جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » سفری که توسعه بخش حسین‌آباد را وارد فاز نوین شکوفایی کرد

گزارش روژان‌پرس از سفر یک روزه استاندار کردستان به بخش حسین‌آباد

سفری که توسعه بخش حسین‌آباد را وارد فاز نوین شکوفایی کرد

0
کد خبر: 1907

سفری که توسعه بخش حسین‌آباد را وارد فاز نوین شکوفایی کرد

زارعی کوشا با اعلام این مطلب که ضریب برخورداری بخش حسین آباد از توسعه عمرانی از میانگین استانی بالاتر است، خاطر نشان کرد: عامل اصلی این برخورداری همیاری و همکاری مردم شهر و روستاهای بخش حسین آباد است و باید این حضور مردمی تبدیل به الگوی تمام شهرستان‌‌های استان شود.
یکی از عوامل پایین بودن سرعت توسعه استان و انجام نشدن بخشی از درخواست‌‌های مردم، تمرکز نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی در ادارات کل و پایین بودن امکان دسترسی به مدیران ارشد استانی است، بسیاری از مردم به علل مختلف موفق به دیدار با مدیران ارشد برای انتقال مطالبات، طرح شکایات و اخذ امضاهای طلائی نمی‌‌شوند، همین امر سبب تضییع حقوق آنها و اختلال در توازن توسعه می‌‌شود.
تمرکز قدرت در مراکز استان‌‌ها و عدم تفویض اختیار به مدیران و نهادهای انتخابی شهرستان‌‌ها یکی از عوامل ظهور ناعدالتی است که زندگی افراد، استحکام بنیاد خانواده و روند توسعه را به چالش می‌‌کشد زیرا مدیران مرکز نشین شناخت کامل از استعدادها، کمبودها و ضرورت‌‌ها نداشته و تمام تصمیمات با واقعیات موجود فاصله دارند.
این را هم قبول داریم که هنوز زمینه‌‌های قانونی و فرهنگی تفویض اختیار در استان فراهم نیست اما این امر نتیجه اهمال‌‌های عمدی و غیر عمدی سال‌‌های گذشته است که نتوانستند فرهنگ قانون پذیری در مدیریت توسعه را غالب، بدنه کارشناسی ادارات را تقویت، توقعات جامعه را منطقی و اعتماد مردم را جلب کنند.
در 2 سال اخیر اسماعیل زارعی کوشا فصل نوینی از مدیریت توسعه و عدالت در توزیع منابع را آغاز کرده، هر چند هفته یکبار همه مدیران دولتی را در بخش‌‌ها و روستاهای استان دور میز خدمت جمع می‌‌کند تا افرادی که به هر علت موفق به دست یابی به مدیران نشده‌‌اند در این قالب خواسته خود را با مدیران ارشد و کارشناسان زبده در میان گذاشته و در فضائی مملو از اراده مسائل خود را مطرح کنند.
علاوه بر این مدیران ارشد با استعدادها، کمبودها و مطالبات مردم آشنا شده و این شناخت را برنامه‌‌ریزی‌‌ها دخالت می‌‌دهند تا ترازوی عدالت جنبشی به نفع حاشیه نشینان توسعه و آسیب دیدگان پنهان مانده از مرکز تکانی بخورد.
روز 10 خرداد بخش حسین آباد میزبان دومین سفر استاندار کردستان و تیم مدیریت و کارشناسی استان بود که از نقطه پیاده شدن اسماعیل زارعی کوشا از ماشین برای حضور در جمع استقبال کنندگان، حضور در جمع کودکان دبستانی حاضر در مسیر، بلند شدن صدای دف و نوای عرفانی، تلاش افراد حامل درخواست و رنج نامه برای نزدیک شدن به استاندار، افرادی که دنبال قلم و کاغذ می‌‌گشتند تا نامه‌‌ای تحویل نماینده دولت داده و گشایشی در زندگی خود ایجاد کنند، فریاد اعتراض بدون ترس و لرز یک پیرمرد به روند مدیریت این بخش تا برپایی میز خدمت و کلنگ زنی‌‌های امیدوار کننده هر کدام معنا و صفای خاص خود را داشت.
خبرنگار «روژان پرس» اقدام به تهیه گزارشی از این سفر کرده تا آن را تقدیم به آستان مبارک خوانندگان و مخاطبانش نماید به این امید که مورد رضایت قرار گیرد.

کمبود امکانات درمانی مشکل بزرگ مردم بخش حسین آباد
امام جمعه بخش حسین آباد ضمن ادای احترام به مقام سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت، مردم این بخش را لایق بهترین خدمات دانست و گفت: مردم بخش حسین آباد مردمی سخت کوش و قدرشناس و این منطقه مملو از استعدادها و منابع توسعه می‌‌باشد که تامین زیرساخت‌‌های نرم افزاری، سخت افزاری و حمایت از آنها می‌‌تواند مشکلات اقتصادی بخش حسین آباد را حل و این بخش را تبدیل به تکیه‌‌گاه توسعه کشور کند.
ماموستا ناصر روحانی افزود: بر اساس حدیث صحیح پیامبر اعظم (ص) کسی که شکر خدمات مردم را به جای نیاورد نمی-تواند شکر نعمات خداوند را هم به جا بیاورد، بر اساس این حدیث مبارک از خدمات دولت، مدیریت ارشد استان و مدیران ادارات این بخش تقدیر و تشکر می‌‌کنم.
وی با اشاره به کمبودها و نیازهای بخش حسین آباد تصریح کرد: سال‌‌هاست که اختلافات متعددی بین مردم این منطقه و سازمان اوقاف در محاکم قضائی مطرح است و این سازمان بدون ارائه سند مالکیت واقف و تنها با استناد به مدارک ناقص، مدعی صدها هکتار زمین زراعی، باغات و املاک مسکونی است، از همه متولیان ارشد کشور درخواست داریم تا در این راستا وارد شده و نسبت به اعمال حق اقدام کنند.
روحانی رسیدگی به بهداشت و درمان را ضروری دانست و اظهار کرد: کمبود امکانات درمانی تبدیل به مشکل بزرگی برای مردم این بخش شده که اخیرا فردی خیر پیدا شده تا 17 میلیارد تومان اعتبار ساخت و تجهیز درمانگاه بهداشتی درمانی و داروخانه را تامین کند که از استاندار کردستان درخواست داریم تا دستور تامین زیرساخت‌‌های قانونی در سریع‌‌ترین زمان ممکن را صادر کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: تخلیه فضولات حیوانی در مناطق روستائی هم بهداشت و سلامت مردم را به خطر انداخته و هم محیط زیست و منابع آبی را آلوده می‌‌کند که مردم توقع دارند تا احداث جایگاه دفن فضولات حیوانی در روستاهای فاقد جایگاه را  اجرا کنند.

بانک‌‌های استان هیچ ارزشی برای اسناد مالکیت روستائی قائل نیستند
نماینده دهیاران بخش حسین آباد با اشاره به ظرفیت‌‌های اقتصادی این بخش گفت: کشاورزان این بخش سال گذشته با وصف دیمی بودن کشت 50 هزار تن گندم تولید کردند که در صورت حمایت از کشاورزان در زمینه اجرای مکانیزاسیون، استفاده از روش‌‌های نوین آبیاری، تامین نهاده‌‌ها و ماشین آلات و ارائه تسهیلات بانکی می‌‌تواند چند برابر این عدد را تولید و کشور را عبور از بحران‌‌های احتمالی یاری دهد.
حیدر قبادی افزود: بیکاری حوانان و پائین بودن درآمد خانوارها یکی از مشکلات بزرگ و عامل مهاجرت و فقر است که باید مدیریت ارشد استان برنامه‌‌ای جامع برای حل این مشکلات داشته باشد، در 2 سال اخیر بنیاد برکت در راستای ایجاد اشتغال اقدامات موثری انجام داد، از این نهاد خواستاریم تا دامنه حمایت‌‌هایش را گسترش دهد.
وی قبول نکردن اسناد روستائی به عنوان وثیقه بانکی را یکی از موانع توسعه کشاورزی و اقتصادی دانست و اظهار کرد: تنها بانک کشاورزی اسناد مالکیت روستائی را به عنوان وثیقه قبول می‌‌کند و سایر بانک‌‌ها هیچ ارزشی برای این اسناد قایل نیستند و این امر سبب شده تا بسیاری از متقاضیان و دارندگان طرح‌‌های کشاورزی و تولیدی کار را در نیمه راه رها کنند زیرا امکان تامین وثایق شهری برایشان مقدور نیست.
قبادی خواستار گسترش اجرای طرح هادی در روستاهای بخش حسین آباد شد و تصریح کرد: اجرای این طرح موجب افزایش انگیزه ماندن در روستا می‌‌شود.

مدیریت توسعه روستائی کردستان را تبدیل به الگوی کشور می‌‌کنیم
استاندار کردستان با تاکید بر استمرار سفر به همه مناطق شهری و روستائی و تشکیل میز خدمت در دورترین مناطق استان گفت: نباید دوری از مرکز استان و مدیران ارشد سبب تضییع حق مردم و آسیب دیدن روند توسعه این مناطق شود و ما با حضور در تمام شهرها، بخش‌‌ها و روستاها دسترسی مردم به مسئولان و شناخت مسئولان از منابع و نیازها را میسر می‌‌کنیم و تجربه 2 سال اخیر نشان دهنده موفق بودن این رویکرد است.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: 33 مصوبه عمرانی، درمانی، آموزشی و اقتصادی با 144 میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که در سریع‌‌ترین زمان اجرا خواهند شد و می‌‌تواند شاخص‌‌های توسعه یافتگی شهری و روستائی این بخش را ارتقاء دهد.
وی در ادامه اظهار کرد: شهرداری‌‌های تازه تاسیس نیاز به حمایت‌‌های ویژه دولتی و حمایت برایی ایجاد منابع درآمدی پایدار دارند که مدیریت ارشد استان برنامه‌‌های خاص برای تقویت این شهرها دارد، علاوه بر این سال گذشته 5/13 میلیارد تومان بودجه از محل سهم ارزش افزوده به شهرداری حسین آباد اختصاص یافت که توانست کمک شایانی به اجرای عمران شهری باشد.
زارعی کوشا اظهار کرد: طرح هادی یکی از برنامه‌‌های دولت برای آبادانی، پیشرفت اقتصادی و رفاه روستاها و اقدامی در جهت کاهش فاصله توسعه یافتگی بین شهر و روستاست که تا قبل از دولت شهید دکتر رئیسی تنها در 19 روستا اجرا شده بود اما در 5/2 سال اخیر 31 روستا از این طرح بهره مند شده و برای امسال هم 30 هزار متر مربع دیگر به بهره برداری می-رسد.
وی با یادآوری سقوط کامیون حامل سوخت به داخل شهر حسین آباد و فوت چند نفر در این حادثه گفت: اوایل مدیریت بنده بود که این اتفاق افتاد و من هیچ وقت این حادثه تلخ را فراموش نکرده و در همان زمان تمام ادارات مرتبط را برای حذف این پیچ خطرناک بسیج کردم که در هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید.
استاندار کردستان محرومیت زدائی از چهره روستاهای کردستان را برنامه جدی دولت نامید و خاطر نشان کرد: توازن توسعه و دستیابی به اهداف شاخص اقتصادی تنها با عمران و رونق اقتصادی روستاها ممکن است چون روستا یک واحد مهم و موثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و مهاجرت از روستا روند توسعه اقتصادی و انظباط فرهنگی واجتماعی  کشور را به چالش می‌‌کشد، احداث، نوسازی، آسفالت و استاندارد سازی راه‌‌های اصلی و جاده بین مزارع و باغات، اجرای پروژه‌‌های عمرانی، مبلمان و پارک‌‌های تفریحی، نوسازی و تجهیز مدارس، ساخت سالن‌‌های ورزشی، احداث مراکز بهداشتی درمانی و اجرای طرح‌‌های اشتغال را در دستور کار داریم که با همیاری مردم و دولت همگی را انجام می‌‌دهیم.
وی افزود: برنامه دولت و مدیریت ارشد استان، تبدیل روستاهای کردستان به نماد موفقیت در مدیریت و توسعه روستائی و الگوی مورد قبول داخل و خارج می‌‌باشد که با این همت مجموعه حاکمیت اسلامی و همکاری مردم محقق خواهد شد.
زارعی کوشا با اعلام این مطلب که ضریب برخورداری بخش حسین آباد از توسعه عمرانی از میانگین استانی بالاتر است، خاطر نشان کرد: عامل اصلی این برخورداری همیاری و همکاری مردم شهر و روستاهای بخش حسین آباد است و باید این حضور مردمی تبدیل به الگوی تمام شهرستان‌‌های استان شود.
وی قرار داشتن حسین آباد در مسیر کریدور شمال – جنوب را پتانسیل توسعه این بخش دانست و اظهار کرد: اجرای کامل این پروژه نیاز به 13 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که تامین آن در زمان کوتاه ممکن نیست اما بر اساس مذاکرات انجام شده با دولت و وزارت راه و شهر سازی امسال 5 کیلومتر از این مسیر با اختصاص 170 میلیارد تومان به بهره برداری می‌‌رسد.
در این سفر عملیات اجرائی احداث مجموعه ورزشی شهر حسین آباد با 2 هزار 880 متر مربع شامل چمن مصنوعی، سالن-های فوتبال، والیبال، بسکتبال و اسکیت و اختصاص 3 میلیارد تومان اعتبار، فاز اول پارک 5 هزار متر مربعی شهر حسین آباد با 10 میلیارد تومان اعتبار و سیلو 15 هزار تنی جبرائیلان با 30 میلیارد تومان سرمایه‌‌گذاری آغاز شد.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید