شنبه، 29 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » دولت نقشه راه جامعی برای حراست از اصالت فرهنگی کُرد دارد

گفت‌وگوی روژان با استاندار کردستان

دولت نقشه راه جامعی برای حراست از اصالت فرهنگی کُرد دارد

0
کد خبر: 1845

دولت نقشه راه جامعی برای حراست از اصالت فرهنگی کُرد دارد

دولت دکتر رئیسی در توسعه و شکوفایی حوزه فرهنگ به سمت فعالیت‌های کلیدی و تدوین برنامه استراتژیک می‌رود زیرا  بر این باور است که تنوع فرهنگی نقطه قوت فرهنگ و هویت ملی است.
کُرد یک ماهیت نژادی و هویت فرهنگی است که تمام مناسبات آن  ساختار محکم عقلانی، اخلاقی و زیبایی‌شناختی خاص خود را دارد که در مواردی موجب حیرت اندیشمندان می‌شود. زبان ‌کُردی از ساختار دستوری و گنجینه لغوی کامل برخوردار است و در ردیف 21 زبان زنده و کامل دنیا قرار دارد تا جایی که زبان‌های مجاور خود را در طی طریق تکامل یاری رسانده است. لباس ‌کُردی از قابلیت زیبایی‌شناختی و کاربردی بالایی برخوردار است و انطباق کامل با اصول اخلاقی، معیارهای عرفانی و نیازهای اقلیمی دارد به طوری که از مسیر طولانی و پر پیچ و خم تاریخ چند هزار ساله عبور کرده و مراحل تکاملی را با موفقیت طی نموده است؛ مراسم خاص برای تشریفات ویژه مربوط به تغییر سال، جابجایی فصول، مرگ افراد، شادی و عروسی دارد که هر کدام بر اساس فلسفه وجودی تعریف و استحکام ساختاری مانع فراموش شدن آنها شده، موسیقی ‌کُردی با ساختار قدرتمند فنی تاریخ چند هزار ساله، تنوع ریتم و تعدد دستگاه، تبدیل به پشتوانه موسیقی سایر ملل شده؛ ادبیات ‌کُردی یکی از بزرگترین و با قدمت‌ترین گنجینه‌های دنیاست. اولین شعر دنیا مشهور به پوست نوشته کرکوک با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت به این زبان است. اولین نوشته‌های ادبی خاورمیانه و ایران زمین به این زبان نگاشته شده، برای نمونه اشاره می‌شود به کتیبه‌های هخامنشی تا ساسانی، کتاب‌های اوستا و دین ‌کُرد. دایره خدمتگزاری فرهنگی کردها تمام ملل مجاورشان را در بر گرفته برای نمونه اشاره می‌شود به خدمات ابر ادیبان کورد به زبان‌های فارسی و عربی تا جایی که اکثر شاهکارهای ادبی آنها توسط کردها نگاشته شده است. کردها در احیای مرجعیت علمی ایران نقشی پررنگ داشته‌اند و نمونه بارز آن ترجمه قانون ابن سیناست.
 حضور سازمان یافته اندیشمندان ‌کُرد در مدیریت حوزه فرهنگی یکی از ضروریات توسعه فرهنگی و تحقق عدالت و توزیع منابع و مناصب است که متاسفانه تاکنون محقق نشده است، سهم کرد از ظرفیت و مدیریت صدا و سیما و نهادهای فرهنگی و هنری در حد تشریفاتی است.
 رفع تبعیض از حوزه فرهنگ یکی از وظایف دولت به عنوان رکن اصلی اجرای قانون اساسی و تصمیم‌گیری در شرایط خاص است که تا کنون همه مسئولیت‌ها و تعهدات در حد شعار باقی مانده است. مطالبات فرهنگی یکی از مطالبات بر زمین مانده است به طوری که عدم اجرای آن موجب بروز نارضایتی‌ها شده و عدم تامین این خواسته می‌تواند آسیب‌های جدی وارد کند.
 مجموعه رسانه‌ای روژان با هدف عمل به رسالت اصلی خویش که ایجاد بستر برای گردش آزاد اخبار و اطلاعات و انتقال مطالبات مردم به حاکمیت است، گفتگویی با استاندار کردستان در حوزه برنامه دولت و عملکرد اجرایی آن در دوران دولت سیزدهم انجام داده است که تقدیم خوانندگان می‌شود.
 اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به رویکرد دولت به حقوق فرهنگی ‌کُرد گفت: وقتی که بحث از فرهنگ می‌شود منظور یک هویت خاص نیست بلکه منظور فرهنگ ملی است و همه هویت‌ها را در بر می‌گیرد که غنی‌ترین آن متعلق به کردها است که همیشه خالق افتخار برای ایران بوده‌اند، در کنار این موضوع نباید منکر برخی کمبودها و ضعف‌ها در توزیع منابع، امکانات و اختیارات بود که این موضوع علل خاص خود را دارد اما از دو دهه اخیر روند تغییر در ساختار مدیریت فرهنگی شروع شده و دارد به سمت تکامل می‌رود؛ برای اثبات این ادعا اشاره می‌شود به افتتاح شبکه‌های متعلق به هویت‌های فرهنگی در صدا و سیما، انتشار آثار فرهنگی، برگزاری جشنواره‌های مختلف در کشور، کاهش ممیزی آثار، برگزاری جشنواره‌های مختلف، ایجاد کارگروه ویژه هویت‌های فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی، اختصاص مناصب کارشناسی ویژه در ادارات فرهنگی استان‌های دارای هویت خاص.
 وی تصریح کرد: دولت در اجرای این رویکردهای نوین نقش کلیدی بر عهده دارد تا عدالت فرهنگی به صورت کامل تحقق یابد، دولت‌های قبل برنامه استراتژیک نداشته و فقط به برگزاری چند همایش و سخنرانی بسنده می‌کردند اما دولت دکتر رئیسی در توسعه و شکوفایی حوزه فرهنگ به سمت فعالیت‌های کلیدی و تدوین برنامه استراتژیک می‌رود زیرا  بر این باور است که تنوع فرهنگی نقطه قوت فرهنگ و هویت ملی است.
زارعی کوشا خاطرنشان کرد: فرهنگ و ادبیات ‌کُرد یکی از پایه‌های قوی هویت ملی ایران و ادیبان کرد سرمایه انسانی فرهنگ ملی هستند، زمانی که رهبر معظم انقلاب در سفر به کردستان این استان را استان فرهنگی نامیدند حجت را بر همه مسئولین کشور تمام کردند و همه باید برای تحقق منویات رهبری تلاش کنند.
 وی در ادامه اظهار کرد: ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، ثبت جهانی هورامان، ثبت مریوان به عنوان پایتخت تئاترخیابانی و ثبت ملی مریوان به عنوان شهر کلاش همه اسناد معتبری برای اثبات اصالت و غنای فرهنگ کردی است و باید دولت دبیرخانه مدیریت واحد این عناوین داخلی و بین المللی را ایجاد کند تا پراکنده کاری موجب هدر رفت زمان و منابع نشود که این برنامه با جدیت ویژه در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفته است.
 استاندار کردستان با اشاره به رویکرد دولت در تقویت فرهنگ اقوام گفت: یکی از دستورات ریاست محترم جمهور به بنده حمایت از تقویت فرهنگ ‌کُردی بوده و همواره پیگیر عملکرد مدیریت ارشد استان در این حوزه هستند به این علت بنده شخصاً در همه برنامه‌های فرهنگی از قبیل جشنواره‌ها همایش‌ها و مناسبات خاص از قبیل هزاردف و روز «لباس کردی» حاضر هستم.
 این مقام مسئول اعلام کرد: ما در تدارک تدوین برنامه‌ای ویژه برای مدیریت فرهنگ ‌کُردی و حمایت از نخبگان این حوزه هستیم که می‌تواند یک نقشه راه جامع باشد که پس از تدوین در کارگروه ویژه در اختیار چهره‌های فرهنگی گذاشته می‌شود تا نظرات و پیشنهادات خود را به آن بیفزایند.
زارعی کوشا اظهار کرد: حفظ آثار باستانی، تدریس زبان کردی، ایجاد انستیتوهای فرهنگی و تقویت مناسبات و مراسم ‌کُردی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های خاص خود است و باید چارچوب‌های آن به صورت جامع اقدام شود تا از پراکنده کاری جلوگیری به عمل آید.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید