یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » هورامان برای کردها تنها منطقه‌ای جغرافیایی نیست

رییس دانشگاه سلیمانیه در همایش بین‌المللی هورامان:

هورامان برای کردها تنها منطقه‌ای جغرافیایی نیست

0
کد خبر: 1061

هورامان برای کردها تنها منطقه‌ای جغرافیایی نیست

در همایش ۱۶ پنل تخصصی در ۲ روز و در قالب ۶۰ مقاله ارائه شد که ۴۰ درصد از این تعداد مقاله را اساتیدی از اقلیم کردستان عراق ارائه دادند.
نخستین همایش بین‌المللی هورامان به مدت دو روز در دانشگاه کردستان با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
در این همایش رییس دانشگاه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در پیامی ویدئویی اظهار کرد: غنی بودن هورامان از تمامی جنبه‌ها به بستری مهم برای محققان و پژوهشگران و نویسندگان تبدیل شده است تا از این طریق آن را به همه جهان معرفی کنند.
کوهسار محمد علی مراد افزود: خرسندیم که دانشگاه سلیمانیه با دانشگاه کردستان ارتباط خوبی دارد و در برگزاری همایش بین‌المللی هورامان در کنار دانشگاه کردستان حضور دارد.
وی اضافه کرد: برگزاری کنفرانسی در سطح بین‌المللی و با عنوان هورامان اقدام مهم و بزرگی است و برای رشد و توسعه همه ابعاد هورامان لازم و ضروری است.
رئیس دانشگاه سلیمانیه افزود: هورامان برای کردها تنها منطقه‌ای جغرافیایی نیست بلکه میراث بزرگی از نظر فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، ادبی، معماری و تاریخی است و همین غنی بودن هورامان از تمامی جنبه‌ها به بستری مهم برای محققان و پژوهشگران و نویسندگان تبدیل شده است تا از این طریق آن را به همه جهان معرفی کنند.
وی اضافه کرد: ما معتقدیم که این گنجینه مهم نیاز به آرشیو کردن، تحلیل و گسترش بیشتر دارد تا به ابزاری برای معرفی کردها در جهان تبدیل شود.
رییس دانشگاه سلیمانیه در ادامه آمادگی این دانشگاه را برای همکاری و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی اعلام کرد و یادآور شد: خرسندیم سال آینده این کنفرانس در دانشگاه سلیمانیه به عنوان پیشاهنگ دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق برگزار شود.
رئیس دانشگاه کردستان نیز در این همایش اظهار کرد: بخش قابل توجهی از بازار کردستان، کرمانشاه و اقیلم کردستان عراق، در جایگاه علمی و اقتصاد کالایی به هوامان وابسته است که شناخت بیشتر این توانمندی موجبانت تعامل و بهره گیری از این فرصتها را فراهم می‌کند.
حامد قادرزاده با بیان اینکه اهمیت هورامان تنها در سطح منطقه و کشور مطرح نیست، اظهار کرد: این منطقه یک حوزه بین‌المللی است و اگر بخواهیم آن را به جهان معرفی کنیم پیش از هرچیز باید با هم‌افزایی فکری، به یک چشم‌انداز مشترک رسیده و سپس ظرفیت‌ها و جایگاه واقعی آن را به درستی ترسیم کنیم.
دبیر علمی همایش هم با بیان اینکه توسعه بدون پشتوانه مراکز علمی، جامعه مدنی و دستگاه‌های اجرایی تحقق نمی‌یابد گفت: انتظار می‌رود دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی و به عنوان کنشگر مرزی مطالبات و تقاضای اجتماعی جامعه مدنی را مشخص کرده و به دستگاه‌های اجرایی انعکاس دهد.
امید قادرزاده افزود: منطقه هورامان دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است که هر کدام از این نمادها گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند.
وی گفت: ۱۶ پنل تخصصی در ۲ روز و در قالب ۶۰ مقاله ارائه شد که ۴۰ درصد از این تعداد مقاله را اساتیدی از اقلیم کردستان عراق ارائه دادند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز در این همایش با اشاره به طبیعت بکر هورامان و ویژگی‌های ساکنان آن در حفظ محیط زیست اظهار کرد: هورامان نمادی عینی از تلاش مستمر بشر برای تعامل با طبیعت و نه تقابل با آن است که باید این امر الگوی سایر مناطق باشد.
منصور مهرزاد با تاکید بر اینکه بافت معماری و طبیعت هورامان مهم است ولی موضوع آثار ناملموس فرهنگی آن عامل ثبت جهانی آن بود، ادامه داد: هورامان خود را از اعماق تاریخ به ما معرفی کرد و رسالت میراث فرهنگی در معرفی و حفاظت از این منطقه، نیازمند تعامل همه جانبه است که در ثبت جهانی شاهد آن بودیم و این روند باید ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه در جریان سفر و گردشگری آسیب‌های سفر نباید متوجه هورامان شود، یادآور شد: در همین زمینه، آموزش‌های لازم به مدیران کسب و کار، اقامتگاه‌ها و مردم محلی ارائه شده است.
رییس دانشگاه حلبچه اقلیم کردستان عراق نیز در پیامی ویدئویی خطاب به این همایش اظهار کرد: امیدواریم این کنفرانس زمینه‌ساز کنفرانس‎های موثر و موفق در آینده باشد و شناخت بیش از پیش دانشگاه‌ها را در پی داشته باشد.
مهاباد کامل عبدالله افزود: با توجه به اینکه برگزاری چنین کنفرانسی، ضرورتی برای منطقه هورامان است، به محض مطرح شدن پیشنهاد حضور در آن را با خرسندی پذیرفتیم.
وی اضافه کرد: حکومت اقلیم کردستان و وزارت علوم اقلیم همواره بر ضرورت ارتباط جامعه و دانشگاه تاکید داشته‌اند به همین دلیل همکاری ما با دانشگاه‌ها تنها امضای قرارداد نیست بلکه تلاش می‌کنیم به طور مستمر نتایج و دستاوردهای علمی خود را با جامعه پیوند بزنیم.
مهاباد کامل عبدالله ضمن تشکر از دانشگاه کردستان به دلیل همکاری همیشگی با دانشگاه حلبچه، گفت: ما هم به عنوان دانشگاه حلبچه آمادگی خود را برای هر گونه همکاری آکادمیک در راستای خدمت به علم و آکادمی با دانشگاه کردستان اعلام می‌کنیم.
کتاب دو جلدی تاریخ، فرهنگ و ادبیات هورامان با 42 فصل که هر فصل توسط یک صاحبنظر هورامی زبان نگاشته شده نیز در این همایش دو روزه رونمایی شد.
دکتر سیدمختار هاشمی نیز گفت: در دسامبر ۲۰۲۳، گروه ارزیابی سازمان یونسکو خواستار گزارشی از ایران بابت کارهای ضروری بعد از ثبت منظر فرهنگی هورامان به عنوان سایت میراث جهانی شد.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در خصوص معیارهای ارزیابی، پایگاه میراث جهانی اورامانات نتوانسته است فعالیت‌های حفاظتی را به سرانجام برساند؛ بنا بر این ثبت جهانی هورامان در معرض خطر جدی است.
منطقه هورامان/ اورامانات، منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور، بین ۲ استان کردستان و کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق واقع شده و دارای کوه‌های سر به فلک کشیده و رودهای خروشان است.
پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان پنجم مردادماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید