جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » صندوق قرض الحسنه امداد نهادی برای تجلی نیت خیر نیکوکاران و حل مشکل نیازمندان

صندوق قرض الحسنه امداد نهادی برای تجلی نیت خیر نیکوکاران و حل مشکل نیازمندان

0
کد خبر: 1917

صندوق قرض الحسنه امداد نهادی برای تجلی نیت خیر نیکوکاران و حل مشکل نیازمندان

از ابتدای تاسیس تا پایان سال گذشته 43 هزار و 431 فقره تسهیلات در اختیار حوزه‌های اشتغال، خودکفایی، حمایتی، ودیعه مسکن، سپرده خیرین، خرید مسکن و فرهنگی با 4 هزار و 314 میلیارد و 649 میلیون ریال قرار گرفته است.
فاصله طبقاتی یکی از ویژگی‌های اصلی و ذاتی نظام اجتماعی است که می‌تواند محصول عواملی از قبیل ناعدالتی در توزیع منابع و فرصت‌ها، اهمال و سهل انگاری شخص، رقابت فاقد محدوده عقلائی، ضعف در اعمال قانون و معلولیت‌های جسمی باشد اما در هر صورت سبب وارد شدن آسیب‌های متنوع به سرنوشت شخص، خانوار و روند توسعه می‌گردد.
از بین بردن فاصله طبقاتی بیشتر به رویا نزدیک است چون برخی از عوامل ایجادی آن قابل کنترل نیست اما می‌توان سرعت رشد و قدرت فراگیری آن را کاهش داد، برای تقابل با فاصله طبقاتی علاوه بر تغییر قوانین، اصلاح روند اجرای قانون و فعال سازی نهادهای نظارتی، نیازمند حضور مردم نیک اندیش هستیم چون دولت‌ها همواره دارای محدودیت منابع و سستی نهادها در شناسائی و اقدام هستند.
فاصله طبقاتی به صورت مساوی در همه مناطق کشور تقسیم نشده به طوری که در برخی استان‌ها از شدت بیشتری برخوردار است، کردستان در صدر این استان‌ها قرار دارد جون به علل مختلف از روند توسعه کشور عقب مانده است.
نگاه به صورت شهری و روستائی استان واقعیت وجود فاصله طبقاتی و شدت آن را عیان می‌کند، در یک سوی شهرها رفاه کامل حاکم، در گوشه دیگر فقر زندگی فرد و خانواده غالب، عده‌ای مشاغل یقه سفید و پر درآمد را مصادره کرده، عده‌ای دیگر نان از درون زباله‌دان مناطق مرفه درمی‌آورند، گروهی برای درمان از مجهزترین مراکز درمانی داخل و خارج استفاده می-کنند، بعضی هم با درد بیماری زمان سپری و مرگ را آرزو می‌کنند.
روحیه نیکوکاری بزرگترین عامل بازدارنده فاصله طبقاتی است که اوج آن را می‌توان در فرهنگ کورد یافت و هیچ کوردنژادی نیست که علاقه به سخاوت نداشته باشد، وجود هزاران نهاد خیریه در کردستان ریشه در فرهنگ کوردها دارد، فعالیت چندین مرکز نگهداری و حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، سالمندان بی پناه، زنان خیابانی، نوجوانان بی سرپرست، دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت، زنان سرپرست خانوار، معلولان ذهنی و حرکتی، کارتن خواب‌ها و سایر اقشار نیازمند سند اثبات ادعاست.
این سخاوت و نیک اندیشی نیاز به مدیریت دارد تا دچار انحراف مسیر نشده و مورد طمع فرصت طلبان قرار نگیرد صندوق امداد ولایت یکی از نهادهای رسمی متولی تجمیع کمکهای مردمی است که در طول چند سال اخیر توانست اعتماد مردم را جلب و خدمات متنوعی به اشتغال، معیشت و مسکن نیازمندان کند.
خبرنگار «روژان پرس» برای اطلاع از وضعیت خدمات رسانی این نهاد حمایتی،  گفتگوئی با مدیر امور شعب صندوق امداد ولایت در کردستان انجام داده که اینک پیش روی خوانندگان است.
جلال محمودیان با اشاره به گستردگی و تنوع خدمات این صندوق گفت: ماهیت فعالیت این نهاد تنها جمع آوری منابع و توزیع آن در میان متقاضیان نیست، مهمترین رکن مسئولیت ما گسترش کمی و کیفی فرهنگ نیکوکاری و تقویت اعتماد جامعه به نهادهای خیریه می‌باشد، این هدف تنها با شناسائی نیازمندان واقعی، رساندن کمک‌ها به افراد مستحق و استفاده از آخرین روش‌های نرم افزاری و سخت افزاری خدمت رسانی محقق خواهد شد.
وی افزود: همه مردم می‌توانند با افتتاح حساب قرض الحسنه در صندوق امداد ولایت به صورت عادی و ویژه در حمایت از نیازمندان مشارکت کنند، حساب قرض الحسنه عادی مطابق ضوابط بانک مرکزی افتتاح، دارای کارت بانکی عضو شتاب و امکان دریافت و پرداخت در هر زمان می‌باشد که موجب تقویت منابع این نهاد شده و قدرت ما را در پرداخت تسهیلات افزایش می‌دهد.
محمودیان در خصوص حساب قرض الحسنه ویژه تصریح کرد: این حساب توسط اشخاص حقیقی و حقوقی افتتاح و بر اساس شرایط پیش بینی شده در قرارداد بین سپرده گذار و صندوق امداد ولایت، اقدام به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اشخاص معرفی شده از سوی سپرده گذار می‌شود، قابل ذکر است که خود صندوق هم مبالغی را در قالب طرح هم افزائی به این حساب اختصاص می‌دهد تا افراد بیشتری از آن بهره مند شوند.
وی خبر از اجرای طرح مسئولیت اجتماعی در صندوق امداد ولایت داد و اظهار کرد: کلیه خیرین می‌توانند با افتتاح حساب در صندوق مبلغی را برای مدت زمان مشخص سپرده گذاری کنند تا صندوق برابر با مبلغ سپرده گذاری شده تسهیلات قرض الحسنه جهت رفع احتیاجات ضروری نیازمندان و مددجویان کمیته امداد قرار دهد و سپرده گذاران پس از سپری شدن مدت زمان تعیین شده می‌توانند مبلغ مذکور را برداشت کنند.
مدیر امور شعب صندوق قرض الحسنه امداد ولایت کردستان در مورد سرفصل‌های پرداخت تسهیلات اعلام کرد: ما در 4 حوزه تسهیلات کارگشایی که برای رفع نیاز ضروری نیازمندان و افرادی است که دچار زیان مالی شده‌اند، تسهیلات اشتغال که طرح پیشنهادی پس از بررسی و تائید کارشناسی موفق به دریافت مرحله‌ای وام می‌شود، تسهیلات مسکن که برای خرید و اجاره در اختیار افراد قرار می‌گیرد و تسهیلات فرهنگی که برای تامین نیاز دانشحویان نیازمند تعریف شده است.
وی در خصوص عملکرد این نهاد گفت: صندوق در سال 1395 در کردستان تاسیس شد و هم اکنون با 1 شعبه مرکزی و 11 باجه در حال خدمت گذاری است که از ابتدای تاسیس تا پایان سال گذشته 43 هزار و 431 فقره تسهیلات در اختیار حوزه‌های اشتغال، خودکفایی، حمایتی، ودیعه مسکن، سپرده خیرین، خرید مسکن و فرهنگی با 4 هزار و 314 میلیارد و 649 میلیون ریال قرار گرفته است.
محمودیان مجموع تسهیلات پرداختی سال گذشته را 5 هزار و 421 فقره اعلام کرد و افزود: 1 هزار و 337 میلیارد و 787 میلیون و 400 هزار ریال در قالب حمایتی، اشتغال، مسکن، وجوه اداره شده خیرین و فرهنگی به متقاضیان پرداخت شد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید