چهارشنبه، 26 دی 1403
روژان پرس » اخبار » سه ضلع مثلث رستگاری سازمان

محمدسلیم عباسی*

سه ضلع مثلث رستگاری سازمان

0
کد خبر: 2446

سه ضلع مثلث رستگاری سازمان

پژوهش، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک در کنار نظارتِ مستمر بر فرایند آموزش‌های مهارتی، کاربردی و فنی و حرفه‌ایی چهار ضلع مربع ساختار جدید نظام آموزشی کشور هستند.
اثبات این نکته که تخصص‌های شغلی و مهارت‌های کاربردی بازارکار تحت تاثیر رشد فناوری و پیشرفت آنی دنیای اطلاعات و ارتباطات سریعا در حال تغییر است، نیاز به استدلال و برهان خاصی ندارد و دستاورد انکار این قضیه نیز چیزی بجز جا ماندن از قافله توسعه جهانی نیست.
امروزه در بحث مشاغل نیز مانند سایر حوز‌ه‌ها، "آینده‌پژوهی" ظریف‌ترین نکته‌ای است که باید به آن پرداخته شود.
بر همین مبنا کارشناسان حوزه مهارت نیز متفق‌القول هستند که بدون استقبال از پژوهش جامع، کامل و علمی از آینده مشاغل و مشاغل آینده سازمان‌هایی که متولی آموزش در این زمینه هستند، بجز حیف و میل کردن منابع خود، رهاوردی  نخواهند داشت.
در چنین شرایطی و با توجه به تحولات شگرف تکنولوژیک پیش رو، نظام آموزش رسمی (آموزش متوسطه و عالی) و سازمان‌هایی مهم و راهبردی مانند: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که متولی آموزش‌های غیر رسمی (مهارتی کاربردی و شغلی) در کشور هستند، ناگزیر از پذیرش، همراهی و همگامی و پیش‌بینی این تغییرات هستند به‌طوری که از هم اکنون برنامه لازم برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز جامعه آینده را به منظور آماده شدن نسل فعال اقتصادی فعلی و بعدی در مواجهه با بازار کار داشته باشند.
امروزه پژوهش، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر دورنمای مشاغل آینده با تاکید بر مشاغل جدید در کنار نظارتِ مستمر بر فرایند آموزش‌های مهارتی، کاربردی و فنی و حرفه‌ایی چهار ضلع مربع ساختار جدید نظام آموزشی کشور هستند. ساختاری که در نهایت ناگزیر است بسرعت "وظیفه تصدیگری" را به بخش خصوصی، شرکای اجتماعی و سایر ذینفعان حوزه آموزش واگذار نماید.
علی ایحال اتخاذ راهبردهای *برون سپاری* (با تاکید بر حفظ منافع سازمان و نقش نظارتی آن)، *خصوصی‌سازی* (با تاکید بر اهلیت سنجی، حمایت همه جانبه و پرهیز از موازی کاری بخش دولتی) و در نهایت *آموزش‌های مشارکتی* (با تاکید بر نقش صنایع، صنوف و حفظ منافع کلیه شرکای اجتماعی) سه ضلع مثلث رستگاری نظام مهارت آموزی کشور از وضعیت فاقد توجیه اقتصادی کنونی است. مثلثی که بدون دغدغه از هرگونه بروکراسی اداری و فارغ از نگرانی تامین اعتبار "نوش داروی بعد از مرگ سهراب" بخش دولتی، به راحتی می‌تواند به پیشواز مشاغل آینده برود!
---------------------------------------------
* کارشناس آموزش فنی و حرفه‌ای 
* یادداشت ۲۰۸ از سری یادداشت‌های مهارتی(۱۴۰۳/۱۰/۲۱)
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید