پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » به مناسبت روز ملی اهدای عضو

سوفیا جمالی صوفی*

به مناسبت روز ملی اهدای عضو

0
کد خبر: 1097

به مناسبت روز ملی اهدای عضو

انسانی که تصمیم گرفته تا کارت اهدای عضو را دریافت کند و یا انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد؛ اوج زیبایی را به منصه ظهور گذاشته است.
مرگ مغزی حالتی از مرگ است که در طی آن، فرد به هیچ عنوان اکسیژن مورد نیاز برای فعالیت مغز را دریافت نمی‌کند و همانطور که از نام آن پیداست، مغز وی دچار مرگ می‌شود.
پس از مرگ مغزی قلب تنها تا مدت کوتاهی به ضربان ادامه میدهد و با گذشت هر روز از مرگ مغزی اعضای بدن یکی یکی از کار میافتند و دیگر برای پیوند مناسب نیستند. اهدای عضو باید با رضایت بستگان درجه یک فرد انجام شود و به دلیل عدم آگاهی افراد در مورد مرگ مغزی و پیوند عضو و نگرانی زیاد بستگان در این مورد و شوک روانی ناشی از این رخداد، در بسیاری از موارد نزدیکان فرد دچار مرگ مغزی بر این امر رضایت نمیدهند اما اگر افراد در زمان حیات خود رضایتشان را در مورد اهدای اعضای بدنشان در صورت بروز حادثه و مرگ مغزی اعلام کنند عمل اهدا و پیوند عضو با سرعت و کیفیت بیشتر و پیش از آسیب دیدن اعضا انجام میشود. فرایند اقدام داوطلبانه افراد به تهیه کارت اهدای عضو تحت تاثیر عوامل مختلف درون فردی و برون فردی قرار دارد و مطالعه همه جانبه درباره این عوامل فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی میتواند گام موثری در جهت افزایش پیوند عضو و نجات جان بیماران باشد.
در سراسر جهان پيوند اعضا موجب نجات جان هزاران نفر شده است. درواقع، پيوند اعضا  توانسته است كيفيت زندگى بيماران و ديدگاه و نگاه آنان را به آينده
بهبود بخشد. آموزش به مردم در جهت افزایش آگاهی نسبت به اهدای عضو و نگرش مثبت ضروری به نظر می‌رسد. همچنین تبلیغات و ‌فرهنگ سازی به خصوص در رسانه‌ها می‌تواند در افزایش سطح آگاهی‌های مردم نسبت به اهدای عضو نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.
شماهم میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.ehda.ir مراجعه کنید.
انسانی که تصمیم گرفته تا کارت اهدای عضو را دریافت کند و یا انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد؛ اوج زیبایی را به منصه ظهور گذاشته است.
بیایید با اهدای عضو، بخشنده همیشگی باشیم…

* سفیر اهدای عضو - بیمارستان دکتر مسیح دانشوری
کلید واژه ها:
اهدای عضو
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید