یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » رانش شدید زمین و قطع برق ۹۳ روستای کردستان!

سلیمان الله‌مرادی

رانش شدید زمین و قطع برق ۹۳ روستای کردستان!

0
کد خبر: 1647

رانش شدید زمین و قطع برق ۹۳ روستای کردستان!

چطور بارانی که نه سیلی به همراه داشته و نه خرابی در سایر تاسیسات مشابه ایجاد کرده از نگاه روابط عمومی "سیل‌آسا" و "شدید" تلقی شده است.
امروز خبری مبنی بر قطع برق ۹۳ روستای کردستان در رسانه‌ها منتشر شد که شرکت برق علت آن را بارش سیل‌آسای باران و رانش شدید زمین اعلام کرد.
مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان در سلسله گفت‌وگوهایی با همه خبرگزاری‌ها! گفته است براثر وقوع چندین مورد رانش زمین و آب‌شستگی در مناطق مختلف استان، شبکه برق تغذیه کننده دچار آسیب جدی شد و فیدرهای بسطام و مولان آباد سقز، چهل چشمه دیواندره، فیدر جاده مریوان– بانه و فیدر چناره مریوان از مدار تغذیه خارج و بطور کامل قطع شد.
پیرامون این خبر و توضیحات روابط‌ عمومی نکاتی چند قابل ذکر است.
از این اظهارات به‌سادگی می‌توان نتیجه گرفت هدف از بازی با کلمات، لاپوشانی خطایی احتمالی است! در حالیکه آنچه طی دو روز گذشته روی داد اقتضای طبیعت زمستان و بارشی معمولی در منطقه‌ای کوهستانی بود. در چنین منطقه‌ای بدیهی‌ترین وظیفه توانیر استحکام‌بخشی خطوط برق برای پیشگیری از حوادث مشابه است. مردم می‌پرسند چطور است که این بارش‌ها به سازه‌های سست روستایی آسیبی نرساند اما دهها تیر برق نقش زمین شد و برق  ۹۳ روستا را قطع کرد!

از نکات جالب خبر روابط عمومی که عینا توسط خبرگزاری‌های دولتی نشخوار شده تشکیل ستاد مدیریت بحران به ریاست مقام عالی شرکت توزیع نیروی برق کردستان آن هم در همان ساعات اولیه است!
و در ادامه از بسیج تمام امکانات و نیروهای اجرایی و عملیاتی، خبر داده و نوشته است ضمن بازدید از مناطق آسیب‌دیده در روستاهای سقز، مریوان، دیواندره و بانه، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته و با توجه به میزان و حجم خسارت‌های ایجاد شده، اکیپ‌های عملیاتی درصدد هستند تا خاموشی روستاهای درگیر در این حادثه را در کمترین زمان ممکن رفع نمایند.
برق ۷۰ روستای سقز، ۱۳ روستای دیواندره، ۵ روستای بانه و ۵ روستای مریوان قطع شده است. این حجم از افتادن تیرهای برق‌ در محدوده جغرافیایی وسیع نه‌تنها غیر طبیعی به نظر می‌رسد بلگه این واقعیت را آشکار می‌سازد که در نظارت بر استحکام و سازه‌های خطوط انتقال برق کوتاهی شده است‌. چطور بارانی که نه سیلی به همراه داشته و نه خرابی در سایر تاسیسات مشابه ایجاد کرده از نگاه روابط عمومی "سیل‌آسا" و "شدید" تلقی شده است؟ آیا این سنگین‌نویسی و سخت‌نویسی و سخت‌گیری نباید برای نظارت در حین تیرگزاری‌ها به‌کار گرفته می‌شد؟ یا مانند همان سخت‌گیری‌هایی که مشترکین با بدهی ۱۰۰هزار تومان را به قطع جریان برق تهدید می‌کنید!
چطور رانش زمین فقط به تیرهای برق‌ آسیب رسانده آنهم نه در یک نقطه بلکه در محدوده‌ای به وسعت هزاران کیلومتر.
جناب آقای شرکت توزیع نیروی برق؛ لازم نیست به هموطنان اطمینان بدهید که برای رفع بحران و پایداری شبکه برق، همه ظرفیت‌های فنی و کارشناسی و غیره و غیره را به‌کار می‌گیرید. همه از امکانات لجستیکی و نیروهای متخصص و فنی شرکت خبر دارند مردم این انتظار را دارند در انجام به موقع وظایف خود کوتاهی نکنید تا بعدها مجبور به سخت‌نویسی و اضافه‌نویسی نشوید.
همین زمستان امسال بود که برخی پایگاه‌های خبری از دومینوی افتادن تیرهای انتقال برق در برخی مسیرها پس از بارش برف خبر داده و ضمن انتشار تصویری از چند تیر برق از آن به‌عنوان پدیده‌ای غم‌انگیز یاد کردند!
بارها در باره ضعف مدیریت در این شرکت از سوی مطبوعات و رسانه‌های مستقل نقدهایی منتشر شد اما انگار گوشی برای شنیدن این نقدها در وزارت نیرو نیست.
آقای استاندار شما که نزدیک‌ترید؛ مردم انتظار دارند این حجم رانش‌های زمین و نیز ضریب استحکام و تعبیه استاندارد تیرهای برق را لااقل جنابعالی به‌عنوان نماینده عالی دولت تایید کنید تا بنده خدا مدیرعامل توانیر در واکنش به همین خبرسازی‌ها مجبور به توضیح نباشد.
عکس‌ها: واکاوی - سقزروداو
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید