پنج شنبه، 27 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » آغاز جشنواره شعر و موسیقی اقوام ایرانی در سنندج

آغاز جشنواره شعر و موسیقی اقوام ایرانی در سنندج

0
کد خبر: 1319

آغاز جشنواره شعر و موسیقی اقوام ایرانی در سنندج

گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره تا ۱۱ مهرماه جاری در خانه کرد، عمارت خسروآباد، پارک دیدگاه و سینما بهمن به اجرای نواها و آواهای محلی می‌پردازند.
همزمان با ایام ولادت باسعادت پیامبر عظیم‌الشان اسلام نخستین جشنواره شعر و موسیقی ویژه اقوام ایرانی با حضور گروه‌هایی از استان‌های کشور در سنندج آغاز شد.
به گزارش خبرنگار روژان‌پرس، گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره تا ۱۱ مهرماه جاری در خانه کرد، عمارت خسروآباد، پارک دیدگاه و سینما بهمن به اجرای نواها و آواهای محلی می‌پردازند.
این جشنواره با مشارکت معاونت استان‌های صداوسیما، صداوسیمای مرکز کردستان، استانداری کردستان و شهرداری سنندج برگزار می‌شود.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در مراسم افتتاحیه این جشنواره با اشاره به اینکه تاریخ هر کدام از اقوام ایران سرشار از اسطوره‌های بی‌بدیل است مقدم هنرمندان کشور را به پایتخت موسیقی ایران، شهر سنندج خوشامد گفت.
علی مرادی دبیر جشنواره افزود: هر قوم بر روایت موسیقی‌اش ترانه‌های دلنشین و کلماتی مهربان دانش و قصه‌ای دارد و ستودن اسطوره‌های زیبای میهن و ظلم‌ستیزی است.
وی با اشاره به اینکه شعر و موسیقی اقوام ایرانی رنگین کمانی است که هر رنگ نمی‌تواند به تنهایی زیبایی را به کمال روایت کند اظهارداشت: نوای زندگی مازنی و گیلک، رقص کلمات در ماهور آواز لری، ترنم و طنین ترکمن و قشقایی، صدای بلوچ و سیستانی و نسیم پرمهر عربی و شادمانی و شادکامی در نوای کردی، اینجا در کردستان آغازی برای فصل تازه‌ای وحدت و همدلی است.
مرادی افزود: بسط و توسعه فرهنگ در توجه به داشته‌های استان محقق می‌شود و موسیقی سنتی اقوام ایرانی نیز برگرفته از آموزه‌های اجتماعی، دینی و انسانی است و به همین دلیل می‌تواند بستری برای همدلی بیشتر باشد.
مدیر کل صداوسیمای مرکز کردستان گفت: ۴ هزار و ۵۲۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آن‌ها ۲۸۰ اثر توسط هیئت انتخاب تایید شد.
مرادی، افزود: در نهایت هیئت داوران ۲۵ اثر از ۱۸ قوم مختلف از سراسر کشور را برای اجرا انتخاب کردند.
وی با بیان اینکه 7 گروه موسیقی از استان کردستان نیز در این جشنواره حضور دارند به رونمایی از تندیس جشنواره شعر و موسیقی اقوام ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: قبل از افتتاحییه رسمی جشنواره، موسیقی زنده در چند نقطه سنندج از جمله خانه کرد، پارک دیدگاه اجرا شد که استقبال گسترده مردم را به همراه داشت.
استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت: مفتخریم با برگزاری جشنواره فاخر موسیقی در شهر زیبای سنندج، میلاد پیامبر را جشن می‌گیریم.
اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه کردستان یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خاستگاه‌های موسیقی جهان است افزود: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها موجب آشنایی بیشتر نسل جوان و نوجوان ما با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موسیقی فولکلور ایران زمین خواهد شد. 
زارعی کوشا از تثبیت شهر سنندج به عنوان مرجعیت موسیقی اقوام، موسیقی محلی و فولکلور خبر داد و افزود: قرار است هر سال این برنامه را در تقویم برنامه‌های فرهنگی لحاظ کنیم و این موضوع به عنوان ظرفیتی ماندگار برای استان تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: ایده این جشنواره در سفر رئیس سازمان صداوسیما به کردستان مطرح شد و امروز ما در خدمت نمایندگان اقوام ایرانی هستیم.
زارعی‌کوشا تصریح کرد: کردستان مملو از ظرفیت‌های فراوان از مواهب خدادای است که یکی از آنها میراث ناملموس موسیقی است که بسیاری از مورخان کردستان را یکی از کهن‌ترین خاستگاه‌های موسیقی جهان نام برده‌اند.
وی اعلام کرد: موسیقی کردستان به ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و این جشنواره فرصتی برای معرفی و آشنایی با فرهنگ و هنر ایران‌زمین و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کردستان است.
معاون دفتر یونسکو در ایران نیز، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: امیدواریم تکرار این قبیل برنامه‌ها و مشابه آن زمینه‌ای برای گسترش فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف ایران به دنیا و کشورهای عضو یونکسو باشد.
اکبر یوسفی افزود: شبکه شهرهای خلاق یونسکو از ۲۰۰۴ شروع شد و شهر سنندج به عنوان چهارمین شهر خلاق بعد از اصفهان، رشت و بندرعباس در سال ۹۸ عضو شهرهای خلاق در موسیقی شد.
وی در ادامه با بیان اینکه احترام به آداب و فرهنگ ملل مختلف از موضوعاتی است که در یونسکو پیگیری می‌شود، افزود: بسترهای هویت‌بخش تنوع فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی در مناطق جغرافیایی کشور رواج دارد و قابل بهره‌برداری است.
یوسفی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰  شهر خلاق در دنیا به ثبت رسیده و با ارتباط با یکدیگر توانمندی‌ها و قابلیت‌ها را را منتقل و زمینه تبادل فرهنگی و گسترش فرهنگ و آداب و سنن را فراهم می‌کنند.
معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما هم گفت: هنر، فرهنگ، آداب و سنن، شعر، موسیقی و سرود نمادی از دو مولفه اساسی هویت محوری و عدالت‌گستری در سند تحول صدا و سیما است.
حسن عابدینی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا همه اقوام، هنرمندان، کارآفرینان، اندیشمندان و هرکسی که برای پیشرفت این مرز و بوم کار می‌کند در رسانه ملی دیده شود چرا که رسانه ملی متعلق به همه ملت ایران است.
وی گفت: امسال بیش از یک‌هزار قطعه موسیقی در رادیو و تلویزیون ساخته‌ایم چون غنای بیشتری به رسانه می‌بخشد و از زمان فراخوان جشنواره اقوام ایرانی، بیش از ۴ هزار و ۵۲۱ اثر موسیقیایی ارسال شد و در سه مرحله تلاش شد تا موسیقی‌های برجسته انتخاب و از رسانه ملی پخش شود.

کارگاه آموزشی موسیقی از برنامه‌های جانبی جشنواره
امروز یکشنبه در دومین روز برگزاری جشنواره، کارگاه آموزشی موسیقی با حضور انور قره‌داغی از موزیسین‌های نامی کرد دردانشگاه کردستان برگزار شد. در این کارگاه ساختار مقام، در موسیقی با حضور علاقه‌مندان بحث و بررسی شد.
بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها در موسیقی نواحی از اهداف برگزاری این کارگاه‌های آموزشی است.
به گزارش خبرنگار روزنامه روژان سه کارگاه آموزشی در دردانشگاه کردستان و دو برنامه هم در دانشگاه آزاد در طول سه روز کاری جشنواره موسیقی برگزار می‌شود.
جشنواره «موسیقی اقوام ایرانی» با اجرای ۲۵ اثر از مناطق مختلف کشور از دیروز شنبه 8 مهرماه آغاز شد و تا یازدهم مهر در سنندج ادامه خواهد داشت.
کلید واژه ها:
جشنواره موسیقی اقوام
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید