سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » جناب استاندار یا از وضعیت واحدهای تولیدی استان بی خبرید یا ؟!؟!؟!

صدیق مینایی – روزنامه‌نگار

جناب استاندار یا از وضعیت واحدهای تولیدی استان بی خبرید یا ؟!؟!؟!

0
کد خبر: 1414

جناب استاندار یا از وضعیت واحدهای تولیدی استان بی خبرید یا ؟!؟!؟!

باید به بانک مرکزی حق دهیم که قفل بر خزانه بزند چون مدیریت ارشد، نمایندگان مجلس و رسانه-های استان به جای انتقال واقعیات اقتصادی استان به دولت، مشغول انتقال آمار و ارقام ساختگی هستند تا رزومه‌ای موفق از خود ساخته و بر این مدار سوار امواج ترقی شوند.
اخیرا استاندار کردستان در جلسه‌ اقتصادی مورخ 23 آبان استانداری، خبر از حمایت ویژه دولت از بخش خصوصی داد که برای همه فعالان بخش خصوصی به ویژه تولید کنندگان،هم مایه بهت و حیران بود،هم جای گلایه و انتقاد و هم سبب دلسردی.
جناب استاندار، حمایت از بخش خصوصی و واحدهای تولیدی یک فرایند گفتاری نیست بلکه فرایندی عملیاتی است که همه مشکلات و نیازهای واحدهای موجود را شناسایی، راهکارها تدوین و منابع را تامین کند تا هم واحدهای موجود تقویت شوند و هم زمینه را برای حضور سرمایه‌گذارانی که کردستان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند فراهم شود.
این را بدانید که حمایت دولت در حال حاضر تنها در صدور مجوزها خلاصه شده که برای تامین نیاز روند توسعه اقتصادی کفایت نمی‌کند زیرا تامین زمین صنعتی، تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش مهمترین عوامل موفقیت بخش خصوصی است.
آقای زارعی کوشا، محبت فرموده، تنها به آمار و ارقام دریافتی از سازمان‌های اقتصادی و تیم استانداری قناعت نکنید چون در این گزارشات، کردستان استان گل و بلبل است و همه دعاگوی جنابعالی و همکارانتان هستند بلکه زحمت کشیده، هم نشستی با همه واحدهابی بخش خصوصی استان برگزار کنید و هم سری به شهرک‌های صنعتی بزنید و ببینید که چه تعداد از سوله‌های مستقر در این شهرک‌ها خالی هستند، چرا این واحدها تعطیل شده و اکنون از این سوله‌ها برای چه منظورهایی استفاده می‌شود.
زمانی که سیاست اقتصاد مقاومتی با هدف حل مشکلات واحدهای تولیدی و تجاری موجود و رفع موانع حضور سرمایه‌گذاران جدید ابلاغ شد و دولت در قالب‌هایی مانند پنجره واحد سرمایه‌گذاری، کارگروه رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را تشکیل داد، همه بر این باور بودند که تمام بن بست‌ها شکسته شده و کشور از بحران اقتصادی رها و جوانان از دست بیکاری نجات می‌یابند اما نگاه به شرایط اقتصادی استان، وضعیت واحدهای موجود و بلاتکلیفی متقاضیان سرمایه‌گذاری، حکایتی تلخ و ناامید کننده دارد زیرا فقط حرف است، وعده و وقت‌کشی.
بله جناب استاندار، راست است که آستان ادارات متولی توسعه اقتصادی بر روی همه متقاضیان باز است  و در اسرع وقت پروانه تاسیس و معرفی به مراجع استعلام گیری صادر می‌شود و این مرحله خالی از لطف نیست و جای تشکر دارد اما ذکر مصیبت زمانی شروع می‌شود که شرکت شهرک‌ها زمین برای واگذاری ندارد، خزانه بعضی بانک‌ها خالی است و تعدادی از بانک‌ها حاضر به دادن تسهیلات به تولید کننده نیستند چون به قول خودشان ریسک این حوزه بالا و احتمال بازگشت پول بانک‌ها کم است.
بانک‌های استان به 3 دسته تقسیم می‌شوند برخی میزان مصارف منابعشان بسیار بالاتر از منابعشان است که در مواردی نزدیک به 2 برابر شده که خود تبعات قانونی و حقوقی برای‌شان دارد، برخی میزان مصارف‌شان در حوزه تولید بسیار کمتر از منابع بوده و بعضی هم مثل بانک‌های خصوصی تنها ماموریت‌شان در استان جمع کردن پول‌های مردم در حساب‌ها و انتقال آن به سایر استان‌هاست و حاضر به پرداخت حتی 1 ریال به تولید کننده و سرمایه‌گذاران کردستانی نیستند.
جناب آقای استاندار کمی دایره دید و بازدید خود را گسترش دهید و بروید به سمت اجرای راهکارهای عملیاتی، آیا می‌دانید که بیشترین تعداد جوازهای تاسیس رها شده، چند درصد از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی تعطیل هستند، چند درصد از واحدهای تولیدی نیمه فعال هستند و چند پرونده متقاضی زمین صنعتی در انتظار دریافت زمین هستند؟ آیا می‌دانید که بسیاری از واحدهای تولیدی فعلی در تدارک تعدیل نیرو و تعطیل کردن هستند؟ آیا می‌دانید که چند درصد از تقاضای تبصره‌های 18 و 16 تخصیص یافته است؟ آیا می‌دانید که طرح توسعه چند واحد تولیدی به علت عدم تخصیص سرمایه در گردش اجرا نشده است؟
نماینده عالی حاکمیت در استان، زحمت کشیده و سری به واحدهای بستنی عسل، بو بو تو، ژین یاران، اکسیر سازان کاشانه سبز، آتیلا ارتوپد، ون، ناسا و ساز سازی مطاع پور بزنید و بعد حرف و حدیث حمایت دولت از بخش خصوصی را مطرح کنید.
کدام حمایت؟ زمانی که یک واحد با بیش از 80 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شخصی برای 10 میلیارد تومان سرمایه در گردش تعطیل شده و چک‌های آن در حال برگشت خوردن است و این بهانه‌های خواهد بود برای نظام بانکی که تسهیلات را به وی ندهد و فرد سرمایه‌گذار در حال نابودی است، با کدام توجیه بحث حمایت را مطرح می‌کنید که واحد تولید لوازم خانگی و لامپ کم مصرف بیش از 2 سال است که دنبال 40 میلیارد تومان تبصره 18 می‌دود و مدام با این پاسخ بانک عامل روبروست که «منابع نداریم»، فلان واحد بیش از 8 سال است که در راهروهای استانداری، ستاد اقتصاد مقاومتی و دادستانی کل کشور می‌دود تا بتواند سرمایه در گردش بگیرد اما تا کنون موفق به دریافت حتی 1 ریال نشده است.
جناب زارعی کوشا، تمام تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی استان در حد 3 هزار میلیارد تومان است اما در سایر استان‌ها وام‌های 3 هزار و 4 هزار میلیاردی به 1 واحد پرداخت می‌شود، سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که 4 هزار و 500 تریلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده که 37 هزار آن به صاحبان کسب و کار پرداخت شده، سوال اینجاست که چرا 3 هزار میلیارد تومان از این 4 هزار و 500 تریلیون که مانند برداشت یک قطره از دریاست به کردستان نرسید؟
جناب استاندار جنابعالی و تیم اقتصادی استانداری مسئول هستید که بانک مرکزی را قانع کنید که سیاست انقباضی را باید در استان‌هایی اجرا کند که با دریافت وام‌های چند هزار تریلیون تومانی به مرحله توسعه یافتگی رسیده‌اند نه استانی که صدها واحد آن برای 3 هزار میلیارد مانده و درمانده شده‌اند.
برادر، شما باید این را به دولت تفهیم کنید که ندادن وام به واحدهای تولیدی کردستان، جلو افزایش تورم را نمی‌گیرد بلکه موجب ورشکست شدن سرمایه‌گذاران و بروز بحران‌های اقتصادی از قبیل بیکاری و فقر و رکود خواهد شد.
زمانی که تصمیم گیران کشور کردستان را با تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد و کرمان مقایسه می‌کنند، بله درست که سیاست انقباضی را بر آن تحمیل کنند زیرا کسی نیست که واقعیات استان را به آنها منتقل کند تا کردستان را از قاعده مستثنی کنند و این مسئولیت بر دوش مدیریت ارشد، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس و رسانه‌هاست که همه زحمت را از خود دور کرده و به جای آن در تلاشند تا موقعیت اداری خود را حفظ کنند.
بله، باید به بانک مرکزی حق دهیم که قفل بر خزانه بزند چون مدیریت ارشد، نمایندگان مجلس و رسانه-های استان به جای انتقال واقعیات اقتصادی استان به دولت، مشغول انتقال آمار و ارقام ساختگی هستند تا رزومه‌ای موفق از خود ساخته و بر این مدار سوار امواج ترقی شوند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید