جمعه، 7 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » روزهای سخت اپوزیسیون ترکیه

گزارش تحلیلی روژان از انتخابات ترکیه

روزهای سخت اپوزیسیون ترکیه

0
کد خبر: 1090

روزهای سخت اپوزیسیون ترکیه

اتحاد اپوزیسیون در انتخابات اخیر نشان داد که اردوغان با اینکه قدرت را در دست دارد اما قابل شکست است و  و ۴۵درصد آرای قلیچدار اوغلو وی را به لبه پرتگاه کشاند.
پس از اینکه رقابت نزدیک رجب طیب اردوغان و کمال قلیچ‌داراوغلو، سرنوشت انتخابات  ۲۰۲۳ را به ۲۸ ماه می و دور دوم کشاند اینک تحلیلگران معتقدند ممکن است در دور دوم، رسیدن به نتیجه مطلوب برای کمال قلیچداراوغلو دشوارتر از اردوغانی باشد که هم‌اکنون بر مسند قدرت نشسته است.
رجب طیب اردوغان بخش اعظم آرای خود را مدیون مسلمانان محافظه‌کار ساکن قلب آناتولی است که او را قهرمان خود در جنگ‌های فرهنگی می‌دانند.
با این حال اتحاد اپوزیسیون در انتخابات اخیر نشان داد که اردوغان با اینکه قدرت را در دست دارد اما قابل شکست است  و آرای ۴۵درصدی قلیچدار اوغلو وی را به لبه پرتگاه کشاند.
از همین رو، قلیچداراوغلو امروز در جمع رهبران شش حزب اپوزیسیون از آنان خواست در دور دوم کار اردوغان را تمام کنند.
او خطاب به طرفدارانش گفت: ۱۲ روز فرصت داریم تا از این "تونل تاریک" خارج شویم.
از سوی دیگر آگاهان سیاسی، اظهارات امروز قلیچدار اوغلو را نشانه عجز وی از مواجهه با اردوغان در دور دوم انتخابات تلقی کرده و معتقدند شاید همین "جملات" نشان‌دهنده این باشد که او برای پیروزی در دور دوم رای‌گیری چه مسیر سخت و دشواری در پیش دارد. به ویژه آنکه امروز قلیچداراوغو از شکایت خود درمورد آنچه که «بی‌نظمی‌های مشکوک» انتخاباتی خواند خبر داد.
حزب جمهوری (J.H.P) می‌گوید تخلفات زیادی در انتخابات روز یکشنبه ثبت کرده است.
با وصف تمام بیم و امیدهایی که این روزها بر اردوگاه حزب حاکم و اپوزسیون ترکیه حاکم است باید تا ۱۸ ماه می منتظر بود و دید آیا جنگ‌افروزی‌های حزب حاکم و رویای دوردست احیای امپراتوری عثمانی همچنان بر در سپهر سیاسی ترکیه باقی می‌یابد یا صلح و دوستی جایگزین آن می‌شود.
با همه اینها نباید نقش ژنرال‌های پیر و ارتش خسته از جنگ‌های بی‌حاصل داخلی در سال‌های اخیر و مداخلات نظامی حزب حاکم در امور داخلی کشورهای همسایه را در نتیجه انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ترکیه بی‌تاثیر دانست.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید