شنبه، 1 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » دولت در سیاست‌های توسعه مناطق مرزی بازنگری کند

بهزاد رحیمی نماینده سقز و بانه:

دولت در سیاست‌های توسعه مناطق مرزی بازنگری کند

0
کد خبر: 1092

دولت در سیاست‌های توسعه مناطق مرزی بازنگری کند

بهزاد رحیمی با تاکید بر اینکه دولت، باید در سیاست‌های توسعه مناطق مرزی بازنگری کند، گفت: کردستان در حال حاضر از نظر توسعه‌یافتگی جایگاه 28 کشوری را دارد که یکی از دلایل آن، مرزی بودن و سیاست‌های مربوط به آن است.
رئیس مجمع نمایندگان کردستان با تاکید بر اینکه دولت، باید در سیاست‌های توسعه مناطق مرزی بازنگری کند، گفت: کردستان در حال حاضر از نظر توسعه‌یافتگی جایگاه 28 کشوری را دارد که یکی از دلایل آن، مرزی بودن و سیاست‌های مربوط به آن است.
بهزاد رحیمی در همایش ملی جامعه‌شناسی مرز در دانشگاه کردستان؛ مناطق مرزی را جزو محروم‌ترین مناطق کشور دانست و با اشاره به وجود 16 استان مرزی در کشور افزود: این استان‌ها 50 درصد مساحت کشور و 49 درصد جمعیت را شامل می‌شود که قاعدتا بایستی سیاست‌های توسعه هم بر مبنای این آمارها باشد در حالیکه آنچه می‌بینیم نگاهی مرکزگرایانه و توجه بیشتر به استان‌های برخوردار است. این تفاوت آماری نشان می‌دهد که از توسعه استان‌های مرزی غافل بوده‌ایم. 
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاخص عمده دیگر استان‌های مرزی امکانات بالقوه، استعدادهای بکر، منابع طبیعی فراوان، معادن و بسیاری از ظرفیت‌هایی است که هر یک از آنها به تنهایی می‌تواند یک کشور را متحول کند اما شاهد هستیم که از تک تک این امکانات در مناطق مرزی به بدترین شیوه ممکن استفاده شده است.
رحیمی حاصل این عدم توجه و توسعه‌نیافتگی را روی آوردن به مشاغل کاذب دانست و افزود: آنچه امروز آزاردهنده است، رواج پدیده کولبری است که دیدن کولبران از سنین 15 تا 70 ساله احساسات هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند. 
رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کردستان با دارا بودن 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و پتانسیل‌هایی که برای توسعه بازرگانی و مبادلات مرزی دارد، می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی کمک کرده و زمینه اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌هایی شود که مراودات و مبادلات را تقویت و توسعه اقتصادی را در پی دارد.
وی در ادامه با اشاره به سیاست‌هایی که در راستای توسعه مناطق مرزی تدوین شده،اعلام کرد: از جمله این سیاست‌ها تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، وجود بازارچه‌های رسمی در شهرستان‌های بانه، مریوان و سروآباد، وجود دو مرز رسمی باشماق و سیران بند و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است که به منظور کمک به معیشت مرزنشینان و بهبود زندگی آنها مطرح شده است.
رحیمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اخیرا لایحه‌ای تحت عنوان ساماندهی مبادلات مرزی توسط دولت به مجلس ارائه شده که در کنار همین ظرفیت‌ها می‌تواند به زیست بهتر و واقعی مرزنشینان کمک کند.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید