سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » از چوپانی تا کتابت قران

گفت‌وگو با خوشنویس مریوانی هوشیار رحیمی

از چوپانی تا کتابت قران

0
کد خبر: 1374

از چوپانی تا کتابت قران

بنده هوشیار رحیمی ۴۱ ساله متاهل و داری معلوليت خیلی شديد کل اندام‌ها به‌ علت بیماری روماتیسمی مفاصل(آرتریت روماتوئید) متولد روستای ژریژه ساکن شهرستان مریوان.
هنر خوشنویسی یکی از معدود هنرهایی است که توانسته در شهرستان مریوان دارای جایگاه و منزلت شود. به همین ترتیب هنرمندان فعال در این رشته در نزد مردم دارای ارزش بوده و همواره از آنها به نیکی و احترام یاد می‌شود. «هنر خوشنويسي از جمله هنرهايی است كه ريشه در جانمايه‌های فكری انسان دارد و از تاریخ و فرهنگ اسلامی- ایرانی سرچشمه مي‌گيرد. خوشنويسی حاصل تركيبی زیبا از تلاش ظریف دست و عشق معنوی است و چنان نرم و لطیف با روح انسان در می‌آمیزد که گاهی حتی خود هنرمند هم در آن حل می‌شود. در واقع يگانگی دست و دل است كه بسترساز ايجاد این هنر ماندگار در بستر زمان مي‌شود. هنرمند بايد اصل و ريشه و هويتش را بشناسد و نوآوری هايش را بر پايه‌ی آنها ارائه نمايد».
هنرمند روحيه حساسی دارد و بيشتر از زندگی لذت می‌برد.
تولستوی هنر را از غیر هنر (هنر جعلی) جدا می‌کند. هنر باید یک ارتباط احساسی مشخص بین هنرمند و مخاطب ایجاد کند: طوری‌که مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. هنر واقعی باید ظرفیت لازم برای متحد کردن مردم از طریق ارتباط را داشته باشد. (بنابراین نامفهومی و غیرواقعی بودن ارتباط، هنری بی‌ارزش است.) این ادراک زیبایی شناسانه تولستوی را به این سمت برد که معیارهایی را که مشخص می‌کند دقیقاً کار هنر چیست، وسعت بخشد.
خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد خوش‌نویس (خطاط) نام دارد، به‌خصوص زمانی که خوش‌نویسی حرفه شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند. از این رو خوشنویسی با نگارش ساده‌ی مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی از تایپوگرافی که مبتنی بر ارزش‌های گرافیکی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد. خوشنویسی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است.
هوشیار رحیمی یکی از هنرمندان خوشنویس مریوانی است که با تلفیق خوشنویسی و فعالیت‌های پژوهشی پیرامون آن توانسته است گام‌های بلندی در افزایش درک عمومی هنر در نزد علاقه‌مندان این عرصه بردارد.
گفتگوی خود با این خوشنویس را با بیتی از سعدی شیرازی آغاز می‌کنیم.
به نام خداوندِ جان‌آفرین
حکیمِ سخن‌درزبان‌آفرین...
مرضیه خاکی

میشه خودتون رو برای خوانندگان روزنامه روژان معرفی کنید؟
- با سلام خدمت خوانندگان عزیز و گرامی امیدوارم روزگار به‌ کامتان گوار باشد.
بنده هوشیار رحیمی ۴۱ ساله متاهل و داری معلوليت خیلی شديد کل اندام‌ها به‌ علت بیماری روماتیسمی مفاصل(آرتریت روماتوئید) متولد روستای ژریژه ساکن شهرستان مریوان.
از چه سالی خوشنویسی را آغاز کردید و دلیل علاقه‌مندی شما به اين هنر چه بود؟
- شروع کلاس‌های انجمن‌ خوشنویسان از مبتدی از سال۱۳۹۱ آغاز کردم و دليل علاقه‌مندی بنده؛ یک: همون استعدادی در وجود هر  انسانی هست. دوم: خانه نشینی و بیماری...
از دوران تحصیل خودتان از ابتدایی تا دبیرستان برایمان بگویید که‌ چگونه‌ درس خواندی و آیا فکر می کردی روزی خطاط شوید؟  
- من تا کلاس سوم در مدرسه بودم بعدا به‌ علت شدت بیماری یک سال ترک تحصیل کردم و تا سال دوم دبیرستان کلا در خانه‌ درس می‌خواندم یا از روی همکلاسی‌های خودم یا به‌ صورت خودآموز درس خوانده‌ام، بله می‌دانستم که‌ روزی خطاط می‌شوم چون هدفم همین بود.
چقدر محیط فرهنگی خانه شما در مسیر طی شده‌ هنری زندگی زندگیتان تأثیر داشت؟
- محيط خانواده‌ام هیچ نقشی نداشت بيشتر خودم دنبال استعداد و علاقه‌ام بودم و خدا رو شکر در اين کار موفق شدم‌.
اگر جو خانه یا حتی جامعه به شکلی‌ بود که مجبور بودید برای ادامه خطاطی با شرایط بجگنید آيا اين کار را می‌کردید؟
- الان هم در حال حاضر با جامعه می‌جنگم چون اون‌ها به‌ دید معلول‌ و ناتوان بودن به‌ من نگاه‌ می‌کنند. می‌جنگم تا اینکه دیدگاه مردم نسبت به‌ من و معلول‌ بودنم برگردد.
در دانشگاه چه رشته‌ای را خوانده‌اید ؟
- حسابداری.
چرا خوشنویسی را انتخاب کردید؟
- علاقه و استعداد و به سبب نياز جامعه و استقبال جوانان از اين رشته‌ و همین موجب‌ گام نهادنم در راه حرفه‌ای شدن در خوشنویسی شد.
تا حالا چند کتاب به شیوه‌ای خط نستعلیق نوشته‌اید؟
- دو کتاب! کتابت کل قرآن و صحیفه سجادیه هر کدام دو سال زمان برده است تا به‌ اتمام رسيده است.
از چه زمانی و چرا به‌ فکر نوشتن قرآن افتادید از همان‌ ابتدای یادگیری نوشتن قرآن با خط نستعلیق را مدنظر داشتید یا در طول مسیر به این نتیجه رسیدید؟  - از سال‌ ۹۵ کتابت قرآن را شروع کردم و سال ۹۷ به‌ اتمام رساندم. نه از موقعی که مدرک کامل ممتاز گرفته‌‌ام به فکر افتادم.
درباره‌ی قرآنی که خطاطی کرده‌اید و استقبالی که از آن شده است توضیح دهيد و چقدر زمان برای نوشتن آن‌ قرآن صرف کردید؟
- اون‌هایی که‌ خبردار شدند استقبال خیلی خوبی از کتاب قرآن من کردند بجز مسئولين هرچند به‌ طور کلی تبلیغات و اطلاع‌رسانی خیلی کم بود به طوری که حتی هم‌روستایی‌هایم و همسایگان نزدیک از این کار من بی اطلاع هستند ولی‌ دوستان نزدیکم از اين کار استقبال خوبی کردند و مشوق من بوده‌‌اند و هميشه به من امید و انرژی مثبت می‌دهند.
آيا مسئولین کاری کردند که باعث پیشرفت شما بشود؟  
- نه متاسفانه هيچ کاری نکردند فقط برنامه‌ خودشان را را پر کردند حتی باعث بی انگیزگی من نسبت به کار بعدیم شدند.
اخیرا شاهد برپایی نمایشگاهی از آثارتان در شهر مریوان بودیم؛ هدف از دایر کردن نمایشگاه خوشنویسی چه بود آيا مردم استقبال کردند؟
- هدف از دایر کردن نمایشگاه فقط به خاطر کار فرهنگی و اجتماعی نسبت به توانایی معلولين که‌ معلوليت محدودیت هست ولی‌ ناتوانی نیست برپا شد ولی‌ استقبال نسبت به اطلاع رسانی خوب بود ای کاش دایر کردن اين نمایشگاه در فضای باز و خيابان برپا می‌شد نه اينكه در فضای بسته.
سختی‌های راه رسيدن به هدفی که در ذهن و زندگی‌اتان بود شامل چه مواردی می‌شد؟
- یک: دیدگاه مردم نسبت به معلول حتی مسئولین
دو: اقتصاد و بیماری
سه: دید اطرافیان نسبت به معلولیت
با توجه به آنکه شما اولین توانمندی هستید در استان کردستان که کار نوشتن قرآن را با خط نستعلیق انجام دادید چه راهکارهای و توصیه‌هایی برای همنوعان خود دارید تا بتوانند با معلولیت خود بجگند؟
- توصیه می‌کنم در هر زمینه‌ای که توانایی دارند واقعا زحمت بکشند و اصلا تسلیم معلولیت و نگاه اطرافیان نشوند.
در زندگی غیر از خوشنویسی چه کارهای دیگری انجام‌ داده‌اید که زمينه‌ای برای کمک مالی شود؟
- بعد از اینکه از بیماری سرپا شدم و توانستم بلند بشوم و از ناامیدی رهایی یابم و به‌ زندگی عادی برگردم در روستا مدتی چوپانی کردم و بعد خدمات‌ کامپیوتر و سوپرمارکت زدم چندین اثر خوشنویسی در قالب چلیپا و کتابت انجام‌ دادم و کتابت صحیفه سجادیه را هم به زیباترین شيوه کتابت کردم.
چند سال است ازدواج کرده‌اید آيا خطاطی برايتان درآمدی داشته‌ یانه؟
- سال‌ ۹۷ ازدواج کردم خدا را شکر از زندگی راضی هستم و یک دختر ناز و خوشگل دارم. و باید بگویم اصلا خطاطی کردن برای من درآمدی نداشته‌ و نخواهد داشت فقط از روی علاقه و از سر بیکاری این کار رو انجام می‌دهم.
فکر می‌کنید برای مردم‌ مهم باشد قرآن با چه خطی نوشته شود؟  
- بله خط قرآن و احادیث ثلث و نسخ می‌باشد چون این دو خط خواناتر هستند ولی‌ به‌ خط نستعلیق که‌ خط ملی ایران است بیشتر جنبه کار فرهنگی و هنری دارد که انگشت‌شمار اين کار را انجام داده اند .
نظر شما در باره آثار و فعاليت‌های هنرمندان کشور ايران چیست؟  
- بیشتر در فضای مجازی کار هنرمندان را می‌بینم و باتوجه به‌ معلوليت و ناتوانی مالی کار هنرمندان را از نزدیک نمی‌بینم و امکان ارتباط نزدیک با آنها را نیز ندارم اما دورادور از آثار و فعاليت‌های آنها باخبرم واقعا جای خوشحالی است‌ که‌ هنرمندان خوشنویس ایران مخصوصا استان کردستان هنرمندان توانایی دارد و می‌توانم بگویم تراز اول کشوری هستند که‌ جای تقدير دارد.
چه پیامی داريد برای خوانندگان روزنامه روژان؟
- آرزوی موفقیت و سربلندی و سلامتی برای تمام خوانندگان روزنامه روژان دارم به‌ آن  امید که هيچ توانمندی نااميد نشود.

خوشنویسی هنر دستخط زیبا و ظریف است. این شامل ساختن دقیق هر حرف و سکته مغزی برای ایجاد ترکیبات بصری جذاب و هماهنگ است. خوشنویسی در فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد، زیرا نه تنها مهارت‌های هنری را به نمایش می‌گذارد، بلکه میراث فرهنگی، تاریخ و سنت‌ها را نیز منعکس می‌کند.
یکی از دلایلی که خوشنویسی بسیار مهم است، توانایی آن در انتقال احساسات و پیام‌ها از طریق نمایش بصری است. هنر دخیل در خوشنویسی به سطح عمیق‌تری از بیان اجازه می‌دهد که فراتر از کلمات صرف است. هر ضربه حامل معنا، انرژی و قصد است و آن را به شکل قدرتمندی از ارتباط تبدیل می‌کند.
ضمن اینکه خوشنویسی به دلیل زیبایی ماندگار امتحان خود را پس داده است. در حالی که فناوری نوشتن را به شکل دیجیتالی برای راحتی تبدیل کرده است، خوشنویسی همچنان با جذابیت و ظرافت منحصر به فرد خود افراد را مجذوب خود می‌کند. جذابیت جاودانه آن تضمین می‌کند که خوشنویسی بخشی جدایی ناپذیر از بیان هنری برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند. تناسب پایدار خوشنویسی در توانایی آن در پیوند سنت‌های گذشته با دنیای امروز نهفته است، ریشه‌های خود را به ما یادآوری می‌کند و به ما امکان می‌دهد زیبایی در سادگی و مهارت را درک کنیم.
در این میان باید گفت سعی و تلاش خود هنرمند از همه چیز مهم‌تر است و نقش مهمی در تقویت انگیزه هنرمندان برای ادامه حیات در هنر داشته است. نمونه آن هنرمند توانا کاک هوشیار رحیمی است که علیرغم معلولیت جسمی در غایت تنگدستی توانسته است جلوه‌های زیبایی از هنر هوشنویسی را به نمایش بگذارد و نام خود را در دنیای هنر جاودانه سازد. برای این هنرمند خوشنویس آرزوی موفقیت روزافزون داریم.
چه زیباست که‌ بگوییم:
هيچ بهاری بی خزان نیست
جز بهار هنر و ادب
گوهر پاک از کجا
عالم خاک از کجا...

منبع: روزنامه روژان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید