چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » از سرگیری هفته‌های‌ فرهنگی در اقلیم کردستان عراق

در سفر مدیرکل ارشاد کردستان به سلیمانیه بررسی شد

از سرگیری هفته‌های‌ فرهنگی در اقلیم کردستان عراق

0
کد خبر: 1339

از سرگیری هفته‌های‌ فرهنگی در اقلیم کردستان عراق

برنامه رهفته‌های فرهنگی شامل نمايشگاه و فروشگاه کتاب، نمایشگاه عکس و همچنين نمايش فيلم، اجرای تأتر، موسيقی و نشست‌های فرهنگی و ادبی با حضور هنرمندان و نویسندگان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در رأس هیئتی برای دیدار با مقامات فرهنگی و هنری و شرکت در چند برنامه فرهنگی و هنری به سلیمانیه عراق سفر کرد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، علی اصغر دریایی گفت: بنا به اشتراکات فرهنگی، قومی و زبانی مابین مناطق کردنشین غرب ایران و سلیمانیه عراق، مراودات فرهنگی و هنری از جمله اجرای هفته‌های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در ایران و اقلیم کردستان عراق مدنظر قرار خواهد گرفته است.
وی افزود: اخیراً نمایشگاه عکس مشترک از هنرمندان عکاس اقلیم کردستان عراق و استان‌های کُردنشین غرب کشور در نگارخانه هنر سنندج به مدت یک هفته میزبان این هنرمندان و آثار هنری‌اشان بود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: به منظور برنامه‌ریزی هفته فرهنگی استان کردستان در سلیمانیه عراق که با ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری همراه خواهد بود در دیدار محسن ادیب مدیرکل روشنبیری سلیمانیه عراق مقدمات برگزاری و اجرای این هفته فرهنگی فراهم شد.
وی ضمن اظهار خوشحالی از استقبال مقامات این شهر از اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری هنرمندان استان کردستان در این منطقه تصریح کرد: در بازدید از نمایشگاه مجسمه‌سازان کُرد که با حضور اساتید برجسسته مجسمه‌سازی استان کردستان از جمله هادی و مهدی ضیاء الدینی و استاد عزت صادقی برگزار شد و از استقال بی نظیر مردم از این نمایشگاه صحبت بعمل آمد.
وی با اشاره به برگزاری کنفرانس گردشگری ایران در شهر سلیمانیه عراق خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری در اقلیم کردستان عراق جذب گردشگر فرهنگی و معرفی توانمندی های استان کردستان می باشد.
دیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به توانمندی های هنرمندان عرصه سینمای و فیلم سازی استان کردستان گفت: در دیدار با فواد جلال دبیر فستیوال فیلم سلیمانیه عراق مقدمات برگزاری هفته فیلم استان در این شهر در قالب تفاهم نامه همکاری دوجانبه نیز از جمله برنامه های سفر به این منطقه بود.
وی با اشاره به جشنواره‌های تئاتر صحنه‌ای و خیابانی استان کردستان و توانمندی‌های هنرمندان هنرهای نمایشی استان گفت: در بیشتر جشنواره‌های نمایش از هنرمندان و گروه‌های هنری اقلیم کردستان دعوت کردیم و یا با ارائه آثار در این جشنواره‌ها حضور فعال داشتند.
وی و هیات همراه در این سفر به تماشای نمایش «لیکرترازان» (جداشدگان) نشستند.
از دیگر برنامه‌های سفرکاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و هیئت همراه به سلیمانیه علاوه بر بازدید از خانه فرهنگ ایران در سلیمانیه و کلاس آموزشی زبان فارسی در این مرکز فرهنگی، از مزار زنده یاد جلای طالبانی نیز بازدید و با قرائت فاتحه و نوشتن یادبود بر دفتر این مزار  یاد وی را گرامی داشتند.
هفته‌های فرهنگی در سنندج و سلیمانیه در دولت خاتمی کلید خورد. اولين هفته فرهنگی سليمانيه در سنندج 23 تيرماه سال 1383 برگزار شد و در آن جمعی از مسوولان و هنرمندان اقلیم کردستان عراق و استان كردستان و مهمانانی از استان‌های همجوار حضور داشتند.
هدف از برگزاری این مراسم مشترک، ايجاد تعامل و بسط و توسعه فرهنگی و كاری و سرمايه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سياسی در كردستان ايران و عراق اعلام شده است.
برنامه رهفته‌های فرهنگی شامل نمايشگاه و فروشگاه کتاب، نمایشگاه عکس و همچنين نمايش فيلم، اجرای تأتر، موسيقی و نشست‌های فرهنگی و ادبی با حضور هنرمندان و نویسندگان است.
سنندج - خبرنگار روژان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید