شنبه، 6 مرداد 1403
روژان پرس » اخبار » دیدار استاندار کردستان از بخش چنگ الماس بیجار همراه با صمیمیت، انتقاد و گلایه

دیدار استاندار کردستان از بخش چنگ الماس بیجار همراه با صمیمیت، انتقاد و گلایه

0
کد خبر: 1862

دیدار استاندار کردستان از بخش چنگ الماس بیجار همراه با صمیمیت، انتقاد و گلایه

استاندار گفت:‌ما هم گلایه‌‌‌ها و انتقاداتی داریم برای نمونه کشاورزان بیجاری درآمد حاصل از فروش گندم را به تهران و کرج انتقال داده و تبدیل به آپارتمان و سپرده بانکی می‌‌‌کنند.
حضور مدیران ارشد در میان مردم و ارتباط مستقیم با آنها بهترین راه برای مطلع شدن از مشکلات افراد، شناسایی موانع توسعه و کسب رضایت مردم است اما بیشتر متولیان امور امکان دسترسی جامعه به خود را بسیار سخت نموده و به بهانه‌‌‌های مختلف از این مسئولیت فرار می‌‌‌کنند.
نوبت بندی دیدار و اختصاص 3 تا 4 ساعت وقت در 1 روز هفته به این موضوع باعث بروز مشکلات متعدد می‌‌‌شود از جمله احتمال از دست رفتن فرصت زمانی و قانونی برخی امور، تحمیل مشکلات تردد بین شهری بر افراد ناتوان و سالمند، نبود فرصت کافی برای طرح مشکل، تحمیل هزینه و خطرات تردد بر افراد نیازمند.
ایجاد زمینه دسترسی آسان و سریع مردم به مدیران ارشد سبب کاهش تمایل به برخورد سلیقه‌‌‌ای کارشناسان و مدیران و اعمال خب و بغض شخصی، شناسایی عوامل مخلل توسعه و احقاق عدالت می‌‌‌شود که انجام این کار نیاز به احساس مسئولیت، تدبیر و شجاعت خاص دارد چون مسائلی مانند خستگی، خطرات جانی، برخوردهای سازمان دهی شده باندهای فساد، رقبای سیاسی و اراذل اجاره‌‌‌ای را در پی دارد.
مردم کردستان به علت اعمال تبعیض در توسعه، عدم اطلاع کافی از قوانین و حقوق شهروندی، نداشتن رسانه‌‌‌های حرفه‌‌‌ای گفتمان محور و شجاع و بالا بودن امکان مخالفت‌‌‌های سلیقه‌‌‌ای کارشناسان و مدیران و نداشتن پشتوانه در هسته مرکزی نظام قدرت بیش از سایر استان‌‌‌ها مشکل، مطالبه، نیاز و گلایه دارند که غلبه بر این موارد نیازمند دسترسی سریع به مدیران ارشد است.
انتخاب استانداران غیر بومی، کوردهایی که سال‌‌‌ها از منطقه خود دور بوده و افراد عافیت طلب و تنبل یکی از عوامل کاهش کیفیت سیاست‌‌‌های مدیریت توسعه و افزایش احتمال بروز ناعدالتی ناشی از ضعف بدنه کارشناسی و یاغی شدن مدیر و کارشناس از قانون و اخلاق است که ما هم خاطرات قاطعیت بدون استثناء محمد رضا رحیمی، هم مردم داری علیرضا شهبازی، هم غیبت اجتماعی آقای .... و هم فعالیت‌‌‌های دلالان آقای ..... را در ذهن داریم.
یکی از ویژگی‌‌‌های رفتاری اسماعیل زارعی کوشا حضور در میان مردم، ارتباط با نهادهای مدنی و تشکل‌‌‌های صنفی است که موجب حل مشکلات افراد، شناسایی وضعیت توسعه مناطق و عوامل مخل و ایجاد توازن در توزیع منابع می‌‌‌گردد که خروجی نهائی آن رضایت مردم و تغییر رویکرد افراد فرصت طلب و عافیت طلب درون نظام اداری است.
روز 19 اردیبهشت شهرستان بیجار مقصد سفر شهرستانی استاندار کردستان و اولین مقصد روستای خسرو آباد بود، در ساعات ابتدائی روز مردم در مسیر ورودی اسماعیل زارعی کوشا جمع شده و گوسفندی را به نیت ذبح آورده بودند که وی اجازه این کار نداد و همه برای ادامه برنامه در مسجد روستا جمع شدند که گزارش آن تقدیم خوانندگان می‌‌‌گردد.

دیمی بودن کشاورزی و نبود سرمایه‌‌‌گذاری صنعتی موجب ناپایداری اشتغال شده است
رئیس شورای بخش چنگ الماس بیجار با اشاره به تنوع کمبودها و تعدد نیازهای مردم این بخش گفت: بسیاری از دانش آموزان پسر و دختر روستائی به علت مشکلات مالی و بینش عرفی امکان ادامه تحصیل در مناطق شهری را ندارند، برای غلبه بر این دو عامل نیازمند گسترش کمی و کیفی مدارس شبانه روزی هستیم که باید احداث طبقه دوم و دیوار کشی حیاط مدرسه شبانه روزی چشمه منتش در اولویت قرار گیرد.
رستم‌علی حسن‌زاده افزود: کمبود معلم و فضای آموزشی، فرسوده بودن ساختمان مدارس و نامنسب بودن وضعیت بهداشتی واحدهای روستائی دیگر مشکلات این بخش است که اگر رسیدگی نشود موجب افت کیفیت یادگیری، ترک تحصیل و افزایش مهاجرت از روستاها خواهد شد.
وی تصریح کرد: دیمی بودن کشاورزی، نبود سرمایه‌‌‌گذاری صنعتی و نوسانات قیمت گوشت پایداری مشاغل و درآمد را از بین برده و افراد ناچارند برای فرار از این شرایط به سایر شهرستان‌‌‌ها و استان‌‌‌ها مهاجرت کنند، در حال حاضر 2 معدن سنگ لاشه و پوکه معدنی در این بخش فعالیت می‌‌‌کنند که به جز آلودگی محیط زیست و زیان‌‌‌های بهداشتی هیچ سودی برای این مردم ندارد و ضرورت دارد تا اموری همچون به کارگیری نیروی بومی توسط استاندار پیگیری شود.
حسن‌زاده در مورد مشکلات ناشی از احداث سد تالوار اظهار کرد: ساخت این سد باعث تخلیه 5 روستا و زیر آب رفتن 19 تپه باستانی شد اما ذخیره آب به همدان منتقل و هیچ سهمیه‌‌‌ای برای شرب و کشاورزی بیجار در نظر گرفته نشد، از همه متولیان اداره استان درخواست می‌‌‌کنیم تا این موضوع را در دستور رسیدگی سریع قرار دهند.
وی در خاتمه اعلام کرد: وضعیت راه‌‌‌های روستائی بخش چنگ الماس بسیار نامناسب است به طوری که برخی از روستاها در فصل بارش امکان تردد را از دست داده و در فصول خشک هم تردد با خطرات جانی و هزینه‌‌‌های مالی ناشی از آسیب دیدگی ماشین همراه است که نیاز به بهسازی و آسفالت در سریع‌‌‌ترین زمان دارد.

به چه علتی کشاورزان بیجاری را تنبیه می‌‌‌کنند؟
نماینده کشاورزان شهرستان بیجار ضمن انتقاد از نحوه تامین نیازهای فعالان این بخش گفت: شغل 99 درصد مردم این شهرستان کشاورزی و دامپروری است و سال گذشته 330 هزار تن گندم تحویل دادند، اما انتقادات و گلایه‌‌‌هایی از نوع برخورد مدیریت استان با این حوزه  دارند که اگر مورد رسیدگی قرار نگیرد انگیزه تولید از بین می‌‌‌رود.
سید حسین رحیمی افزود: در حالی که هزینه تولید از 50 تا 100 درصد افزایش یافت، نرخ خرید گندم 15 درصد افزایش یافت که موجب وارد شدن زیان مالی به کشاورزان می‌‌‌شود چون روش کشت این دیار به صورت دیمی و از راندمان پائین برخوردار است و در صورت بروز خشکسالی و کاهش بارش خسارات به اوج می‌‌‌رسد.
وی آبی سازی کشت را مطالبه اصلی کشاورزان معرفی کرد و تصریح کرد: میانگین کشت آبی کشور 46 درصد و میانگین کردستان 12 درصد اما این رقم در بیجار 1 درصد است، این در حالی که همه شهرستان‌‌‌های مجاور بیجار از چاه‌‌‌های عمیق و نیمه عمیق بره مند هستند اما بیجار با وصف نداشتن چاه عمیق و نیمه عمیق به عنوان منطقه ممنوعه اعلام شده است.
رحیمی با اعتراض به کاهش سوخت کشاورزان گفت: من نمی‌‌‌دانم به چه علتی کشاورزان بیجاری را تنبیه می‌‌‌کنند، با چه توجیهی 4 میلیون لیتر سوخت این زحمت‌‌‌کشان را کاهش داده‌‌‌اند؟ مردم چگونه این ستم را جبران کنند؟ جناب استاندار کشاورز باید تنها دغدغه تولید را داشته باشند نه اینکه دغدغه سوخت، سم، کود و تسهیلات بانکی او را از تولید باز دارد.
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی به بهانه کنترل تورم پرداخت تسهیلات بانکی را ممنوع کرد اما غافل است از این که باید کشاورزی از این تصمیم مستثنی شود چون اشتغال و امنیت غذائی را به چالش کشیده و مبنای افزایش تورم و گرانی خواهد شد.
وی از مسئولین خواست کشاورزان را در تصمیم گیری دخالت دهند تا تصمیمات درست اتخاذ شود.

اگر درآمد بیجار از فروش گندم در این شهرستان سرمایه‌‌‌گذاری شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد
استاندار کردستان پس از شنیدن سخنرانی و انتقادات اهالی بخش چنگ الماس وعده پیگیری مطالبات آنها را داد و گفت: شهرستان بیجار قطب تولید کندم دیم ایران است که این جایگاه نیازهای خاص برای این شهرستان ایجاد کرده از جمله در زمینه نهاده‌‌‌های کشاورزی، سوخت، تسهیلات بانکی و ماشین آلات، باید همه متولیان امر با یک برنامه جامع و اقدامات سریع همه این نیازها را برآورد کنند تا امنیت غذایی و اشتغال کشور آسیب نبیند.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: دولت دکتر رئیسی با وصف قرار داشتن در شرایط کمبود مالی، نرخ خرید کندم را به طور بی سابقه افزایش داد تا کمترین فشار متوجه کشاورزان شود و بتوانند با فراغت احوال به تولید بپردازند.
وی در پاسخ به طرح موضوع عدم پرداخت تسهیلات درخواستی به کشاورزان اظهار کرد: ما هم گلایه‌‌‌ها و انتقاداتی داریم برای نمونه کشاورزان بیجاری درآمد حاصل از فروش گندم را به تهران و کرج انتقال داده و تبدیل به آپارتمان و سپرده بانکی می‌‌‌کنند، سال گذشته 5 هزار و 100 میلیون تومان پول گندم به زارعان بیجاری پرداخت شد اما کمترین رقم آن در بانک‌‌‌های استان قرار داده شد و این امر سبب کاهش شدید منابع بانکی می‌‌‌شود.
زارعی کوشا افزود: اگر این عدد در خود شهرستان سرمایه‌‌‌گذاری و سپرده گذاری شده بود تمام مشکلات مربوط به تسهیلات و اشتغال حل می‌‌‌شد و باید سرمایه‌‌‌گذاری در شهرستان را تبدیل به فرهنگ کنیم.
وی با اشاره به خدمات ارائه شده به شهرستان بیجار گفت: این شهرستان در بسیاری از زیرساخت‌‌‌ها بالاتر از میانگین استانی است برای نمونه میانگین آسفالت راه روستائی کشور 84 درصد، میانگین استان 75 درصد اما ضریب بیجار 5/80 درصد است و پروژه‌‌‌های متعددی هم در دست اجرا داریم تا این شاخص افزایش یابد، از جمله راه کهنه حصار، قزل قره، جبرائیل، کلوچه، چشمه آدینه و کهریز، علاوه بر این در حوزه بهره مندی از فضای آموزشی بالاترین عدد استان را به خود اختصاص داده و در حوزه بهره مندی از تلفن همراه میانگین استان 90 درصد و ضریب بهره مندی بیجار 93 درصد است.
استاندار کردستان افزود: در این 5/1 سال مانده به پایان دوره دولت شاخص راه روستائی استان را به میانگین کشوری می‌رسانیم.
وی در مورد وضعیت عمران روستائی اعلام کرد: مقاوم سازی و نوسازی مسکن و سامان دهی محیط روستا یکی از برنامه-های دولت است که در قالب طرح هادی تعریف شده، تا قبل از دولت سیزدهم 57 طرح هادی اجرا شده بود اما در 2 سال عمر دولت 30 طرح اجرا شده و 25 طرح دیگر هم در دست اجراست، همچنین تا کنون 6 هزار و 762 واحد مسکن روستائی کردستان مقاوم سازی شده که 2 هزار و 200 واحد آن در دولت دکتر رئیسی انجام شد که نشان از توجه ویژه دولت به توسعه روستائی دارد.
زارعی کوشا بیجار را پیشگام طرح تولید گلخانه‌‌‌ای ذکر کرد و افزود: بزرگترین گلخانه کشور با 15 هکتار وسعت در این شهرستان احداث شد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید