جمعه، 28 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » تحقق 132 درصد اشتغال تعهد شده دولت در کردستان افتخار دولت در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان:

تحقق 132 درصد اشتغال تعهد شده دولت در کردستان افتخار دولت در استان

0
کد خبر: 1354

تحقق 132 درصد اشتغال تعهد شده دولت در کردستان افتخار دولت در استان

پیشکاری تصریح کرد: هماهنگ سازی روند توسعه از طریق ایجاد توازن در توزیع اختیارات و اعتبارات با هدف حل ناترازی در توسعه یافتگی استانها یکی از برنامه‌های دولت است که با دقت خاصی در حال اجراست و کردستان یکی از استان‌‌های قرار گرفته در این روند می‌باشد و مدیریت استان هم در حال بازتعریف ساختارهای قانونی و حقوقی برای اجرای بهینه این رویکرد است.
بیکاری بزرگترین مشکل خانواده‌ها و جوانان کردستانی است تا جائی که احساس امنیت و آرامش همه را به چالش کشیده و این چالش مسیرش را به سمت مناسبات فرهنگی، معادلات اجتماعی و ساختار برنامه‌های توسعه اقتصادی تغییر داده و توانسته نظم  جاری آنها را به هم بریزد.
حرکت جوانان به سمت شکستن ساختار فرهنگی در قالب گرایش به رفتارهای اصالت گریزانه و گسترش لمپنیزم مسموم، تضعیف بنیاد خانواده از طریق بروز شکاف نسل‌ها، مهاجرت، فرافکنی و تنش‌های روانی ناشی از کم درآمدی والدین، تقویت فرهنگ تنبلی، گسترش مشاغل کاذب، قدرتمند شدن شغل دلالی و گرایش به مشاغل یقه سفید همه ناشی از معضل بیکاری است.
اندیشمندان علم توسعه و مدیریت، کمبود و نبود منابع را قوی‌ترین عامل افت شاخص‌های اقتصادی و رشد بیکاری می‌دانند که در کردستان علاوه بر اینکه کمبود منابع نداریم بلکه با کثرت و غنا در این حوزه مواجه هستیم و ظرفیت منابع استان امکان جوابگوئی به نیاز سایر استان‌ها را هم دارد.
خاک حاصلخیز، آب فراوان، هوای معتدل، مراتع غنی، جنگل‌های سرسبز، تنوع ژنتیکی نباتی، 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق، نیروی کار جوان و کوشا، فرهنگ چند هزار ساله تولید و تجارت و منابع معدنی متنوع از مهمترین منابع استان هستند که در مواردی از جمله طلا،  قطب کشور است.
کشاورزی کردستان با وصف بسیاری از سوء مدیریت‌های ناشی از ناعدالتی در توزیع منابع و ایرادات در برنامه‌ریزی هنوز هم یکی از مهمترین قطب‌های تولید و منبع تامین نیاز غذایی و مواد اولیه کارخانجات صنعتی سایر استانهاست، افتخار رتبه دوم تولید گندم، سوم سیب زمینی، اول توت فرنگی، ششم نخود، اول علوفه و چهارم محصولات باغی نتیجه تلاش خستگی ناپذیر کشاورزان این استان می‌باشد.
استفاده از پتانسیل‌های کشاورزی، دامداری، آبزیان، معادن، گردشگری، عسل و گیاهان داروئی بسیار کمتر از ظرفیت است و نیاز به تغییر در رویکردهای مدیریتی، نظام توزیع منابع مالی و بانکی، بدنه کارشناسی، ساختار قوانین و .... دارد زیرا اگر این موارد بدون اشکال بود کار به این شرایط ختم نمی‌شد.
دولت، مجلس، قوه قضائیه و رسانه‌ها باید تغییرات بنیادی در خود ایجاد کنند تا کشور بتواند مسیر توسعه را طی کند در غیر این صورت شرایط به سمت بحران پیش رفته و احتمال کنترل به حداقل ممکن می‌رسد.
سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یک تشکیلات ستادی نقش مهمی در مطالعات آسیب شناسانه، شناسایی راهکارهای برون رفت و هماهنگ سازی نهادهای اقتصادی و ارگان‌های مرتبط با تولید و اشتغال دارد که برای اعمال مسئولیت نیاز به بازتعریف در حوزه‌های مسئولیت و ساختار رویکردی خود دارد.
مدیرکل این نهاد در استان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «روژان پرس» به تشریح برنامه‌های مدیریت فعلی برای تغییر در رویکردها و ارائه عملکرد سالجاری پرداخت که اینک پیش روی شماست.
فرزاد پیشکاری با اشاره به ضرورت تغییر مستمر در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به ویژه در سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تغییر، الزام بقا و پیشرفت است زیرا دنیا مدام در حال به روز کردن برنامه و سیاست گذاری اقتصادی داخلی و تقویت حضور در بازارهای خارجی بوده و هر کشوری نتواند خود را با این روند همراه سازد بدون شک بازنده این میدان است که نقطه آغازین این برنامه در استانهای کشور بوده و باید برنامه‌ها بر اساس نیاز و پتانسیل‌ها تعریف شده و مدام مورد بازبینی قرار گیرد.
وی افزود: دولت ضرورت تغییر در رویکردها و ساختار قوانین و برنامه‌ها را درک نموده و با همکاری نهادهای مطالعاتی این ضرورت را رهبری می‌کند به این علت است که کشور با این همه مسائل و موانع ناشی از توطئه‌های خارجی از جمله تحریم بازهم بر مدار پیشرفت قرار داشته و با آهنگی هوشمندانه پیش می‌رود.
پیشکاری تصریح کرد: هماهنگ سازی روند توسعه از طریق ایجاد توازن در توزیع اختیارات و اعتبارات با هدف حل ناترازی در توسعه یافتگی استانها یکی از برنامه‌های دولت است که با دقت خاصی در حال اجراست و کردستان یکی از استان‌های قرار گرفته در این روند می‌باشد و مدیریت استان هم در حال بازتعریف ساختارهای قانونی و حقوقی برای اجرای بهینه این رویکرد است.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با حمایت مقام محترم وزارت و مدیریت ارشد استان در حال اعمال تغییرات بنیادی در بدنه مطالعاتی، کارشناسی و مدیریتی است تا بتواند به وظایف ستادی خود عمل کند، هرچند که عده‌ای به علت مغایرت این برنامه با منافع‌شان و یا تضاد موفقیت دولت با منافع آنها، در مقابل آن مقاومت می‌کنند اما مدیریت ارشد استان و مدیریت فعلی این سازمان با اراده قاطع در حال طی مسیر هستند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت برنامه تغییر در رویکردها و ساختار قوانین در کردستان افزود: ما هم قبول داریم که بسیاری از برنامه‌ها و موازین به علت فرسوده بودن جوابگوی نیاز فعلی نیست و باید ضوابط پرداخت تسهیلات بانکی، روش‌های بررسی کارشناسی ادارا متولی و بسته‌های تشویق بخش خصوصی و میزان دخالت نهادها و تشکل‌های صنفی تغییر کند اما این موضوع باید بر اساس یک برنامه تعریف شده و همراهی سایر نهادها باشد.
وی خاطر نشان کرد: حمایت‌های استاندار دلسوز، نماینده محترم ولی فقیه، همراهی اکثر نمایندگان استان، نهادهای نظارتی و همگامی رسانه‌های معتقد به توسعه کردستان توانسته ما را در ادامه این راه مصمم‌تر کند و این تغییرات در حال اتمام می‌باشدو ما در آینده نزدیک نقشه راه تکمیل شده خود را تحویل مقام عالی وزارت و استاندار محترم می‌دهیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در خصوص عملکرد سال گذشته و سالجاری اعلام کرد: سال گذشته را می‌توان سالی پر بار برای اشتغال استان نامید زیرا استان توانست 830 میلیارد تومان از اعتبارات تبصره 16 را جذب و کار سازی کند که کمک بزرگی به بخش تولید و مشاغل خانگی بود زیرا نرخ بهره این تسهیلات 4 درصد و زمان بازپرداختش 7 ساله می‌باشد، علاوه بر این کردستان توانست بیش از 132 درصد از اشتغال تعهد شده را تحقق بخشد که در تاریخ استان بی ساتبقه بود، پرداخت 70 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی و راه اندازی سامانه جستجوی شغلی از اهم دیگر اقدامات بود.
پیشکاری اقدامات انجام شده در حوزه تعاون را چنین برشمرد: برگزاری 19 هزار نفر ساعت دوره آموزش به صورت حضوری و مجازی جهت مدیران و اعضای تعاونی‌ها، نظارت بر تعاونی‌ها در 3 بخش مجامع و بازدید مالی و حسابرسی.
وی تصریح کرد: حسابرسی تعاونی‌ها از امور مهم و مورد تاکید دستگاههای نظارتی و وزارت متبوع است که دارای فرایندی پیچیده و زمانبر و مستلزم هزینه‌های قابل توجه می‌باشد، در این رابطه 23 مورد حسابرسی انجام شده که بخشی از این موارد با هزینه تعاونی‌ها و بخش دیگر با استفاده از اعتبارات ابلاغی اداره کل در سر فصل حسابرسی صورت پذیرفت که شامل تعاونی مسکن پیشکسوتان علوم پزشکی سنندج، توسعه و عمران شهرستان بیجار، مسکن کارکنان ستاد جهاد کشاورزی کردستان، 2022 صنوف زحمتکشان کامیاران و مسکن شهرداری سنندج بود.
وی با تاکید بر ضرورت رسالت بازرسی کار اعلام کرد: 5 هزار فقره بازرسی از کارگاههای مشمول قانون کار به منظور نظارت بر اجرای قانون کار و حفاظت ایمنی، 1 هزار و 200 مورد بازرسی از کارگاه‌های پر خطر، تشکیل 257 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، رسیدگی به 1 هزار و 100 پرونده درخواست متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور، برگزاری 10 هزار ساعت آموزش ایمنی برای کارگران و کارفرمایان، صدور بیش از 4 هزار ابلاغیه رفع نواقص مربوط به ایمنی و حقوق و مزایا و به کارگیری 356 مسئول ایمنی در کارگاه‌ها برای اجرای طرح خودبازرسی درون کارگاهی عملکرد ما در سال گذشته و 6 ماه گذشته امسال بود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در خصوص عملکرد این نهاد در حوزه تشکل‌های کارگری گفت: تاسیس 6 تشکل کارفرمائی، تجدید انتخابات و احیاء 45 تشکل، آموزش قوانین ناظر بر فعالیت مسئولین تشکل¬ها به میزان 550 نفر ساعت و انجام اقدامات ناظر بر فعالیت مسئولین 40 تشکل صورت پذیرفت.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید