یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » تاثیر فساد اداری بر فرهنگ جامعه

نجمه سیددخت

تاثیر فساد اداری بر فرهنگ جامعه

0
کد خبر: 1459

تاثیر فساد اداری بر فرهنگ جامعه

ابهام در قونین و مقررات وسیله‌ای است برای کسانی که درگیر فساد اداری هستند و شرایط مناسب را برای فساد اداری فراهم می‌کند.
فساد اداری یک معضل جهانی و بزرگترین مانع در برابر اصلاحات در هر کشور و بزرگترین سد در برابر پیشرفت و ترقی می‌باشد. دريك تعريف كلى، فساد ادارى را مى‌توان سوءاستفاده از اختيارات دولتى و ادارى براى نفع شخصى و خصوصى دانست. فساد وقتی خطرناک تر می‌گردد که عوامل فساد در یک شبکه مافیایی فعالیت نموده و بالاترین رده‌های سیاسی و اقتصادی کشور را به فساد آلوده سازند؛ چرا که با وجود پیچیدگی و چند بعدی بودن ادارات و سازمانها و همچنین ابعاد مختلف انسان‌ها و با توجه به اینکه نهادها به صورت زنجیره‌ای و پلکانی از بالا به پایین فعالیت دارند و اختلال و انحراف در یک عضو می‌تواند اعضای دیگر را فاسد و به انحراف کشاند و در نهایت کل نهاد و سازمان را درگیرعواقب و مضرات خود ‌سازد. بنابراین در صورت مشاهده هر نوع اختلال و انحراف، فورا عضو معیوب و مشکل‌دار به جهت اینکه سیستم را آلوده نسازد و اعضای دیگر را نیز به انحراف نکشد و نظم و نظام‌مندی دستگاه اداری را مختل نسازد باید تحت درمان قرار گرفته و در صورت عدم درمان بلافاصله از سیستم خارج و تحت کنترل قرار گرفته و یا ایزوله گردد؛ چرا که در حقیقت فساد مانند عفونت است که اگر به اندام و پیکر جامعه راه یابد، کل اعضا را یکی یکی عفونی کرده و از کار می‌اندازد و چه بسا افزایش و گسترش این عفونت کل پیکر جامعه را فاسد کند.
فرهنگ و اخلاق عمومی به طور طبیعی در کشورهای مختلف متفاوت است. با وجود این فساد اداری در همه جوامع و فرهنگ‌ها، فعالیتی غیر قانونی محسوب می‌شود. زمينه اجتماعى وفرهنگى يك جامعه از جمله مهمترين عوامل كاهش يا افزايش فساد ادارى است. وجود برخى ويژگی‌ها در فرهنگ حاكم بر جامعه و به عبارتی  برخى ويژگى‌هاى فرهنگى می‌تواند نقش عمده‌اى درگرايش افراد به فساد ادارى ايفا كند. فساد اداری از سوی قانونگذاران، سیاستمداران و مقامات دولتی قانونی تلقی نمی‌گردد و به همین خاطر فساد اداری عموما به صورت مخفی و پوشیده انجام می‌شود.
فساد اداری در محیط‌هایی که بسیار شفاف است نمی‌تواند پا بگیرد. ابهام در قونین و مقررات وسیله‌ای است برای کسانی که درگیر فساد اداری هستند و شرایط مناسب را برای فساد اداری فراهم می‌کند.
فساد پدیده‌ای است که در اکثر کشورها با درجاتی وجود دارد؛ اما وجود آن با هر درجه و میزانی زیانبار است و آسیب‌های جبران ناپذیری به جوامع وارد می‌سازد؛ زیرا باعث عقب ماندگی کشورها می‌شود، اثربخشی و کارآیی را تنزل می‌دهد و با ایجاد موج بدبینی، بی انگیزگی و تضعیف روحیه افراد درستکار مانع استفاده از استعدادها و منابع بالقوه و بالفعل انسانی برای انجام فالیت‌های صحیح می‌شود و ازاین طریق مسیر رشد و توسعه جامعه را با موانع جدی مواجه می‌سازد؛ بنابراین ضرورت مقابله با فساد اداری احساس می‌شود، به همین منظور استفاده از تجربه جهانی در برخورد با فساد اداری بسیار موثر بوده و هر کشوری باید مطابق با شرایط و مقتضیات ملی، فرهنگی، جغرافیایی و حکومتی نسبت به مبازه با این پدیده خطرناک اقدام کند.
از مجموع مباحث مطرح شده استنباط می‌شود که هر کجا فساد ریشه بدواند مقابله با آن بسیار دشوار می‌شود و ریشه‌های آن هر روز عمیق‌تر در بطن جامعه نفوذ می‌کند و پیامدهای مصیبت باری به دنبال می‌آورد و زمانی مبارزه با فساد می‌تواند موفق باشد که به صورت برنامه‌ریزی شده انجام گیرد و از حمایت مردم و سطوح بالای حاکمیت نیز برخوردار باشد.
کلید واژه ها:
فساد اداری نجمه سیددخت
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید