دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » آغاز سرشماری پرندگان مهاجر کنار آبزی در کردستان

آغاز سرشماری پرندگان مهاجر کنار آبزی در کردستان

0
کد خبر: 1580

آغاز سرشماری پرندگان مهاجر کنار آبزی در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در ۱۴ سایت منابع آبی استان آغاز شد.
سنندج- خبرنگار روژان‌پرس:
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در ۱۴ سایت منابع آبی استان آغاز شد.
همه ساله با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از عرض‌های شمالی که هوای سردتری دارند به طرف عرض‌های جنوبی با دمای هوا گرمتر، آغاز می‌شو که به گفته اقبال حمیدی سرشماری از این پرندگان در کردستان از دهه دوم دی ماه آغاز شده و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.
وی افزود: این سرشماری در منابع آبی و سدهای استان به ویژه در تالاب بین‌المللی زریبار مریوان توسط کارشناسان، محیط بانان و تعدادی از پرنده شناسان متخصص انجام می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اضافه کرد: سرشماری این پرندگان به منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.
حمیدی یادآور شد: تالاب زریبار به دلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب، امنیت و آب و غذای کافی، به یکی از زیستگاه‌های امن برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.  
در سرشماری سال گذشته سد سقز با ۱۱ هزار و ۱۶۳ قطعه پرنده، پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر بود و تالاب بین المللی زریبار با ۵۷ گونه مختلف پذیرای بیشترین تنوع پرنده بود.  
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه تجهیزات مورد استفاده در سرشماری پرندگان شامل دوربین چشمی، تلسکوپ، دوربین فیلمبرداری و قایق موتوری است، اضافه کرد: در مجموع سال ۱۴۰۱ افزون بر ۱۶ هزار و ۶۰۰ قطعه پرنده در کل منابع آبی استان سرشماری شد.
کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.
خبرنگار؛ قدیر اللهمرادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید