شنبه، 6 مرداد 1403
روژان پرس » اخبار » آژیر خطر برای هویت کورد از درون شهرهای کوردنشین به صدا درآمد

صدیق مینایی*

آژیر خطر برای هویت کورد از درون شهرهای کوردنشین به صدا درآمد

0
کد خبر: 1861

آژیر خطر برای هویت کورد از درون شهرهای کوردنشین به صدا درآمد

بنابراین زمان آن فرا رسیده که کورد و حاکمیت سطح خطر را درک و صدای آژیر خطر را شنیده و از رسیدن به لبه پرتگاه و سقوط ابدی هویت و اصالت کوردی که بزرگترین سند افتخار ایران زمین و عامل پیش برنده فرهنگ و تمدن این سرزمین است جلوگیری کنند.
همه صاحب نظران بر این باورند که «انسان‌ها شهرها را می‌سازند و شهرها انسان‌ها را» بنابراین برای برخورداری از شاخص‌های توسعه یافتگی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، زیست محیطی و بهداشتی باید مدل متناسب با استانداردهای شهرسازی و مدیریت شهری دنیای پیشرفته تدوین و اجرا کرد.
یکی دیگر از باورهای صاحب نظران این است که «شهر موجودی زنده است و مدام در حال تغییر» بر این اساس رشد شاخص‌های کیفی و کمی شهرها تابعی است از مدیریت شهری و باید بسترهای مورد نیاز رشد این موجود را فراهم نمایند تا درگیر بیماری‌های مزمن نشود.
نگاه به وضعیت شهرهای کردستان و مقایسه آن با معیارها و استانداردها حکایت از این واقعیت دارد که حرکت این استان برعکس مدل‌های مترقی است و شهرهای ما فقط اسم شهر را یدک می‌کشند اما در واقع روستاهایی بزرگ هستند زیرا از تمام شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و زیست محیطی شهر مترقی محروم می‌باشند.
نبود حاکمیت مدیریت شهری هوشمند و قاطع در کردستان سبب شده تا هر کسی با هر فرهنگ و هدفی وارد این استان شده و تمایلات خود را تعقیب کند، گسترش مستمر حاشیه نشینی، توسعه سکونتگاههای غیر رسمی، شکل گیری لمپنیزم رفتاری، باندهای تبهکار مواد مخدر، دزدی، باج گیری، قاتلان اجاره‌ای، گدائی، جیب بری، زباله‌گردی و دستفروشی از نتایج این امر است.
بسیاری از خانواده‌‌های متمول و افراد حساس به سرنوشت خویش، مهاجرت از کردستان را بر ماندن ترجیح می‌‌دهند زیرا بر این باورند که در این آشفته بازار نمی‌‌توان با آرامش زندگی و فرزندان را به سمت آینده درخشان هدایت کرد، تجربه خانواده‌‌هایی که رفتند این واقعیت را به اثبات می‌‌رساند.
سنندج قبلا مشهورترین شهر فرهنگ و تمدن خاورمیانه و دنیای اسلام بود و القابی مانند دارالاحسان، دارالامان، دارالعلم، دارالایمان و دارالعرفان را داشت و ابرمردان بسیاری در دامن خود پرورش داد که توانستند تاثیرات فراگیر بر روندهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دنیا بگذارند، اما امروزه تبدیل به نماد بی سروسامانی شهری و ساختار شکنی شده است.
آنهایی که منکر این موضوع هستند، یا می‌‌خواهند از تقصیرات عملکرد خویش در منصب مدیریت شهری فرار کنند، یا به علل خاص می‌‌خواهند واقعیات را انکار کنند و یا بدون شناخت از وضعیت موجود و استناد به اوهام و روایات سازمان دهی شده قضاوت می‌‌کنند.
سقز تا 3 دهه قبل نماد تمدن و اصالت‌‌های هویتی کورد بود اما امروزه تبدیل به جولانگاه فروشندگان مواد مخدر، پاتوق معتادان و باندهای قمار و ساخت و ساز غیر مجاز شده است.
مریوان تا 3 دهه قبل نماد عرفان آسمانی و مظهر ظهور عرفای بزرگ، حراست از اصالت‌‌های هویتی و مناظر بکر بی نظیر طبیعی بود اما مهاجرت بی رویه و بی برنامگی مدیریتی آن را از این مدار منحرف کرده و امروزه با سرطان‌‌هایی مثل لمپنیزم، باندهای ساخت و ساز غیر مجاز، تعرض به محیط زیست و زورگیری دست و پنجه نرم می‌‌کند.
سکوت رسانه‌‌های مناطق کوردنشین و بی تفاوتی افراد تاثیرگذار سبب بی تفاوتی لایه‌‌های حاکمیت ملی و بی تفاوتی مدیریت شهری شده که نتیجه این امر، به قدرت گرفتن روند بی سروسامانی شهرها ختم می‌‌شود و تداوم این روند موجب نابودی اصالت هویتی و تبدیل شدن به نماد بی هویتی و بی نظمی خواهد شد.
ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی توسط یونسکو، ثبت جهانی هورامان، ثبت مریوان به عنوان پایتخت کلاش و تاتر خیابانی، رسمیت ملی سنندج به عنوان پایتخت کتاب و دف و غیره همه ریشه در اعتبار تاریخی و گذشته پر افتخار این دیار داشته و هیچ ارتباطی با مدیریت 45 سال اخیر ندارد زیرا در این دوران بسیاری از دستاوردهای تاریخی را هم از دست داده‌‌ایم.
بنابراین زمان آن فرا رسیده که کورد و حاکمیت سطح خطر را درک و صدای آژیر خطر را شنیده و از رسیدن به لبه پرتگاه و سقوط ابدی هویت و اصالت کوردی که بزرگترین سند افتخار ایران زمین و عامل پیش برنده فرهنگ و تمدن این سرزمین است جلوگیری کنند.
* روزنامه‌‌نگار
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید