه تهیه شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه شیوه نامه‌ای مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار در بازارچه‌های مرزی تهیه شد، اظهار کرد: در این شیوه نامه یک چشم انداز ۱۰ ساله برای جدار مرز تهیه شده که تراز اشتغال و کارگر در شهرستان های مرزی منفی باشد و پدیده ای به نام کولبری نداشته باشیم.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید