شنبه، 6 مرداد 1403
روژان پرس » اخبار » گروکشی به سبک شرکت برق کردستان

سلیمان الله‌مرادی*

گروکشی به سبک شرکت برق کردستان

0
کد خبر: 1715

گروکشی به سبک شرکت برق کردستان

آیا طبق قانون، خسارت ناشی از قطع چند هفته‌ای آن ۱۰۰ روستا به مشترکین زحمت‌کش روستایی جبران خواهد شد یا خیر؟

پرده اول:
چند سالی است که از برف و باران، این رحمت الهی خبری نیست و خشک‌سال همچنان بخش زیادی از استان‌های کشور ازجمله کردستان را تهدید می‌کند. روند گرم شدن کره زمین همچنان ادامه دارد و ناسا تابستان امسال را گرم‌ترین تابستان زمین از سال ۱۸۸۰ تاکنون اعلام کرده است.
در چنین شرایطی اواخر بهمن ماه امسال، اندک بارشی، استان‌های شمال غربی ازجمله غرب کردستان را فرا گرفت و نزدیک ۱۰۰ روستا را در تاریکی مطلق فرو برد. اینگونه پس از ماهها انتظار، شیرینی بارش‌ها در کام مردم کردستان به تلخی گرایید.
دستگاه متولی برق بلافاصله خبر داد که ۱۰۰۰ تیر برق دچار شکستگی شده و چند روز بعد نیز در کزارشی رسمی خسارت وارده به تأسیسات و زیرساخت‌های خود را بالغ بر ۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد!

با اینکه نزدیک به یک ماه از ماجرا گذشته است اما هنوز سوالاتی پیرامون این واقعه تاسف‌بار مکتوم مانده است و از سازمان‌های نظارتی و در راس آن استاندار کردستان به عنوان نماینده ارشد دولت انتظار دارد برای اقناع افکار عمومی به آن پاسخ دهند. 

۱- طبق گفته مدیرعامل شرکت برق، عمده آسیب‌ها در شهرستان‌های مریوان، سقز، دیواندره و بانه به بار آمده است. لطفا بفرمایند رانش زمین چه مساحت و ابعادی داشته که این جغرافیای وسیع را در برگرفته است. چرا علیرغم خبرگزاری‌های در اختیار به برکت قراردادها و کارت‌های هدیه تا کنون تصویری از حجم رانش‌ها منتشر نشده است؟

۲- آیا این نعمت الهی که در خبر روابط عمومی شرکت برق، غیر مستقیم از آن به عنوان "بلا" یاد شدا است فقط بر سر مردم کردستان نازل شد و استان‌های مجاور از آن در امان بوده‌اند؟! اگر پاسخ منفی است، یعنی آنجا بارش‌ها به این شدن نبوده که بعید نزدیک به محال است هیچ؛ افکار عمومی با مراجعه به منابع هواشناسی پاسخ خود را می‌گیرند. اما اگر پاسخ مثبت است چگونه در استان‌های بغل‌دستی حتی یک تیر برق سقوط نکرد و برق یک روستا هم قطع نشد هیچ، نیروهایشان به کمک استان هم آمدند اما در کردستان به سقوط ۱۰۰۰ تیر برق، خاموشی چند هفته‌ای چندین روستا و خسارات میلیاردی منجر شد؟

۳- روژان اگرچه پیشتر نیز در همان روزهای قطع برق روستاها نسبت به غیر طبیعی بودن این رخداد هشدار داده بود اما اینک از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان‌های بازرسی و استاندارد انتظار دارد موارد ذیل را در دستور کار قرار دهند:
الف) حدود استاندارد در تیرگذاری و به‌کارگیری مصالح در شبکه‌های انتقال مناطق آسیب‌دیده چقدر رعایت شده است؟
ب) تیرهای بتونی در کدام شرکت ساخته می‌شود و صلاحیت شرکت‌های سازنده تا چه حد اطمینان‌بخش است؟
ج) شرکت برق به‌عنوان نماینده وزارت نیرو در استان و یا توانیر در انتخاب پیمانکار و نظارت بر عملکرد آن و اعمال دقیق مفاد قراردادها چقدر جدیت به خرج است؟

۴- سوالی که شرکت برق کردستان باید پاسخ دهد اینکه در گوشه‌گوشه استان شاهد تاسیسات مخابراتی و سایر دستگاه‌های اجرایی هستیم. چطور این بارش‌ها فقط تیرهای برق را نشانه گرفتند و به تاسیسات کوهستانی وزانه و فتح‌آباد و دیگر دکل‌های مرتفع مخابرات در همان منطقه و یا حتی بناهای سست‌پایه روستایی خدشه‌ای وارد نکرد.

۵- از آنجا که پیشگیری از بروز حوادث غیر مترقبه، آن هم برای استان کردستان با آب و هوایی کوهستانی در چنین فصلی، شرط عقل و حکم قانون است چطور شرکت برق پیش‌بینی چنین حوادثی نکرده بود تا به قول خودشان با بحران مواجه نشوند!

۶- رفع بحران و بازگرداندن شرایط به حالت عادی مستلزم صرف زمان و هزینه‌های کلان است؟ این هزینه‌ها از کدام منابع تامین می‌شود؟ و دست آخر اینکه آیا طبق قانون خسارت ناشی از قطع چند هفته‌ای آن ۱۰۰ روستا به مشترکین زحمت‌کش روستایی جبران خواهد شد یا خیر؟

پرده دوم:
امروز از روابط عمومی شرکت برق تماس گرفتند و برای اندک مبلغی وجه آگهی که در روزنامه آنهم سه ماه پیش چاپ شده بود درخواست مستندات می‌کردند!! خانمی پشت خط تلفن گفت: گفته‌اند[تهدید کردند] پرداخت وجه آگهی تنها منوط به دریافت مستندات است!! با تعجب پرسیدم چه مستنداتی؟ بنده خدا خوب توصیه‌های رئیسش را حفظ نکرده بود لذا با زبانی نه‌چندان واضح چیزهایی گفت که حقیقتا من نفهمیدم و از آنجا که خصلتا مقید به اخلاق هستم گفتم چشم هر چه می‌خواهید کتبا رئیس بنویسد تا پاسخ دهیم.

آقای مدیر کل؛ آیا در قاموس شما، این شیوه‌ی پاسخگویی به نقد است؟ آیا این مستندات را از پیمانکاران هم با این شدت و حدت و با واسطه قرار دادن یک خانم کارمند می‌خواهید؟ یا دیوار مطبوعات را کوتاه دیدید!
برای بقای صندلیتان راه گروکشی از مطبوعات گزینه مناسبی نیست چون نه با عدل و نه با عقل جور در نمی‌آید.
* خبرنگار روزنامه روژان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید