جمعه، 14 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای محیط زیست

عکاشه مومنی*

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای محیط زیست

0
کد خبر: 1532

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای محیط زیست

ذرات میکروپلاستیک‌ها از طریق آب، غذا و هوا وارد بدن دام می‌شوند و در روده، کبد، کلیه و قلب مشاهده‌ شده‌اند که باعث تغییرات بیوشیمیایی و تخریب ساختمانی و نقص در عملکرد بدن دام می‌شوند.
پلاستیک‌ها مواد مصنوعی هستند که از فرایند پلیمری شدن به وجود می‌آیند که بدلیل ارزانی و فراوانی به طور گسترده‌ای در فرایند‌های مختلف و کار‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که سالانه نزدیک ۳۰۰ میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی تولید می‌شود و ۷۵ درصد پلاستیک‌های تولیدی به زباله تبدیل می‌شوند اما پلاستیک‌ها ساختار شیمیایی دارند و پسماندهای آن‌ها اثرات مضری بر سلامتی و محیط زیست دارند که امید است با شناخت و آگاهی نسبت به مضرات پلاستیک تلنگری برای کاهش مصرف محصولات پلاستیکی شود.
روزانه به‌ازای هر فرد تعداد زیادی کیسه پلاستیک مصرف می‌شود که این مصرف بی حساب و کتاب ما نه تنها زندگی خودمان بلکه زندگی موجودات دیگر را دچار مشکل کرده است به‌طوری که سالانه میلیون‌ها جانور دریایی پلاستیک‌ها را با غذای اصلی خود اشتباه می‌گیرند و بعداز مصرف آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
پسماند‌های پلاستیکی با سرعت بسیار کم تجزیه‌می‌شوند و در فرایند تجزیه به میکروپلاستیک‌ها (5mm) تبدیل می‌شوند که اثرات جانبی مضری برای گیاهان،حیوانات،ساختار و کارکرد خاک و سلامتی دام و انسان دارند.
ذرات میکروپلاستیک‌ها از طریق آب، غذا و هوا وارد بدن دام می‌شوند و در روده، کبد، کلیه و قلب مشاهده‌ شده‌اند که باعث تغییرات بیوشیمیایی و تخریب ساختمانی و نقص در عملکرد بدن دام می‌شوند.
ذرات میکروپلاستیک‌ها به صورت مستقیم مانند تنفس و یا به صورت غیر مستقیم از طریق غذا‌های دریایی و دامی،نمک و آب وارد بدن انسان شده و از طریق روده جذب می‌شوند و با وارد شدن ذرات میکروپلاستیک به درون لنف و خون باعث فعالسازی و ایجاد پاسخ ایمنی و التهابی غیرطبیعی در بدن می‌شوند.
انسان در چرخه‌ای زندگی می‌کند که هر آسیبی که به طبیعت وارد کند به خودش برمی‌گردد و امروزه در بیشتر کشور‌های پیشرفته دولت و مردم متوجه مضرات و آلودگی‌های ناشی از پلاستیک‌ها شده‌اند و شروع به کاهش مصرف پلاستیک کرده‌اند و صنایع این کشور‌ها در بسته بندی‌ها از مواد پایدار و قابل تجزیه استفاده می‌کنند.
امید است ما هم با آموزش و آگاه سازی جامعه کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنیم و در کار‌های روزمرگی خود از کیسه‌های پارچه‌ای و چند بار مصرف استفاده کنیم و به‌جای استفاده از ظروف یکبار مصرف از قاشق و چنگال‌ فلزی و لیوان‌ شیشه‌ای استفاده کنیم و در زندگی مصرف پلاستیک را کم کنیم تا زندگی سالم‌تری برای خود و عزیزانمان و محیط زیست فراهم کنیم.
* دانشجوی بهداشت مواد غذایی
دسته بندی: اخبار / اجتماعی / یادداشت
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید