سه شنبه، 1 خرداد 1403
روژان پرس » اخبار » فرماندار: فعالیت معدن جوار کوه بالوقایه سقز متوقف شود

واکنش به صدور مجوز یک معدن سنگ

فرماندار: فعالیت معدن جوار کوه بالوقایه سقز متوقف شود

0
کد خبر: 1023

فرماندار: فعالیت معدن جوار کوه بالوقایه سقز متوقف شود

فرماندار ویژه شهرستان سقز گفت: این محدوده، منطقه‌ای گردشگری، ورزشی و زیست‌محیطی و زیستگاه پرندگان کمیاب است.
بعد از واکنش برخی فعالان مدنی، تشکل‌های ورزشی و زیست‌محیطی و همچنین اهالی چند روستا به آغاز فعالیت استخراج سنگ معدن از کوه بالوقایه، خبرگزاری ایرنا از مخالفت فرماندار سقز با صدور مجوز این معدن خبر داد.
فرماندار ویژه شهرستان سقز گفته که عملیات برداشت مواد معدنی در محدوده کوه طبیعی بالوقایه این شهرستان با توجه به اهمیت زیست محیطی، گردشگری و ورزشی آن باید متوقف شود.
جعفر توان روز دوشنبه در جمع مدیران منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ورزش و جوانان سقز اظهار کرد: صادر کننده مجوز برداشت معدن در این محدوده طبیعی، به مسائل زیست محیطی، ورزشی، اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری پی نبرده است.
وی افزود: بر اساس اعلام ادارات، سازمان‌های مردم نهاد و هیات های ورزشی، محدوده صدور پروانه اکتشاف، دارای ارزش گردشگری، طبیعی، ورزشی و زیست محیطی است.
فرماندار ویژه شهرستان سقز با اشاره به اینکه بر اساس بررسی ها، این محدوده، منطقه‌ای گردشگری، ورزشی و زیست‌محیطی و زیستگاه پرندگان کمیاب است، یادآور شد: برای حفظ آثار طبیعی و گردشگری که میراث گذشتگان است و همچنین به منظور حفاظت از تنوع جانوری، غارهای طبیعی، بهره‌برداری ورزشکاران صخره‌نوردی، در روزهای اخیر بحث آغاز به کار معدن موجود در کنار این اثر ارزشمند، تبعات و بازتاب‌های اجتماعی زیادی به دنبال داشته و حفظ آن به مطالبه اجتماعی تبدیل شده است.
توان با اشاره به اینکه به محض اطلاع از این مسئله دستور بررسی موضوع از طریق دستگاه‌های صادرکننده پروانه صادر شد، اظهار کرد: در دیداری هم که با نماینده دارنده پروانه اکتشاف محدوده مذکور داشتم با استناد به موارد یاد شده خواستار توقف عملیات و تعیین تکلیف موضوع از طریق صادرکننده پروانه اکتشاف شدیم.
مدیران حاضر در این نشست هم محدوده طبیعی بالوقایه را در قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، صخره‌نوردی، زیست‌محیطی و اهمیت حفاظت از زیستگاه حیات وحش، با اهمیت برشمردند.
در روزهای اخیر یک شرکت برای استحصال معدن در بالای بالوقایه اقدام به استقرار تجهیزات استخراج معدن از جمله بیل مکانیکی زنجیری، سنگ شکن، لودر و… با هدف استحصال سنگ در جوار این مجموعه کرد که با واکنش و نارضایتی مردم و شورای روستاهای منطقه و فعالان مدنی، زیست محیطی، گردشگران و کوهنوردان مواجه شد.
جمعی از اهالی روستاهای احمداباد، سرکل، سرا و یازیبلاغی، فعالان مدنی، کوهنوردان و دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست دیروز با حضور در کوه بالوقایه، نسبت به صدور مجوز استحصال معدن و شروع به‌کار آن در این منطقه اعتراض کردند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید