پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » انجام اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در بیمارستان بعثت سنندج

عمل پیوند مغز استخوان یک کودک نوید امید به درمان را در کردستان عملی کرد

انجام اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در بیمارستان بعثت سنندج

0
کد خبر: 1674

انجام اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در بیمارستان بعثت سنندج

دکتر برهان مرادویسی مسئول تیم درمانی این عمل در جمع خبرنگاران در بیمارستان بعثت گفت: پسر بچه نه ساله با تشخیص تومور ویلمز به عنوان اولین کودک مددجو در بخش پیوند استخوان بیمارستان بعثت سنندج بستری و پیوند مغز استخوان آلوژن با موفقیت بر روی وی انجام شد.
اولین پیوند مغز استخوان آلوژن در بیمارستان بعثت سنندج بر روی کودک ۱۰ ساله بانه‌ای با موفقیت انجام شد.
مرکز پیوند مغز استخوان این بیمارستان بهمن پارسال بود که افتتاح شد. این مرکز با مشارک بنیاد خیریه رویا فروزش احداث شده و با احداث آن، نیاز به اعزام بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان به خارج از استان رفع شده است.
آن زمان وزیر وقت بهداشت گفت: مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج کاری منحصر به فرد و کم‌نظیر در کشور است و زحمات زیادی برای بخش‌های مختلف آن کشیده شده است و یک طرح علمی کامل است. این بخش دارای اتاق کلین روم است و میزان تهویه هوا و امکانات و دستگاههای آماده سازی سلولهای مغز استخوان ویژه‌ای دارد که در منطقه می‌تواند یک کار استثنایی محسوب شود.
اینک نخستین عمل پیوند مغز استخوان در استان کردستان، در این مرکز بر روی کودک ۹ ساله مبتلا به تومور ویلمز با موفقیت به انجام رسید.
مغز استخوان، ماده‌ای اسفنجی مانند درون استخوان‌های بدن است. سلول‌های بنیادی در اعماق مغز واقع شده‌اند که می‌توانند به گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها تبدیل شوند و سرطان مغز استخوان هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مغز استخوان شروع به رشد غیرطبیعی می‌کنند.
‌سرطانی که از مغز استخوان شروع می شود، سرطان مغز استخوان یا سرطان خون نام دارد.
دکتر برهان مرادویسی مسئول تیم درمانی این عمل در جمع خبرنگاران در بیمارستان بعثت اظهار کرد: پسر بچه نه ساله با تشخیص تومور ویلمز به عنوان اولین کودک مددجو در بخش پیوند استخوان بیمارستان بعثت سنندج بستری شد.
وی اضافه کرد: سلول‌گیری از مددجو انجام و بعد از انجام آزمایش‌های تخصصی لازم از طریق پیوند از برادر ۱۷ ساله‌اش که هر دو دارای گروه خونی O مثبت بودند، برای وی به انجام رسید.
دکتر مرداویسی افزود: این مددجو بعد از اتمام موفقیت‌آمیز دوره درمان و گرفتن آموزش‌های لازم در خصوص رعایت نکات بهداشت فردی و ایزولاسیون در خانه، ترخیص شد و حال بعد از چند مدت حال وی کاملا خوب شده است.
مسئول تیم درمانی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت می‌گوید سال آینده پیوندهای آلوژن دیگری نیز انجام می‌شود و این آغاز کار در این زمینه است.
مرادویسی افزود: از ابتدای راه‌اندازی این مرکز، ۱۰ بیمار درمان شده‌اند که هشت مورد کودک بوده و این اولین مورد آلوژن است.
وی ادامه داد: در پیوند مغز استخوان به روش اتولوگ، کار راحت تر است چون عوارض بعد از پیوند نداریم و کنترل راحت است ولی سخت ترین مرحله پیوند همین مرحله آلوژن است و پیوند از یک فرد دیگر انجام می گیرد که عوارض پوستی، گوارشی و کبدی برای فرد دریافت کننده در پی دارد.
مسئول تیم درمانی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج اظهار کرد: در این نوع از درمان چون مغز استخوان بیمار کار نمی کند مجوبر به انجام پیوند از فرد دیگر هستیم که سخت‌ترین مرحله پیوند است که امروز بدون مشکل خاص بیمار ترخیص می‌شود.
دکتر مرادویسی افزود: «در کل کشور حدود ۶ مرکز پیوند مغز استخوان کودکان فعال است»، در غرب کشور هم کرمانشاه تا کنون سه پیوند داشته و عملا در غرب کشور، هیچ استانی این مرکز را ندارد و این زمینه ساز تبدیل کردستان به مرکز پیوند مغز استخوان در غرب کشور است و از سویی با اقلیم کردستان عراق نیز هماهنگی هایی انجام گرفته تا بیماران این کشور نیز برای درمان به این بخش مراجعه کنند.
وی درباره وضعیت ابتلا به بیماریهای خونی در کردستان، گفت: شیوع بیماری‌های خونی در کل کشور یکسان است و نمی شود گفت که کردستان وضعیت بدتری دارد.
دکتر مرادویسی اظهار کرد: پیوند مغز استخوان تنها برای بیماران سرطانی نیست و بعد از عید قصد داریم تا این پیوند را برای بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور زیر ۱۷ سال انجام دهیم که با انجام آن، بیمار تا آخر عمر احتیاج به خون پیدا نمی کند.
وی یادآور شد: تشخیص زودهنگام بیماری و پیگیر بودن خانواده ها نیز عوامل مهمی در درمان زودهنگام بیماریهای خونی است.
او از سهند، بردار بزرگترش هم تشکر کرد که با اهدای سلولهای بنیادی مغز استخوان کاری کرده تا او همان سامیار سالم قبل از بیماری شود.
از همه پرستاران و دکتر مرادویسی با همان زبان کودکانه تشکر کرد که او را «خوب» کرد و پرستاران هم مراقبش بودند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید