جمعه، 7 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » ورود به مناطق حفاظت شده تا اواخر خرداد ممنوع شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:

ورود به مناطق حفاظت شده تا اواخر خرداد ممنوع شد

0
کد خبر: 1123

ورود به مناطق حفاظت شده تا اواخر خرداد ممنوع شد

ماموران محیط زیست از ورود افراد به مناطق حفاظت شده جلوگیری می‌کنند و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهند کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اجرای طرح ممنوعیت ورود افراد به مناطق حفاظت شده تا اواخر خرداد گفت: هر ساله همزمان با شروع فصل بهار و آغاز زمان زاد و ولد حیات وحش، در اثر ورود گردشگران، افراد محلی به بهانه جمع آوری گیاهان خوراکی و سبزی‌های کوهی یا دامداران در مناطق، حیات وحش آرامش خود را از دست می‌دهند.
اقبال حمیدی افزود: به دلیل فصل زادآوری حیات وحش، ورود گردشگران با وسایط نقلیه، دامداران و افراد محلی و کوهنوردان به مناطق حفاظت‌شده بدون هماهنگی تا پایان خرداد ممنوع است.
وی تصریح کرد: از این زمان کنترل‌های مستمر و شبانه روزی مأموران اجرایی حفاظت محیط زیست و با حساسیت بالا، برای ایجاد محیطی امن در فصل زادآوری وحوش انجام خواهد شد و ماموران محیط زیست از ورود افراد به مناطق مذکور جلوگیری می‌کنند و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهند کرد.
وی تأکید کرد: حفاظت از حیات وحش نیازمند همراهی و تعامل مردم است و از دوستداران محیط زیست و طبیعت درخواست داریم ضمن همکاری با محیط‌بانان، از نزدیکی به مناطق زادآوری و زاد و ولد حیات وحش خودداری کنند.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده رویدادهای غیر طبیعی و نوزاد جانوران وحشی، از نزدیک شدن و جابه‌جایی آنها خودداری کرده و مراتب را از طریق سامانه ۱۵۴۰ به ادارات حفاظت محیط زیست در سطح استان اطلاع دهند.
استان کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت حدود سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر به‌فردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.
این مناطق که در حال حاضر تحت حفاظت و مدیریت ادارات حفاظت محیط زیست استان کردستان قرار دارند به جهت حفاظت مستمر یگان حفاظت محیط زیست، تنوع بالایی از حیات وحش را در خود جای داده است؛ به‌طوری که از گونه‌های جانوری شاخص در این مناطق، می‌توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک وحشی، عقاب طلایی و غیره اشاره کرد.
منبع: روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید