سه شنبه، 15 آذر 1401
روژان پرس » اسلایدر » هر هفته ۴ تصادف در محورهای سقز

آمار قربانیان تصادفات جاده‌ای بیشتر از کرونا است

هر هفته ۴ تصادف در محورهای سقز

0
کد خبر: 13

هر هفته ۴ تصادف در محورهای سقز

کابوس شب‌ها و روزهای مردم استان کردستان بخصوص شهرستان سقز جاده‌های مرگ است.
کابوس شب‌ها و روزهای مردم استان کردستان بخصوص شهرستان سقز جاده‌های مرگ است، قتل‌گاه‌هایی که در سایه توسعه‌نیافتگی سرزمین پهناور کردستان هر روز قربانی می‌گیرد؛ جاده‌هایی که مرگ انسان‌ها در آن به یک سریال تکراری تبدیل شده و با وجود کشته و مجروح شدن بسیاری از هم‌وطنانمان، متاسفانه هنوز و هر روز این جاده‌ها قربانی می‌گیرند.
کیفیت پایین خودروها، غیر استاندارد بودن اکثر جاده‌ها و هزاران نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان کردستان بخصوص محورهای سقز باعث شده که بسیاری از جوانان این شهرستان با یک دنیا امید و آرزو در زندگی در تصادفات رانندگی پرپر شوند و خانواده‌های زیادی داغدار شوند.
ثبت ٨ کشته و نزدیک به ۵۴ نفر زخمی فقط در یک ماه در محورهای منتهی به سقز آمار تکان‌دهنده‌ای است. این آمار تلخ گویای آن است که مسیرهای سقز نیاز به عزم جدی و توجه ویژه دارد؛ مسیری که مردم انتظار دارند باعث پیشرفت و آبادانی این شهرستان شود؛ اما چنین نشده و پیامدهای بی‎توجهی به این مسیرها روز به روز به شکل ناخوشایندتری خودنمایی می‌کند.
محور ارتباطی سقز - بوکان یکی از محورهای پرتردد، حادثه‌خیز و نامساعد سقز است که به دلیل بار ترافیکی سنگین، نبود جاده چهار بانده، همواره بیشترین تصادفات را به خود دیده و آمار بالای کشته شدن همشهریان بر اثر تصادف، این محور را به یک قتلگاه تمام عیار تبدیل کرده است. بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵ سال از شروع به کار و تبدیل آن به بزرگراه می‌گذرد ولی طرح متاسفانه نیمه کاره رها شده است. یکی دیگر از محورهای منتهی به شهرستان، جاده سقز به سمت بانه است که یکی از جاده‌های باریک و پر پیچ و خم این شهرستان است که با وجود گردنه‌های زیاد و صعب‌العبور بودن جاده، رانندگی رو برای رانندگان سخت کرده و به‌عنوان یکی دیگر ازخطرناک‌ترین جاده‌های منتهی به سقز نام برده می‌شود زیرا ساخت بزرگ‌راه و همچنین ایجاد چندین تونل برای این محور ارتباطی دغدغه‌ی بسیاری از رانندگان و شهروندان است.
یکی دیگر از قتل‌گاه‌های سقز دوربرگردان و بریدگی «قیلسون» که اولین بریدگی جهت ورود از جاده جدید مریوان به سمت سقز است که در چند ماه اخیر شاهد چندین تصادف خطرناک بوده و به یکی از نقاط حادثه‌خیز محور سقز به دیواندره تبدیل شده که می طلبد هر چه زودتر اقداماتی برای ایمن سازی این منطقه از جمله احداث زیرگذر و روگذر صورت بگیرد.
اما شهرستان سقز دومین شهر بزرگ استان کردستان که طول ماه‌های اخیر از این مرگ و میرها بی نصیب نبوده و هر روزه به دلایل مختلف اعم از غیر استاندارد بودن جاده های درون و برون شهری، سرعت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی و عدم توجه به جلو تصادفات و موارد دیگر مرگ و میر زیادی دارد.
در شهرستان سقز تاکنون آنگونه که باید و شاید شاخص‌های جاده‌های استاندارد و قوانین راهنمایی و رانندگی پیاده نشده و هنوز تا استانداردهای کافی فاصله زیادی دارد که همین علت باعث شده که مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی در این شهرستان افزایش یابد.
رضایی یکی از رانندگان مسیر سقز به بانه در این باره می‌گوید: متاسفانه روزانه شاهد تصادف منجر به جرح و یا فوت در این جاده و شاهد داغدار شدن خانواده‌ها هستیم و بار‌ها مشکلات را به گوش مسئولان رسانده‌ایم، اما تاکنون پاسخ مناسبی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.
او می‌افزاید: در هفته شاهد چند فقره تصادف رانندگی در سطح جاده سقز - بانه هستیم که تنها در هفته گذشته ۴ بار حادثه رانندگی در این محور اتفاق افتاده است.
رضایی عنوان می‌کند: فقدان علائم ایمنی، عرض کم، پیچ‌های خطرناک و فاقد در مسیر جاده سبب بروز بیشترین فاجعه انسانی می‌شود و کسی نیست تا نظارتی بر این جاده داشته باشد و از نزدیک درد و غم مردم را ببیند.
کریمی یکی دیگر از رانندگان محور سقز- بوکان با اشاره به اینکه جاده سقز به بوکان محور ترانزیتی است، می‌گوید: این جاده به استان‌های تبریز، ارومیه و شهرستان‌های بوکان، مهاباد، میاندوآب، بناب و عجب‌شیر منتهی می‌شود و به دلیل ناایمن بودن و عدم بزرگراه‌، این مسیر به جاده مرگ تبدیل شده است.
تصادفات جاده‌ای کردستان، محصول دیالکتیک طبیعت و مصنوعات انسان است
دکتر سردار فتوحی جامعه‌شناس با اشاره به سه نقطه حادثه خیز ورودی سقز، ورودی جاده بانه، بوکان و محور سقز دیواندره دور برگردان جاده قیلسون گفت: سوانح جاده‌ای کردستان، محصول دیالکتیک طبیعت و مصنوعات انسان ایرانی است.
دکتر فتوحی اظهار داشت: جاده‌های نامناسب شهری و روستایی در قالب پیچ‌ها، جاده‌های باریک، سربالایی‌ها و سرپایینی‌ها که ایماژی از ناتوانی انسانی در برابر دره‌ها و کوه‌هاست. مصنوعات انسانی قادر به تغییراتی در دل کوه‌ها و دره‌ها برای بهبود روابطشان (روستایی و شهری) نبوده است همچون جاده‌های مریوان- سقز، اورامانات و... که جاده‌های آن در سطح کوه‌ها و دره‌ها باریک و نازک است.
وی همچنین گفت: دومین مقوله از غلبه طبیعت بر مصنوعات انسان ایرانی، ماشین‌های ایرانی به مثابه مصنوعات بشری است که سازندگان آن (انسانها) را مطمئن نمی‌کند که هر لحظه امکان انحراف دارد، قطعه‌ای از آن نامطلوب کار می‌کند و حتی در نهایت نمی‌تواند سازندگانش (انسانها) را مطمئن سازد که در صورت واژگونی یا برخورد با طبیعت (برخورد به سنگ، درخت و...) از خودشان (انسانها) محافظت میکند. ایربگ های ناقص، ایمنی نامطلوب و... بیش از هر چیز بیانگر ضعف ماشین‌ها در برابر قوت طبیعت است. خودروهایی که گویی طبیعت را قلقلک می‌دهد و طبیعت انتقامش را از انسان می‌گیرد.
فتوحی بیان داشت: اما این تنها طبیعت نیست که مصنوعات انسان ایرانی (ماشین- جاده‌ها) را بی‌اعتبار می‌سازد بلکه گاهی مصنوعات انسان ایرانی بر طبیعت غلبه می‌یابد. امروزه هر انسان ایرانی سراپا دلهره، نگرانی، عجله، عصبانیت و... است، به عبارتی این دلهره، عجله و عصبانیت به بخشی از فرهنگ این جامعه تبدیل شده است و یک زندگی طبیعی و راحت را در پرانتز گذاشته است. عجله در رانندگی، عجله برای یافتن کالاها، عجله برای گران نشدن‌ها، دلهره برای کاهش درآمد، نگرانی اینده و... زندگی را در مضیقه قرار داده و فرهنگ عجله و دلهره را بسط داده است.
 وی در پایان گفت: بنابراین در سه ضلع مثلث تصادفات جاده‌ای (فرهنگ، جاده، ماشین)، چیرگی طبیعت از لحاظ جاده و ماشین بر مصنوعات انسانی مشهود است و از لحاظ فرهنگی (عجله، نگرانی و ...) این طبیعت و زندگی طبیعی است به حاشیه رفته است.
در پایان با توجه به داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها که در جاده‌های مواصلاتی شهرستان جان خود را از دست می‌دهند می‌طلبد که مسئولان نسبت به جاده‌های مواصلاتی سقز توجه و اهتمام جدی داشته باشند و با برنامه‌ریزی و ایمن‌سازی این مسیرها از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نمایند.
گزارش: عادل معروف‌زاده
دسته بندی: اسلایدر / گزارش
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید