جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » رویداد «گفتاورد ملی نخبگان» بستری برای مشارکت نخبگان در پیشبرد توسعه کشور

رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان:

رویداد «گفتاورد ملی نخبگان» بستری برای مشارکت نخبگان در پیشبرد توسعه کشور

0
کد خبر: 1899

رویداد «گفتاورد ملی نخبگان» بستری برای مشارکت نخبگان در پیشبرد توسعه کشور

جزئیات طرح برای دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی استان تشریح شده و در این روند با اخذ نظرات ارزشمند مجموعه‌‌های نخبگانی، توانسته‌‌ایم حمایت و همکاری آنان در اجرای بهتر طرح را جلب کنیم.
رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان با تشریح فرایند و روند اجرایی رویداد «گفتاورد ملی نخبگان» اعلام کرد که این رویداد، فرصتی بی‌نظیر برای طرح ایده‌‌ها و نظرهای کاربردی توسط نخبگان و سرآمدان علم و اندیشه و برنامه‌ای برای پیوند نخبگان و حاکمیت- به معنای دستگاه‌های اجرایی و مردم- است.
 جمال سلیمی افزود: هر ساله جمعی از نخبگان به دیدار مقام معظم رهبری و رئیس جمهور می‌روند و دراین نشست‌ها بی‌واسطه دغدغه‌ها، نظرات و نکات مورد نظر خود را مطرح می‌کنند؛ در دیدار سال گذشته مقام معظم رهبری تاکید کردند که چرا نخبگان حرف، طرح و ایده‌های خود را با حاکمیت به اشتراک نمی‌گذارند؟ و دستور دادند که واسط این امر مهم باید بنیاد ملی نخبگان باشد، بر همین اساس بنیاد ملی نخبگان امسال رویداد «گفتاورد ملی نخبگان» را با شعار «نخبگان؛ حکمرانی دانش‌بنیان » را تدوین و پیشنهاد کرد تا این امر مهم را اجرایی سازد.
 وی افزود: گفتاورد ملی نخبگان در ۵ محور «مالی و پولی؛ منابع طبیعی؛ امنیت غذایی؛ نظام سلامت؛ حکمرانی و سیاست‌‌گذاری»برگزار خواهد شد.
سلیمی تصریح کرد: هدف اصلی این رویداد، شناسایی، حمایت و اجرایی سازی ایده‌ها و طرح‌‌های تحول‌آفرین و جهش‌زا در حوزه‌‌هایی است که دارای مساله و مشکل هستند.
 وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی، حاکمیت قصد دارد با همکاری صاحبان ایده، دانش و تجربه و افراد دارای توانمندی‌‌های ویژه نخبگان راههای برون رفت از مسائل، بهترین راه حل‌‌های مورد نیاز روند توسعه را انتخاب و اجرا نماید.
رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان در ادامه اظهار کرد: مراکز علمی و دانشگاهی و دستگاه‌‌های اجرایی استان از این طرح حمایت و استقبال کرده‌‌اند.
سلیمی در بخشی از صحبت‌‌های خود با تاکید بر اینکه این طرح باید در بستر جوامع و اجتماعات نخبگانی نشر و اطلاع‌رسانی شود افزود: جزئیات طرح برای دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی استان تشریح شده و در این روند با اخذ نظرات ارزشمند مجموعه‌‌های نخبگانی، توانسته‌‌ایم حمایت و همکاری آنان در اجرای بهتر طرح را جلب کنیم.
 وی در ادامه اظهار کرد: دستگاه‌‌های اجرایی مرتبط با محورهای پنجگانه مذکور از جمله سازمان‌‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، منابع طبیعی و دستگاه‌‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی استان و دیوان محاسبات هم در این رویداد ارزشمند، حامی و همکار بنیاد نخبگان استان کردستان هستند.
سلیمی با اشاره به لزوم اجرایی سازی نتایج این رویداد و طرح ملی، تصریح کرد: از آنجا که این برنامه از یک پروسه علمی و آکادمیک و منطقی جهت اخذ، داوری و ارزیابی، بسط و توسعه برخوردار است لذا دستگاه‌های اجرایی از چنین طرح‌هایی که فرایند داوری و ارزیابی دقیق و علمی را طی کرده و توسط نخبگان، متخصصان، صاحبان علم و تجربه ارزیابی و نهایتا مورد تایید قرار گرفته‌اند بایستی استقبال و متعهد به اجرایی‌سازی آن ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه باشند.
وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که این رویداد، تلفیقی از تجربه، دانش، اندیشه و علم است که همه آنها در ذیل یک خصوصیت کلیدی‌تر و آن هم دارا بودن ویژگی نخبگی می‌باشد، قرار گرفته‌اند.
این مقام مسول گفت: بروندادهای حاصل از این رویداد، ماحصل نظرات نخبگان، خبرگان و همچنین مشارکت کنندگانی از خود دستگاه‌های اجرایی(مدیران در سطوح گوناگون) هستند؛ بنابراین هم دانش، هم تجربه و هم الزامات اجرایی در آن دیده و تایید می‌شود.
سلیمی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه تولید فکر و اندیشه در کشور باید سازماندهی و کانالیزه شود تا بتواند مبتنی و متمرکز بر حل مسائل واقعی و مبتلابه جامعه باشد، تصریح کرد: توليد فكر، يك حركت است و هر حركتي،‌ به يك «استراتژی» نياز دارد، آنچنان که حضرت علی (ع) مي‌فرمايند: (ما من حركة الا و انت فيه محتاج الي المعرفة)، از آن جا كه نهادينه سازي فرهنگ لازم براي توليد فكر، حركتي نوين و آرماني است، تحقق آن، نياز به ايجاد معرفتي روشنگر، اجرايي و عملياتي دارد كه اين همان طراحي «استراتژي تولید فکر و اندیشه» است. بنیاد نخبگان با طراحی ایده‌های نوآورانه این‌چنینی سعی در جامه عمل پوشاندن به این امر را دارد و بدون شک چنین حرکتی می‌تواند زمینه‌ساز همگرایی در مجامع و اجتماعات نخبگانی در خصوص تولید فکر و همچنین جهت دادن به تلاش‌ها و جهدهای علمی و تجربی صاحبان اندیشه به سمت و سوی مسائل واقعی و مبتلابه جامعه خواهد بود.
وی افزود: ایده‌‌های پیشنهادی در چهار سطح(مرحله) شامل مرحله انتخابی(دریافت، پالایش و انتخاب ایده‌ها با برگزاری نمایشگاه ایده‌ها در 8 پهنه از کشور)؛ مرحله یک‌چهارم نهایی(تیم سازی)؛ مرحله نیمه نهایی(ارتقاء تیم‌ها و طرح‌ها) و مرحله نهایی(انتخاب تیم‌های برگزیده) می‌باشد. سلیمی با اعلام اینکه ایده‌‌های پیشنهادی ارزیابی می شوند و در هر مرحله جوایز خاصی برای صاحبان این ایده‌ها در نظر گرفته شده است از نخبگان خواست با مراجعه به سایت https://debate.bmn.ir/ اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید