شنبه، 8 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » تعهد کردستان برای ایجاد اشتغال ۱۱۴ درصد محقق شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان:

تعهد کردستان برای ایجاد اشتغال ۱۱۴ درصد محقق شد

0
کد خبر: 1717

تعهد کردستان برای ایجاد اشتغال ۱۱۴ درصد محقق شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان به صحت‌سنجی ۱۷ هزار و ۸۹۶ شغل ثبت شده در سامانه رصد اشاره کرد و گفت: در قدم بعدی اشتغال، کانون کارآفرینان برتر کردستان امسال راه‌اندازی شد تا با استفاده از ظرفیت نخبگان و فرزانگان عرصه کارآفرینی برای ایجاد شغل بهره بیشتری برد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: تعهد استان برای اشتغال در سال جاری ۲۱ هزار و ۵۹۹ نفر بود که تا امروز ۱۱۴ درصد محقق شده است.
فرزاد پیشکاری در نشست هیات امنای کانون کارآفرینان برتر کردستان اظهار کرد: تا ۱۳ اسفند ۲۴ هزار و ۳۶۵ نفر صاحب شغل شدند.
وی افزود: کردستان در رتبه‌بندی درصد بهبود عملکرد استانها، در سال جاری از ۲۷ بهمن تا ۱۰ اسفند توانست در جایگاه پنجم کشوری قرار گیرد که این مهم با تعامل و همکاری بسیار مطلوب دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل حاصل شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان به صحت‌سنجی ۱۷ هزار و ۸۹۶ شغل ثبت شده در سامانه رصد اشاره کرد و گفت: در قدم بعدی اشتغال، کانون کارآفرینان برتر کردستان امسال راه‌اندازی شد تا با استفاده از ظرفیت نخبگان و فرزانگان عرصه کارآفرینی برای ایجاد شغل بهره بیشتری برد.
پیشکاری ادامه داد: فعالیت این کانون مثمر ثمر و در توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی با ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی بین نهادهای عمومی، دولتی و اجرایی در زیست بوم کارآفرینی اثرگذار بوده است.
وی یادآور شد: با استفاده از تجارب و دانش کارآفرینان برتر استان، گامهای موثری در زمینه اشتغال برداشته شده است.
راه‌اندازی کمیسیونهای تخصصی کارآفرینی
رئیس کانون کارآفرینان برتر رسمی کردستان نیز اظهار کرد: راه‌اندازی دفتر اختصاصی، تامین مالی فعالیتهای اولیه کانون توسط اعضای هیات‌مدیره، عقد تفاهم‌نامه با صندوق پژوهش و فناوری استان و ارائه خدمات صندوق به کارآفرینان، کسب سه کرسی از کمیسیونهای تخصصی کانون کارآفرینان برتر ملی و انتخاب به عنوان یکی از ۶ کانون برتر ملی از جمله عملکردهای این کانون در طول ۶ ماه از آغاز فعالیت آن است.
ناصر شکری افزود: انتخابات سه کمیسیون بانوان، بهبود فضای کسب و کار و مرزنشینان انجام شده و سه کمیسیون اقتصاد دیجیتال، صنایع و معادن و صادرات نیز در دست اجراست.
وی گفت: ایجاد شبکه مشاوران از بین اعضای کانون کارآفرینان برتر رسمی استان، رسیدگی به طرحهای کانون کارآفرینان برتر رسمی از محل وجوه اداره شده دستگاههای اجرایی از جمله پیشنهاداتی است که در این حوزه داریم.
رئیس کانون کارآفرینان برتر رسمی کردستان به حرکت قابل تحسین استاندار کردستان برای اختصاص ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار به صندوق پژوهش و نوآوری پارک علم و فناوری استان اشاره کرد و گفت: این حرکت در زیست بوم کارآفرینی، تاثیر بسزایی داشت.
شکری تاکید کرد: پیشنهاد می کنیم در تعامل با وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، عتف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای واگذاری امتیازات تاسیس و ایجاد شرکت شهرکها و نواحی صنعتی، مجتمع‌های کشاورزی، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری اختصاصی با اولویت کارآفرینان برتر در استان ایجاد شود.
وی بکارگیری ارکان و اعضای کانون کارآفرینان برتر در تصمیمات استراتژیک و اجرایی به عنوان هیات اندیشه‌ورز در اتاق فکر کردستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: تعامل با دانشگاهها برای استفاده از کارآفرینان برتر رسمی به عنوان مدرس خبره و تشکیل مجمع خیرین کانون کارآفرینان برتر استان نیز دنبال شود تا بتوانیم شاهد اثربخشی فعالیت کارآفرینان برتر باشیم.
در این جلسه اسماعیل زارعی کوشا استاندار نیز اظهار کرد: مدیران اجرایی استان باید از حلقه مشورتی حوزه کارآفرینی برخوردار شوند.وی با خاطرنشان کرد: کارآفرینان در خط مقدم مواجهه با مشکلات تولید و اشتغال هستند این نشست و این جمع یکی از سرمایه‌های بزرگ استان است که امروز به شدت به آن نیاز داریم تا میدان‌داری کنند.
استاندار کردستان اضافه کرد: بزرگترین مشکل اقتصادی کشور فرهنگ اقتصادی است که باید اصلاح شود.وی با تاکید براینکه فرهنگ مصرف باید به فرهنگ سرمایه‌گذاری، تعاون و تعامل و هم‌افزایی تبدیل شود، تصریح کرد: در این زمینه نیاز به کارهای اساسی داریم چرا که اقدامات کمی تاکنون انجام گرفته است.
زارعی‌کوشا اضافه کرد: تاکنون تنها با تزریق تسهیلات به فکر علاج این فرهنگ اقتصادی بوده‌ایم این درحالی است که تسهیلات تنها مسکن موقت بوده و نتیجه لازم را ندارد.وی با بیان اینکه فشار و تزریق تسهیلات تنها از سرمایه‌گذار یک غول بدهکار به بانک‌ها می‌سازد، اضافه کرد: یشترین بازه زمانی ما به عنوان استاندار کردستان در طول ۲ سال گذشته صرف مذاکره با سرمایه‌گذاران بانک‌ها و رفع موانع تولید شده است.
وی تصریح کرد: افزود: اتمام کلان‌پروژه‌های زیرساختی همچون راه آهن فرصت زیادی را از ما گرفت این پروژه امروز یک مزیت بزرگ اقتصادی در استان برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.
استاندار کردستان با اشاره به اینکه در استان روی کارهایی وقت و انرژی صرف می‌شود که شاید در کمتر استانی می‌شود آن را دید، اضافه کرد: راه‌اندازی حداقل یک پرواز روزانه در استان از جمله کارهایی است که دنبال می‌شود.
زارعی‌کوشا از کارآفرینان به عنوان نماد توانمندی و پیشرفت مردم کردستان نام برد و افزود: باید برای رفع موانع تولید تسهیلگری و پشتیبانی فکر اساسی شود. وی خاطرنشان کرد:  ۸۰ درصد مشکلات تولید در استان به حوزه سرمایه در گردش برمی‌گردد که بخشی از آن به سختگیری‌های داخل استان مربوط است.
استاندار کردستان اضافه کرد: برخورداری از مواهب طبیعی نظیر هفت درصد رواناب‌های سطح کشور در کردستان ظرفیت ارزشمندی است که باید بیش از پیش در مسیر توسعه استان قرار گیرد.
زارعی‌کوشا تناقض در حوزه خلق پول و کنترل تورم در سطح ملی را یکی از مشکلات عمده در کردستان دانست و گفت: بانک مرکزی به دنبال کنترل تورم با جلوگیری از تولید پول بدون پشتوانه با اجرای سیاست‌های انقباضی است و به همین دلیل بانک‌ها اجازه پرداخت تسهیلات از منابع ندارند.
وی خاطرنشان کرد: کل منابع مالی بانکی استان کردستان ۵۶ همت است که این میزان ۶ درصد منابع بانکی کشور را شامل می‌شود و مضیقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در استان کم برخورداری مانند کردستان است.
استاندار کردستان افزود: پیشنهادهایی شده تا استان‌هایی مثل کردستان از مسئله سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی مستثنی شوند که بعد از سفر ریاست جمهوری مقرر شد کارگروه ویژه اشتغال استان‌های زاگرس‌نشین تشکیل شود.
به گفته زارعی‌کوشا، بخش عمده‌ای از انتقال حساب‌های بانکی صنایع بزرگ به داخل استان محقق شده است که در حوزه گشایش‌های مالی ظرفیت ویژه‌ای به شمار می‌رود.
استاندار کردستان افزود: ارتباط و تعامل خوب فعالان حوزه کارآفرینی که نگاه علمی و تجربی دارند با مدیران اجرایی بسیاری از مشکلات استان رفع خواهد کرد.
زارعی‌کوشا با عنوان این مطلب که، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چالش اصلی استان در حوزه اشتغال است که نیاز به ظرفیت‌شناسی و چاره‌اندیشی دارد، عنوان کرد: دلیل اصلی نبودن اشتغال در استان همین مسئله است که در سال آینده برنامه جدی برای اشتغال آنها خواهیم داشت.

دسته بندی: اخبار / اقتصادی / کردستان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید