جمعه، 7 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » بازگرداندن آب سد قشلاق به شبکه آب شرب سنندج

فاضلاب ۱۶۲ روستا در کردستان به سدها می‌ریزد

بازگرداندن آب سد قشلاق به شبکه آب شرب سنندج

0
کد خبر: 1066

بازگرداندن آب سد قشلاق به شبکه آب شرب سنندج

اگرچه کردستان سرشار از منابع خدادای ازجمله آب گوارا و زلال است اما تا چندماه پیش جمعیت مرکز استان در حسرت یک جرعه از این آب زلال بودند.
روژان پرس: دست‌رسی به آب گوارا برای شرب همواره یکی از دغدغه‌های انسان بوده است.
از ویژگی‌های استان کردستان که همواره دیگران بر آن غبطه می‌خورند وجود آب و هوای سالم است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از آگاهان آن را قابل مقایسه با سایر استان‌ها به ویژه استان‌های مرکزی و کویری و جنوب کشور نمی‌دانند.
اگرچه کردستان سرشار از منابع خدادای ازجمله آب گوارا و زلال است اما تا چندماه پیش جمعیت مرکز استان در حسرت یک جرعه از این آب زلال بودند.
طعم و بوی نامطلوب آب، شهروندان سنندجی را به‌ستوه آورده بود تا اینکه دولت در طرحی ضربتی مجبور شد آب سد آزاد را با لوله مستقیم وارد شبکه آب شرب نماید و از خیر میلیون‌ها متر مکعب آب پشت سد قشلاق صرف نظر کند. با این حال هنوز آب اغلب شهرهای استان از دریاچه سدها تامین می‌شود؛ سدهایی که مدیر عامل آبفای کردستان می‌گوید فاضلاب ۱۶۲ روستا به آنها می‌ریزد.
او اذعان به این معضل را کمبود اعتبار دانسته و گفته که برای رفع این مشکل هیچ اعتبار استانی و ملی در اختیار نداریم.
محمد فرهاد به مهر گفته که یکی از مطالبات مردم به ویژه فعالان زیست‌محیطی در استان کردستان این است که جلوی ورود فاضلاب روستاها به دریاچه‌های سدهای استان گرفته شود.
مدیرعامل آبفای کردستان تصریح کرده در سطح استانی و ملی اعتباری برای جلوگیری از ورود فاضلاب روستاها به دریاچه سدها وجود ندارد و این در حالی است که برای مهار این معضل در سال مالی جاری به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
فرهاد به مشکلات سد قشلاق سنندج نیز اشاره کرده و گفته است سد قشلاق تغذیه‌گراست و آب آن حتی پس از تصفیه نیز طعم و بو دارد.
وی از آغاز طرح توسعه‌ای خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج خبر داد و در عین حال افزود: از امروز مجبور به استفاده مجدد از آب سد قشلاق شدیم.
وی در باره طرح توسعه خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج و اینکه این طرح چه ضرورتی دارد و چه‌مدت به‌درازا می‌کشد هیچ توضیحی نداده اما گفته که اکنون بهترین فصل برای انجام این اقدام توسعه‌ای است زیرا سد قشلاق ۷۶ درصد "پرشدگی" دارد و از میزان بو و طعم نامطبوع آن کاسته شده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید