پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » بلوط زرین در دست برگزیدگان

جشنواره فیلم کوتاه مستند زریبار برترین‌های خود را شناخت

بلوط زرین در دست برگزیدگان

0
کد خبر: 1203

بلوط زرین در دست برگزیدگان

فیلم‌های انتخاب شده طی مدت زمان جشنواره شب‌ها در محوطه آمفی‌تئاتر روباز پارک شانو به نمایش درآمدند.
تصویری از پشت صحنه فیلم بی‌بی خانم
کاری از جمال زندی

نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زریبار پس از سه روز کاری با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.
جایزه ویژه دبیرخانه جشنواره در بخش استعدادهای جوانان به هومان فتاحی برای فیلم کار بو ژیان و در بخش تحقق و پژوهش به جمال زندی برای فیلم بی‌بی خانم اهدا شد. 
جایزه ویژه مردمی هم به نورالله فتاحی بازیگر نقش بابا مهربان اهدا شد.
در بخش داستانی، بازیگر خردسال فرهاد عبداللهی برای بازی در فیلم جای پا از مریوان مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفت.
جایزه بخش موسیقی جشنواره هم به ذکریا یوسفی و مهران برای فیلم انار از سنندج اهدا شد و در بخش طراحی صحنه هم طراح صحنه فیلم داستانی ده‌نگی له دوره‌وه از اقلیم کردستان عراق مورد تجلیل قرار گرفت.
لقمان سخنور تدوینگر فیلم دستور هم جایزه بهترین تدوین را دریافت کرد، جایزه بهترین تصویربرداری نیز به‌صورت مشترک به خیبر رفیق برای فیلم ده‌نگیک له دوره‌وه از اقلیم کردستان عراق و حمید قوامی برای تصویربرداری فیلم دستور از سنندج رسید.
حامد بهرامی هم برای فیلم جای پا از سنندج جایزه بخش فیلمنامه‌نویسی را از آن خود کرد و جایزه کارگردانی هم به شبنم طارمی از زنجان برای فیلم بازگشته اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران نخستین جشنواره فیلم کوتاه و زریبار برای بیان خلاقانه به کارگردان فیلم کچی باش از اقلیم کردستان و برای خلاقیت سینمایی به مسلم کوچک‌زاده برای فیلم غرقاب از کرج رسید.
۱۶۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که بر اساس رای هیئت داوران، ۷۵ فیلم داخلی و پنج فیلم از اقلیم کردستان عراق برای نمایش عمومی انتخاب شدند.
فیلم‌های انتخاب شده طی مدت زمان جشنواره شب‌ها در محوطه آمفی‌تئاتر روباز پارک شانو به نمایش درآمدند.

دومین جشنواره فیلم کوتاه زریبار بین‌المللی می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: تلاش می‌کنیم دومین جشنواره فیلم کوتاه زریبار را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم.
علی‌اصغر دریایی در اختتامیه جشنواره گفت: جامعه ما امروز گریبانگیر یک سری از آسیب‌های اجتماعی است که خانواده‌ها را آزار می‌دهد و هنرمندان می‌توانند این آسیب‌ها را از جامعه کم کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اعلام اینکه مریوان پایتخت تئاتر خیابانی کشور است، گفت: تلاش می‌کنیم دومین جشنواره فیلم کوتاه زریبار را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.
آثار هنری باید احساس تحصیل کمال را در مخاطب ایجاد کند
فرماندار مریوان نیز گفت: آثار هنری باید احساس تحصیل کمال را در مخاطب ایجاد کند و منجر به رشد و تقویت فهم و بصیرت در آنها شود.
اسماعیل احمدی افزود: نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند زریبار امروز به ایستگاه پایانی خود رسید، بنا بود این جشنواره سال قبل برگزار شود و امروز دومین اختتامیه آن را برگزار کنیم، اما بنا به دلایل این مهم تحقق پیدا نکرد.
فرماندار مریوان گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از سوی مردم فرهنگی مریوان از اکران‌های عمومی این جشنواره صورت گرفت که این نشان از جایگاه هنر در بین مردمان این دیار دارد.
وی با اشاره به اینکه امروز سینما از وادی هنر صرف گذشته و به صنعتی فراگیر رسیده است افزود: امروز سینما به یک مرجعی که بخش عمده‌ای از گذران زندگی، آموزش و سرگرمی‌های رایج شهروندان را به خود اختصاص داده شناخته شده و مورد توجه است. در این میان سینمای مستند و فیلم مستند یک قابلیت ممتازی را با خود به یدک می‌کشد که شاید سایر رقبای فیلم مستند از این آپشن برخوردار نیستند. 
وی اضافه کرد: در عصر کنونی که جامعه تغییرات اجتماعی عمیق را تجربه می‌کند و هر کس در تلاش است که روایت و قرائت خود را به عنوان جو مسلط جامعه نشان بدهد فیلم و سینما مستند می‌تواند در این زمینه حرف برای گفتن داشته باشد و روایت‌های بکر را تولید کند.
فرماندار مریوان افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری به تولیدات فاخر فعالین حوزه سینما به ویژه سینمای مستند نیاز داریم. آثار هنری ما باید احساس تحصیل کمال را در مخاطب ایجاد کند و منجر به رشد و تقویت فهم و بصیرت در آنها شود.
فرماندار مریوان با اعلام اینکه مریوان به لحاظ فرهنگی یک شهرستان ثروتمند و معدن و مخزن فرهنگ و هنر است اظهار امیدواریم کرد شاهد غنای هرچه بیشتر این جشنواره در دوره‌های بعد باشیم.

خبرنگار- قدیر الله‌مرادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید