پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » طلوع بابامهربان در زمستان نامهربانی‌ها

گفت‌وگو با «نورالله فتاحی» خالق شخصیت بابامهربان

طلوع بابامهربان در زمستان نامهربانی‌ها

0
کد خبر: 1239

طلوع بابامهربان در زمستان نامهربانی‌ها

خرسند می‌شوم هر شخصی به نسبت عشق و مهربانی‌اش در رشد و فرا ملی شدن این شخصیت قدمی بر دارد.
سنندج - روژان‌پرس:
به بهانه موفقیت چشم‌گیر بابا مهربان؛
تنها کمی بعد از تولد آن و استقبال گرم مردم مریوان از این شخصیت و دریافت جایزه ویژه مردمی و تندیس بلوط طلایی از جشنواره فیلم کوتاه زریبار گفتگویی قابل تامل با نورالله فتاحی خالق شخصیت بابامهربان انجام شده که حضورتان تقدیم می‌گردد.

* ریشه خلق این شخصیت به کجا بر می‌گردد؟
- در دنیای امروز حاکمیت فضای مجازی آدم‌ها را چون جزیره‌هایی تنها و دور از هم ساخته است. چراغ‌ دوستی‌های حقیقی، همدلی، همراهی، کار جمعی و منافع مشترک خاموش است. سرچ کردن اینترنت برای خبرهای بیهوده که هیچ سودی ندارد به یک عادت و مرض تبدیل شده. وسط غذا خوردن مکثی هست برای ورود به کانال‌های مجازی. در مهمانی و دور همی‌ها ده نفر در یک مهمانی هستند عین آمار با فاصله از هم نشسته و هر کدام سر در گوشی و غرق در دنیای غیر واقعی؛ انگار ادم‌ها حوصله هم را ندارند. این غم‌انگیز است.
نا امیدی، حسرت خوردن، مقایسه خود با دیگران، تلاش برای به دست‌آوردن پول بیشتر، خودنمایی، چشم و هم،چشمی، خودشیفتگی، فحاشی، توهین، تحقیر و هزار ضعف اخلاقی باز تولید وابستگی بیش از حد به دنیای غیر واقعی است. آدم‌ها بیش از حد غرق‌اند و این آن چیزی است که صاحبان تکنولوژی دوست دارند؛ بردگی مدرن. دنیای مجازی، توهم زاست این دنیا کپی است و تکرار و تکرار. در این دنیا همه دانشمندند؛ فیلسوفند؛ هنرمندند؛ شاعرند؛ عالم و دانا هستند اما آیا در زندگی  واقعی نیز اینگونه است؟ جواب روشن است.
در زندگی گذشتگان، آدم‌ها خوشبخت‌تر بودند. دوستی‌ها صادقانه‌تر، اعتمادها عمیق‌تر، زندگی طعم داشت و با این توضیحات می‌گویم هدف از خلق بابا مهربان یاداوری ارزش‌های فرهنگی و انسانی زیباست که زیر سایه زندگی ظاهرا مدرن، یا فراموش شده‌اند یا در حال فراموشی هستند. ارزش‌هایی چون مهربانی بی‌ریا، رشد جمعی، عشق به میهن، نوع‌دوستی، وفاداری، توجه به همدیگر، تشکر از هم، دیدن خوبی‌ها و برجسته کردن نقاط قوت فرهنگمان است.

* آیا منبع الهامی برای خلق این کاراکتر داشته‌اید؟
در غرب، بابا نوئل برجسته است؛ در دورترین نقطه جهان برای بسیاری از ملت‌ها آشناست. میلیون‌ها عروسک از آن ساخته شده. فیلم سینمایی، انیمیشن، کتاب داستان و... از آن تولید شده است. در حالی که ما بابامهربان را با همین شکل و شمایل، بسیار پیشترها داشته‌ایم و گویی بابا نوئل الگوبرداری نامرئی و حرفه‌ای از بابامهربان است؛ یک کپی زیرکانه که به واسطه تبلیغات هوشمندانه و حمایت ملی آن را فراملی کرده‌اند. اما بابا مهربان در دل تاریخ مدفون شده و کسی او را نمی‌شناسد. آنها فرهنگ‌ها را مطالعه ارزش‌های آنها را درک کرده و به شکل حرفه‌ای مال خود می‌کنند. بسیاری از پر فروش‌ترین فیلم‌های هالیوود بر گرفته از ادبیات ماست یا ادبیات سایر کشورها. آنها تمرکزشان بر روی تکنولوژی است. به غیر از تکنولوژی چیزی ندارند. ما فرهنگ غنی داریم، شعر، عرفان، موسیقی سنتی، فلسفه، ادبیات قوی، هنرمندان بزرگ، نخبه‌های درجه یک، فرش و گلیم و صنایع دستی، سفال‌گری، منبت‌کاری، سنت‌های زیبا، شب یلدا، نوروز، طبیعت چهار فصل و... آنقدر داشته‌ی با ارزش داریم که در این گفتکو نمی‌گنجد و تک تک ما موظف هستیم در رشد و معرفی فرهنگمان با استفاده از تکنولوژی آنها سطح کیفی آن را ارتقا دهیم و به دنیا معرفی کنیم آنچنان که آنها زیرکانه فرهنگ و اداب و سنن مردمان دیگر را در خدمت تکنولوژی خود در آورده‌اند. آنها با ترفند زرق و برق هیپنوتیزم جمعی ایجاد کرده‌اند؛ اما پشت این زرق و برق آیا زندگی واقعا گرم و صمیمی است؟ یا یک تظاهر بزرگ و پوشالی است؟
من چیزی را محکوم نمی‌کنم فقط پیشنهاد می‌دهم بدون تعصب به این متن بیاندیشیم. یک بار به جای دنبال مقصر گشتن، هر کدام تلاشمان را و سهممان را درتوسعه فرهنگی و رفع ضعف‌های اخلاقی مانند حسادت، تک‌روی کردن و خود خواهی انجام دهیم.

* برنامه و چشم‌انداز شما چیست؟
- با با مهربان شاید ایده و اندیشه من است و دغدغه من؛ اما متعلق به تمام مردم ایران است او نماد فرهنگی، مهربانی و عشق و دوستی است. مردمان ما واقعا مهربان‌اند، صمیمی و نوع‌دوست‌اند. خرسند می‌شوم هر شخصی به نسبت عشق و مهربانی‌اش در رشد و فرا ملی شدن این شخصیت قدمی بر دارد. من به همرا دوستانم برنامه‌های فرهنگی متفاوتی طراحی کرده‌ایم که قدم به قدم اجرا می‌کنیم. بابا مهربان سفیر گردشگری و نیکوکاری و مهربانی است. بهترین هدیه بابامهربان منهای کادوهای خوب برای دیگران، عشق و انرژی مثبت وشادی درونی و امید است این تمام آن چیزی است که ما باید چراغش را روشن نگه داریم.

* حرف اخر؟
از محبت خارها گل می‌شود.

گفت‌وگو: قدیر الله‌مرادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید