جمعه، 28 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » سنندج؛ میزبان سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خبر داد؛

سنندج؛ میزبان سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

0
کد خبر: 1255

سنندج؛ میزبان سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

در این جشنواره هنرمندانی از 25 استان کشور حضور خواهند داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از اول شهریورماه به مدت 5 روز در سنندج برگزار می‌شود.
علی اصغر دریایی از این جشنواره به عنوان بزرگترین رویداد هنری یاد کرد و افزود: در این جشنواره هنرمندانی از 25 استان کشور حضور خواهند داشت.
وی در سومین جلسه هماهنگی سی‌امین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با حضور مسئولین کمیته‌های مختلف اظهار داشت: استان کردستان به عنوان یکی از مهمترین و با استعدادترین استان‌های کشور در عرصه هنرهای تجسمی مطرح است؛ همین ظرفیت موجب شد که برگزاری دوره سی‌امین جشنواره به استان فرهنگی کردستان واگذار شود.
به گفته دریایی استان کردستان از نظر تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره جزو استان‌های چهارم کشور و در رده راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره نیز جزو استان‌های ششم کشور با حضور چهار هنرمند جوان و نوجوان  در عرصه‌های هنر مجسمه‌سازی، کاریکاتور و خوشنویسی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان با اشاره به حضور 150 هنرمند جوان و نوجوان و 30 نفر از اساتید عرصه هنرهای تسجمی کشور در شهر سنندج، اضافه کرد: در کردستان هنرمندان بسیار توانمندی از رشته‌های مختلف در سطح ملی و بین المللی با سابقه درخشان وجود دارند از جمله استادان هادی و مهدی ضیاءالدینی، بهزاد تارا، عربعلی شروه، کیانوش غریب‌پور، بهزاد غریب‌پور، بیژن صیفوری، فردین صادق ایوبی، زنده یاد احمد خلیلی‌فرد، کیهان خلیلی‌فرد، زبیر سعیدی، بهرام مهربان کردستان، محمد ناهید، محمد رشید شیخ‌الاسلامی کردستانی، رضا حاتمیان، کاوه خداکرمی، محمدسامان صولی و جوانان و نوجوانان فرهیخته‌ای که افتخار کردستان هستند.
وی در خصوص برنامه کاری و زمان‌بندی جشنواره گفت: افتتاحیه این رویداد مهم هنری عصر روز چهارشنبه یکم شهریورماه در محل پارک مشاهیر آبیدر سنندج کلید خواهد خورد و از دوم تا چهارم شهریورماه کارگاه‌های آموزشی عرصه‌های مختلف تصویرسازی، خوشنویسی، سفال وسرامیک، طراحی، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه سازی، نقاشی و نگارگری در دانشکده معماری دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان عنوان کرد: اختتامیه جشنواره در عصر روز یکشنبه 5 شهریورماه در مجتمع فجر سنندج برگزار و برگزیدگان در دو رده سنی جوان و نوجوان تجلیل می‌شوند.

آثاری را انتخاب کردیم که در آنها نوگرایی و ادراک طراحی دیده می‌شد
الهام سلطان‌محمدی، داور و استادکارگاه سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز اظهار داشت که در این دوره از جشنواره، آثاری را انتخاب کردیم که در آنها نوگرایی و ادراک طراحی دیده می‌شد.
سلطان‌محمدی با بیان اینکه در این دوره، آثار بسیاری به بخش طراحی رسیده بود که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند، افزود: امسال، کارها در دو بخش نوجوان و جوان بررسی شد. در مرحله اول، آثاری که استانداردهای لازم را نداشتند، حذف شدند. سپس کارهای باقی‌مانده مجددا بررسی شدند و تعدادی که آشکارا بهتر از بقیه بودند، برای شرکت در جشنواره سی‌ام انتخاب شدند. در نهایت، ۱۴ نفر به این دوره از جشنواره راه پیدا کردند.
وی ادامه داد: در این مرحله، گاهی تصمیم‌گیری سخت بود، چون سطح کیفی آثار به هم نزدیک بود و ما سعی کردیم کارهایی که شخصی‌تر است و در آن، هنرمند با توجه به سن خود درک بهتری از طراحی یافته است را انتخاب کنیم. بیشتر طراحی‌هایی که دیدیم فیگوراتیو بودند و همچنین ترکیب فیگور و فضا و ارتباط آنها با هم نیز دیده می‌شد.
او درباره متریال‌های به کار رفته در آثار هنرجویان طراحی‌ گفت: ابزار‌های متفاوتی مانند مداد، زغال، چاپ و... در این کارها استفاده شده بود، اما برای ما تکنیک اهمیتی نداشت و بیشتر به این توجه داشتیم که طراح از این ابزار چگونه برای نشان دادن موضوع مورد نظر خود استفاده کرده است. علاوه بر این، بعضی از آثار شباهت‌هایی به هم داشتند و به نظر می‌آمد که از یک کار دیگر و یا از یک طرز فکر یا درسی که معلم به آنها داده است، کپی شده‌اند، اما در نهایت، کارهایی را در نظر داشتیم که نوگرایی و ادراک طراحی در آن‌ها وجود داشته باشد.
استاد کارگاه طراحی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با بیان اینکه آثار هنرجویان از شهرهای مختلف ایران به این دوره از جشنواره رسیده است، گفت: این نکته جذابی است که همه کارها از تهران نیستند و در این جشنواره هنرمندان جوان شهرستانی فرصت پیدا می‌کنند که در شرایطی متفاوت کار کنند. همین نکته باعث تفاوت جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با سایر رویدادهای هنری می‌شود. این فرصت بسیار خوبی است که جوانانی از شهرهای مختلف در کنار سایر هنرمندان قرار گیرند و در حین کار کردن چیزهای جدیدی بیاموزند. برای داوری نهایی آثار هم با توجه به اینکه ما روند خلق آثار هنرجویان را در کارگاه‌ها مشاهده می‌کنیم، در نتیجه داوری بهتر انجام می‌شود.
کلید واژه ها:
جشنواره هنرهای تجسمی
دسته بندی: اخبار / فرهنگی / کردستان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید