جمعه، 14 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » وسوسه گنج‌

گزارش روژان از حفاری‌‌ سودجویان در تپه‌های باستانی

وسوسه گنج‌

0
کد خبر: 1183

وسوسه گنج‌

در شرایطی که جامعه ما با انواع مسائل و مشکلات به ویژه مشکلات مالی و بیکاری جوانان روبروست دامن زدن به این پدیده نوعی بنزین بر آتش افزودن است. و علاوه بر این، چه بسا تشویق به راه کج رفتن و نهایتا غارت میراث باستانی کشور. آیا وقت آن نرسیده که با تامل بیشتری نسبت به این پدیده برخورد شود؟
روزنامه روژان نوشته است:
به یقین گذرتان به روستاهای دوردست افتاده است که به سختی خود را بدانجا رسانده‌اید اما با کمال تاسف حفاری‌های غیر عادیی را می‌بینید که چون جگر زلیخا زمین را زیر و رو کرده و بعضا حفره‌های عمیق تا چند متر در دل زمین ایجاد کرده‌اند.
روزی نیست که خبر دستگیری یک یا چند نفر از باندهای غیر مجاز حفاری در رسانه‌ها منتشر نشود. سودجویان آشکارا به تبلیغ فروش و عرضه فلزیاب در فضای مجازی می‌پردازند.

در باره گنج و دفینه‌های زیر خاکی قصه‌ها و روایات زیادی نقل شده است؛ برخی از این قصه‌ها به حدی جذاب است که انسان را وسوسه می‌کند که چگونه یک فردی ناتوان مالی یک‌شبه به قارون تبدیل شده است اما جالب اینکه این حکایت‌ها بیشتر در فیلم‌ها و حکایت‌ها دیده می‌شود و در دنیای واقعی ما کمتر کسی را سراغ داریم که یک شبه میلیاردر شده باشد آن هم با مراقبت‌ها و محافظت‌هایی که امروزه از تپه‌ها و مکان‌های باستانی صورت می‌گیرد.
با این حال می‌بینیم باز هم عده‌ای پا در این وادی می‌گذارند و تمام خطرها و ریسک‌های آن را به جان می‌خرند.
در چند روز گذشته سه خبر از باندهای حفاری در رسانه‌های استان منعکس شد که مربوط به شهرستان‌های دیواندره، کامیاران و دهگلان بود.
1- باند حفاران غیرمجاز در کامیاران دستگیر شدند
فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از شناسایی و دستگیری باند حفاران غیرمجاز آثار تاریخی و باستانی در بخش موچش شهرستان کامیاران خبر داد.
به گفته محمدرضا زارعی حفاری‌های غیرمجاز در محدوده روستای وشترمل از توابع بخش موچش انجام شده بود که در این خصوص ٤ نفر حفار غیر مجاز شناسایی و دستگیر شدند.
1- عاملین حفاری غیر مجاز در دهگلان به دستگاه قضا معرفی شدند
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهگلان هم از بازداشت عاملین حفاری غیر مجاز در روستای سرنجیانه خبر داد.
به گفته بهزاد غفوری حفاری در مکانی نزدیک به شهربازی روستای سرنجیانه، صورت گرفته و در تلاش برای شناسایی عاملین آن هستند.
3- کشف‌ فلزیاب در دیواندره
همچنین فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب در شهرستان دیواندره خبر داد.
به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدرضا زارعی اظهار کرد: برابر گزارش رسیده از سوی پاسگاه انتظامی نساره به اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دیواندره مبنی بر حفاری غیر مجاز در روستای دربند، بررسی‌ها و تحقیقات در این‌خصوص در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: پرسنل این یگان با هماهنگی قضایی و همکاری نیروهای انتظامی در محل وقوع جرم حضور یافته و چهار متهم با هویت بومی، در حین ارتکاب جرم شناسایی و دستگیر شدند.
فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه در این عملیات یک دستگاه اسکنر و یک دستگاه فلزیاب نقطه زن از متهمان کشف شد، گفت: پرونده قضایی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.
وجود این دست اخبار نشان می‌دهد که گرایش برخی‌ها به گنج و گنج‌یابی هنوز در ذهن تعدادی از افراد جاری و ساری است.
در اینترنت هم اگر جستجویی ساده انجام دهید می‌بینید تبلیغات در باره گنج‌یابی به مراتب بیشتر از  مطالبی است که در باره پیشینه و تاریخ و اهمیت آثار باستانی به رشته تحریر درآمده است. جالب اینکه برخی رسانه‌های زرد هم با انتخاب تیترهایی گمراه‌کننده سعی دارند از گرایشات مردم برای افزایش مخاطبان خود سود ببرند و در واقع آشکارا و مستقیم پدیده گنج‌یابی را تبلیغ می‌کنند.
در شرایطی که جامعه ما با انواع مسائل و مشکلات به ویژه مشکلات مالی و بیکاری جوانان روبروست دامن زدن به این پدیده نوعی بنزین بر آتش افزودن است. و علاوه بر این، چه بسا تشویق به راه کج رفتن و نهایتا غارت میراث باستانی کشور. آیا وقت آن نرسیده که با تامل بیشتری نسبت به این پدیده برخورد شود؟
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید