مدیرکل سازمان تامین اجتماعی کردستان در گفتوگو با خبرنگار روژان
گسترش حمایتهای بیمهای نمود عملی تحقق عدالت اجتماعی است
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی کردستان گفت: گسترش کمی و کیفی و آسانسازی دسترسی به خدمات و افزایش اقشار تحت پوشش از اهداف اصلی و اساسی این سازمان است که با برنامهریزیهای دقیق و اقدامات سریع در این راستا حرکت میکند که در چند سال اخیر تمام نمودهای عینی این رویکرد مشاهده میگردد.
ورود بشر به زندگی صنعتی و نظام شهرنشینی موجب تغییر بسیاری از روابط خانوادگی و مناسبات اجتماعی از طریق ارتقاء سطح توقعات و تشریفات و افزایش فاصله جغرافیایی شد، همبستگی خانواده و علایق عاطفی بیشترین ضربات را از این روند خورد.
خودخواهی و خودمحوری چنان بالا رفت که بخش بزرگی از قواعد عرفی مربوط به تعهدات اخلاقی از بین رفت و پیری و نداشتن درآمد سبب تنهایی بسیاری از پدر و مادرها شده و تعداد زیادی از سالمندان را نیازمند نهادهای خیریه کرد تا اینکه صاحبنظران مدیریت تاسیس نهادی برای عبور دادن سالمندان، ازکارافتادگان، بیماران و بازماندگان از فقر و نداری را مطرح کردند.
این پیشنهاد مراحل تکامل خود را طی کرد و سازمان تامین اجتماعی از درون آن بیرون آمد تا تبدیل به تکیهگاه افراد و خانوادههای متعلق به طبقات ضعیف اقتصادی گردد به طوری که اکنون بخش اعظم دغدغهها و مشکلات آنها در زمان پیری و بیماری و از دست دادن نانآور را حل و فصل کرده است.
استانهای کمتر توسعه یافته به علت پایین بودن درآمد و محدودیتهای اشتغال و آسیببپذیری بودن افراد در برابر بیماریها بیش از سایر مناطق نیازمند حمایتهای سازمانیافته و مستمر هستند، کردستان یکی از استانهایی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد به ویژه در زمینه بیمه شدن افرادی که امکان اشتغال اداری و صنعتی و کارگاهی ندارند.
نگاه به نگرش مردم به بیمه و عملکرد سازمان تامین اجتماعی در 10 سال اخیر حکایت از تغییرات بنیادی در افزایش تنوع مشاغل تحت پوشش و گسترش کمی و کیفی خدمات دارد به طوری که میزان رضایت مخاطبان این نهاد در مسیر افزایش مستمر قرار گرفته است.
برنامه دولت برای ارتقاء شاخصهای توسعه یافتگی استانهای کمتر برخوردار و کاهش فاصله برخورداری از خدمات این استانها با سایر استانهای کشور ایجاب میکند تا نقش سازمان تامین اجتماعی در این مناطق را پررنگتر کند.

سید صلاح قریشی با اشاره به رویکردهای نوین سازمان تامین اجتماعی در ارائه خدمات به بیمه شدگان گفت: گسترش کمی و کیفی و آسانسازی دسترسی به خدمات و افزایش اقشار تحت پوشش از اهداف اصلی و اساسی این سازمان است که با برنامهریزیهای دقیق و اقدامات سریع در این راستا حرکت میکند که در چند سال اخیر تمام نمودهای عینی این رویکرد مشاهده میگردد.
وی افزود: مدیریت ارشد سازمان تامین اجتماعی به نیاز استانهای کمتر توسعهیافته به خدمات و حمایتها به خوبی واقف است تا جائی که بر برنامه گسترش خدمات درمانی، حمایتی و افزایش تنوع اقشار را در دستور کار قرار داده و به صورت مستمر آن را اجرا میکند و امروزه همه مشاغل آزاد استان امکان تحت پوششی را داشته و تعداد افراد مدام در حال افزایش است.
قریشی تصریح کرد: در حال حاضر 20 هزار و 499 واحد کارگاهی فعال در استان شناسایی و از خدمات و حمایتهای سازمان تامین اجتماعی استفاده میکنند اما بخش بزرگی از افراد تحت پوشش دارای مشاغل آزاد هستند از جمله اینها میتوان به کارگران ساختمانی، نویسندگان، خبرنگاران، رانندگان درون و برونشهری، قالیبافان، باربران، خادمان مساجد و زنبورداران اشاره کرد.
تعداد بیمهشدگان اصلی و تبعی استان تا پایان آبانماه امسال 740 هزار و 319 نفر است که شامل بیمهشده اصلی و تبعی، بیمه بیکاری، بازنشسته، از کار افتاده و بازمانده است که معادل 42/6 درصد از جمعیت کردستان بوده و این آمار به علت افزایش اقشار مشمول و تسهیلات ویژه اقشار کمدرآمد در حال افزایش میباشد.
این مقام مسئول ادامه داد: 41 هزار و 657 نفر بازنشسته، 2 هزار و 811 نفر از کارافتاده، 38 هزار و 525 نفر بازمانده، 2 هزار و 835 نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری و 418 هزار و 588 نفر افراد تبعی از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهرهمند هستند که تا پایان آذرماه امسال 5 هزار و 139 میلیارد تومان در قبال خدماترسانی به این جمعیت پرداخت شده است.
وی در مورد روند افزایش مشاغل و حرف تحت پوشش گفت: یکی از نمودهای عملی تحقق عدالت اجتماعی گسترش حمایتهای بیمهای برای استفاده همه اقشار و مشاغل است، مدیریت سازمان امتیازات خاصی برای استانهای کمتر توسعهیافته در نظر گرفته و مدیریت استان هم در تلاش است تا از این امتیازات نهایت استفاده را بکند، در حال حاضر تعداد بیمهشدگان اصلی مشاغل آزاد 38 هزار و 36 نفر، رانندگان 18 هزار و 56 نفر، قالیبافان 9 هزار و 983 نفر، کارگران ساختمانی 21 هزار و 151 نفر، کارفرمایان صنفی 3 هزار و 772 نفر و باربران خاص 2 هزار و 142 نفر هستند.
قریشی در خصوص برخورد با سوء استفاده از سهمیه امتیازات خاص به ویژه کارگران ساختمانی اظهار کرد: برخی افراد با اتکاء به سند و مدرک سازی سعی در استفاده از امتیازات و سهمیه خاص استان دارند که سازمان تامین اجتماعی ساز و کارهای شناسایی این افراد را اجرا میکند و به محض کشف تخلف سریعا نسبت به قطع بیمه اقدام کرده و افراد در انتظار را جایگزین آنها میکند.
قریشی به سامانه خدمات غیرحضوری بیمهشدگان اشاره کرد و ادامه داد: تمام خدمات سازمان تامین اجتماعی در این سامانه تعریف شده است که بیمهشدگان و کارفرمایان این سازمان میتوانند تمامی خدمات خود را از طریق سامانه eservicestamin.ir انجام دهند. فرآیندهای سنتی پاسخگوی نیاز مشتریان نبوده و سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش خدمات غیرحضوری و الکترونیکی به منظور ارتقا کیفیت خدمات گام برداشته است.
وی استفاده از فناوریهای نوین در زمینه خدمترسانی را لازمه پویایی سازمانها دانست و اذعان داشت: با توجه به تغییر فرهنگ عمومی و نیز پیشرفت تکنولوژی، فرآیندهای سنتی پاسخگوی نیاز مشتریان نبوده و سازمان تأمین اجتماعی با درک صحیح این موضوع در راستای گسترش خدمات غیرحضوری و الکترونیکی به منظور ارتقا کیفت خدمات و جلب رضایتمندی هر چه بیشتر مراجعین گام برداشته و کاهش تردد درون شهری و صرفهجویی در وقت و هزینه ذینفعان را از جمله مزایای اجرای این طرح ذکر کرد.
وی در پایان افزود: خدمات غیرحضوری بهترین جایگزین برای مراجعه حضوری به شعب و کارگزاریهای سازمان تأمین اجتماعی است و به بیمهشدگان، بازنشستگان و کارفرمایان توصیه میکنیم حتی الامکان از خدمات غیرحضوری استفاده کنند.
آدرس کوتاه خبر: