پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » آبشار گویله را دریابید

قادر رحمان‌زاده

آبشار گویله را دریابید

0
کد خبر: 1043

آبشار گویله را دریابید

موضوع دیگر بی توجهی مسولین میراث فرهنگی مریوان و مردم بومی منطقه است.
آبشار گویله در میان جنگل‌های کردستان در محور سقز - مریوان قرار دارد و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد؛ پدیده‌ای چشم‌نواز از طبیعت بکر و کم نظیر اما بی‌امکانات و بدون توجهی خاص.
هر چند از اوایل فروردین تا اواخر خرداد آبشار گویله پر آب است اما متاسفانه اهالی بومی منطقه کمتر توجهی از لحاظ درامدزایی به این مکان گردشگری دارند.
شاید هر روز چند صدنفر از این آبشار دیدن می‌کنند اما در کمال تعجب مسیر رفتن به آبشار در قرق باغ‌هایی است که اگر به همین منوال پیش برود قطعا در چند سال آینده مسیر رفت و آمد به آبشار را هم خواهند بست.
موضوع دیگر بی توجهی مسولین میراث فرهنگی مریوان و مردم بومی منطقه است. مردم‌اطراف گویله آنچنان مانند سایر مناطق گردشگری مریوان به اهمیت و درامدزایی فراوان آن هنوز پی نبرده‌اند. مورد عجیب آن است به‌جای استفاده بهینه از این منطقه برای در آمد‌زایی، رفتار‌های خوبی با گردشگران ندارند!
توضیح اهمیت درامدزایی و ساخت مکان‌هایی برای رفاه گردشگرانی که هر روز از این‌آبشار دیدن می‌کنند شاید چندان کار سختی نباشد ولی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در اشتغال‌آفرینی و درآمد مردم داشته لاشد. متاسفانه نگاه‌ها فعلا به مکان‌های دیگر که آمادگی لازم را پیدا کرده و زحمت چندانی ندارد متمرکز است!
نکته قابل تامل دیگر شاید خطرناک بودن‌مسیر اطراف آبشار است و اگر اتفاقی بیفتد هیچ امدادی در کار نخواهد بود.
البته این موضوع مثبت هم باید ذکر شود هر چند هیچ کاری روی این منطقه انجام نشده و افراد ورودی به منطقه از فیلتر خاصی عبور نمی‌کنند و به حال خود رها شده اما طبیعت‌گردان بیشترین همراهی از لحاظ پاکیزه نگه داشتن منطقه داشته‌اند و کاملا اطراف آن بدون زباله است.
آبشار گويله مريوان در موقعیت جغرافیایی E462031 N354050 واقع است. 
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید