پنج شنبه، 14 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » مطالبات تکراری کُردها از رئیس جمهور آینده

مطالبات تکراری کُردها از رئیس جمهور آینده

0
کد خبر: 1928

مطالبات تکراری کُردها از رئیس جمهور آینده

کار معادن در کردستان از خام فروشی به مجوز فروشی رسیده است. فعالان اقتصادی کردستانی سهمی در تولیدات معدنی مناطق ندارند کارتل‌های بزرگ اقتصادی ثروت‌های مردم را به بهای ثمن بخس در سایه غفلت مسئولین مناطق به غارت می‌برند.
انتخابات چهاردهمین رئیس جمهوری ایران از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است. این سومین انتخاباتی است که دو دوره آن به علت شهادت روسای دولت و دیگری به علت عزل توسط مجلس به صورت زود هنگام بر گزار می‌شود.
منتخب 15 تیر 1403 قرار است جای رئیس جمهوری را بگیرد که از پرتحرک‌ترین و میدانی‌ترین‌های چند سال اخیر در صحنه اجرایی کشور بوده است. حال باید دید منتخب بعدی با این موضوع چگونه کنار خواهد آمد.
منتخبان جمهور باید بدانند برخلاف آنچه که در مناظرات انتخاباتی بیان می‌دارند، این جایگاه کلاس انشاء خوانی و دیکته نویسی نیست. بلکه ساعت ریاضی است که در آن با خط کش عقل و عدل، طول و عرض سفره مردم اندازی‌گیری می‌شود و زمان محاسبات محاطی و محیطی دایره سیاست داخل و خارج است تا زندگی دوار بر مسیر درست بچرخد.
رضایت‌مندی مردم با شعارهای آرمانی محقق نمی‌شود بلکه باید از شعارها کاسته و به عمل افزوده شود بر رئیس جمهور آینده واجب است اقدامات «اعمالی» را فراتر از سخنان «اعلامی» قرار دهد. مردم انتظار دارند کسی که رئیس جمهور می‌شود خودش باشد نه دیگران آن را مدیریت کنند. مردم به درجه‌ای از بلوغ سیاسیب رسیده‌اند که می‌توان گفت خود بهترین داوران زمین رقابت انتخابات‌اند.
اتفاق قابل تقدیر در این دوره از رقابت‌ها تایید صلاحیت سلایق مختلف سیاسی بود زیرا جریانی که خود را مغفول و منزوی می‌دانست اینک با کاندیدای مطلوب خود که - به تعبیر عمده آنان یکی از مناسب‌ترین‌های این جریان بود- پای به میدان رقابت نهاده تا رقابتی تمام عیار را بین دو جریان سیاسی کشور شاهد باشیم.
هرچند نامزدها برای عمده مطالبات عمومی مردم برنامه ارائه داده‌اند اما مطالبات مناطق قومی و مذهبی با همه ظرافت هایش همچنان در محاق می‌باشد و مشکلات این مناطق در بعضی حوزه‌ها مزید بر مشکلات ملی می‌باشد که انتظار می‌رود منتخب مردم بخشی از مطالبات اساسی مناطق را برآورده نماید.
انتظارات کُردها از رئیس جمهور آینده به تواتر رسیده است به همین خاطر می‌توان از آن به تکرار مطالبات نام برد. از منتخب آینده وابسته به هر جریانی که باشد انتظار می‌رود نگاهی جدی به مطالبات جامعه کردستان داشته باشد.
طبق بند 13 قانون اساسی تنها رئیس جمهور نمی‌تواند از اهل سنت باشد ولی منعی برای دیگر سطوح مدیریتی وجود ندارد در زمانی که ریاست نیروی راهبردی ارتش ایران به یک جوان رشید کُرد سنندجی سپرده شده است، مدیریت‌های کشوری به مراتب از اولویت کمتری برخوردارند.
از رئیس جمهور آینده انتظار می‌رود مدیرانی در‌شان و جایگاه مردم در این مناطق بکار‌گیری نماید. تا شناخت عمیق و درک صحیحی از مشکلات و تهدیدات و فرصت‌های منطقه داشته باشد. عدم شناخت مدیران منجر به حادثه شهریور 1401 سقز شد که سوء مدیریت آن کشور را در آستانه خطر قرار داد. «تولد» در کردستان مهم نیست «تعلق» به کردستان داشتن مهم است.
ورود جریان قومگرا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نگرانی‌هایی را برای شهروندان استان آذربایجان غربی به وجود آورده است. انتظار می‌رود همانند دو دوره گذشته که دو گفتمان متفاوت مدیریت استان را با نگاه متوازن ملی مدیریت نمودند همچنان این تجربه موفق را به منظور وفاق و همدلی و همبستگی این استان زر خیز ادامه یابد.
کولبری آئینه دق جامعه کردستانی‌ها است و شاید رنج آورترین پدیده معیشتی است که سالهاست در مرزها منسوخ شده است و علیرغم دستور دولت سیزدهم برای رفع این معظل اما اراده و همتی از سوی مدیران استان‌های مرزنشین در راستای رفع این مظلمه اقتصادی از ساحت مرز نشینان کردستان صورت نگرفت بطوری که از ابتدای سال جاری تا کنون افزایش کشته شدن کولبران را شاهد بوده‌ایم.
استان کردستان در شاهراه جنوب به شمال کشور قرار دارد. علیرغم اهمیت این شاهراه در توسعه منطقه در چند سال گذشته گام موثری در این راستا برداشته نشده است. اندک پیشرفت آن نیز مرهون اعتبارات ملی بوده که با همت مدیران می‌توانست جهش بیشتری داشته باشد این استان به صورت خاص در حوزه توسعه منطقه‌ای جزو عقب مانده‌های کشوری بوده است و شاخص فلاکت و عقب ماندگی قصد عبور از این استان و منطقه را ندارد.
در دولتی که امکان برون رفت از این وضعیت وجود داشت متاسفانه اتفاقی صورت نگرفت و این شاخص در استان با دولت ماقبل چندان تفاوتی نداشت. زیرا انرژی‌ها بیشتر صرف تنش‌های مدیریتی و درگیری‌های سیاسی گردید و اوقات مدیران عمدتا صرف انشا ء فرهنگی و دیکته جغرافیایی شده بود کردستان را در گیر «بولومیای فرهنگی» کردند.
کشتی تولید در مناطق کردستان به گل نشسته و فرهنگ تولید جای خود را به شوهای فرهنگی عوام فریب داده است. بخت بلند ظرفیت استان زر خیز کردستان رمقی برای حرکت در راستای توسعه ندارد مدیران آمارساز اجازه بهره‌مندی از اقبال ملی دولت سیزدهم به کردستان را ندادند واحد‌های تولیدی مخروبه و صاحبان سرگردان آنان گواه این مظلمه اقتصادی در حق مردم کردستان می‌باشد.
نیم رمقی هم که در تجارت خارجی به دست آمده مرهون تلاش بخش خصوصی با انگیزه‌های شخصی می‌باشد وگرنه انگیزاننده‌ای برای توسعه این فرصت استثنائی در استان وجود نداشته است.
کار معادن در کردستان از خام فروشی به مجوز فروشی رسیده است. فعالان اقتصادی کردستانی سهمی در تولیدات معدنی مناطق ندارند کارتل‌های بزرگ اقتصادی ثروت‌های مردم را به بهای ثمن بخس در سایه غفلت مسئولین مناطق به غارت می‌برند.
 استان کردستان در ردیف 4 تا 8 کشور در حوزه ذخایر معدنی می‌باشد در حالیکه زیرساخت فراوری معدنی در آن وجود ندارد و اراده‌ای هم برای ایجاد این زیر ساخت‌ها وجود نداشته و معدود واحدهای ضعیف این حوزه نیز از رمق افتاده‌اند. دپوهای تولیدات معدنی مواد خام که در حال خارج شدن از استان است، شاهد ماجرا می‌باشد. فرآورده‌های کردستان در دیگر استان‌ها فراوری شده و بعضا از مرزهای کردستان صادر می‌شوند انتظار می‌رود در دولت آینده این مسیر متحول و سهم مردم در آن تعریف شود.
در حوزه کشاورزی خداوند متعال به داد مردم می‌رسد و با نزولات جوی به هنگام رزق مردمان را بدون هیچ گونه دخل و تصرف مدیران تامین می‌کند. مدیران نیز خوشه چین بزم‌های نمایشی محصولاتی مانند توت و انار و انگور در زنگ تفریح‌های متداول، بدون دغدغه تولید ثروت برای عموم مردم از این ره آورد می‌باشند.
انتظار کردستان از رئیس جمهور آینده تعریف جایگاه توسعه استان متناسب با برخورداری‌ها و ظرفیت‌ها و از همه مهم‌تر متناسب با‌شان و شکوه و شرافت مردم صبور و قدر‌شناس کردستان می‌باشد.
در یک نگاه اجمالی باید گفت انتظار می‌رود دولت آینده ضمن حفظ و حراست از دستاوردهای دولت مستقر، قدم‌های محکم‌تر و مهم‌تری در راستای افزایش اقتدار منطقه‌ای و جهانی ایران بزرگ و عزیز بردارد.
منبع: کردپرس

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید