عدم وجود پروازهای منظم میتواند بر تصمیمگیریهای مقامات دولتی برای سفر به این منطقه تأثیر بگذارد و این امر میتواند به نوبه خود بر روند توسعه استان تأثیر منفی بگذارد.
هژیر اللهمرادی: امروز، سانحه خودرو وزیر صمت در راه سفر به کردستان خبرساز شد؛ سفری که میتوانست نویدبخش خبرهای خوب برای کردستان در آغاز دولت وفاق ملی باشد؛ اما متاسفانه با بروز حادثه رانندگی برای خودرو حامل وزیر در مسیر راه، کام مردم کردسنان را تلخ کرد.
این خبر نشان داد یکی از بزرگترین چالشهای روزمره برای سفر به کردستان سفرهای زمینی است.
آنگونه که سرهنگ بهروز خانپور رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا گفته حادثه ساعت ۵:۲۰ صبح امروز در باند شمالی محور کرج - قزوین رخ داد و خودروی پژو ۲۰۰۸ که حامل محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، دچار سانحه شده.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا گفته در پی بارش باران و لغزندگی سطح جاده، یک کامیون حامل بار به علت عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه، در محدوده استان قزوین واژگون شد و پس از برخورد با نیوجرسی کنار جاده، بخشهایی از باند شمالی را مسدود کرد. این مسدودیت ناگهانی باعث شد که چندین خودروی عبوری، از جمله خودروی حامل وزیر صمت، با کامیون برخورد کنند.
وی افزود: در این حادثه، ۳ نفر از سرنشینان خودرو، از جمله خود وزیر، دچار مصدومیت شدند و به مراکز درمانی منتقل شدند.
سفر وزیر صمت اولین سفر وزرای دولت چهاردهم به کردستان برای بررسی تخصصی مسایل و مشکلات استان محسوب میشد که از روزها و هفتهها قبل برای آن برنامهریزی شده بود و استاندار از آن به عنوان فرصتی گرانبها برای جبران عقبماندگیهای کردستان نام برد.
بر اساس برنامهریزیهایی صورت گرفته قرار بود امروز پنجشنبه ۲۴ آبانماه وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان کردستان حاضر شود و از نزدیک مسایل و مشکلات این استان را در حوزه صنایع، معادن، تجارت مرزی و… بررسی کند؛ اما از بد حادثه خودرو محمد اتابک در اتوبان کرج_قزوین دچار سانحه شد و سفر به زمان دیگری موکول شد.
اینکه چرا سفر وزیر، زمینی بوده و چرا از امکان سفر هوایی استفاده نشده مشخص نیست، اما این احتمال که وضعیت فرودگاه سنندج در این شرایط آب و هوایی برای سفر با هواپیما نامناسب بوده وجود دارد. سالهاست که توسعه فرودگاه سنندج بیتالغزل مطالبات مردم و شعار دولتمردان است اما تا چه حد این مطالبه، وجهه همت دولتمردان قرار گرفته است سوالی است که تا کنون بیپاسخ مانده است.
واقعا خدمات رسانی در فرودگاه سنندج در شرایط آب و هوایی سخت تا چه حد است؟
جادههای کردستان علاوه بر اینکه با استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارند بخش اعظم آن زیر بار ترانزیت کالاهای مربوط به حوزه وزارت صمت و یا کامیونهایی که سنگ معادن کردستان را به صورت خام از کردستان به سایر استانها جابجا میکنند هر روز وضعیت نامناسبتری به خود میگیرند.
دولت باید به این نتیجه رسیده باشد که وضعیت پروازهای بدون نظم استان کردستان، نماد بیعدالتی در توزیع امکانات ملی است که با شعارهای توسعهای رئیس جمهور در تضاد آشکار است. علاوه بر آن، نوعی نادیده گرفتن پتانسیلهای استان کردستان برای بهبود اقتصاد ملی نیز تلقی شود.
عدم وجود پروازهای منظم میتواند بر تصمیمگیریهای مقامات دولتی برای سفر به این منطقه تأثیر بگذارد و این امر میتواند به نوبه خود بر روند توسعه استان تأثیر منفی بگذارد.
این شرایط نه تنها برای مردم کردستان که سالهاست در انتظار بهبود زیرساختها و خدمات هستند، بلکه برای کل کشور نیز مسئلهای حیاتی است چرا که توسعه پایدار و همهجانبه نیازمند توجه و حمایت مستمر از تمامی مناطق است و این امر شامل توسعه زیرساختهای حمل و نقل هوایی نیز میشود.
این سانحه تلخ نشان داد که دولت باید در توسعه حمل و نقل هوایی برای استانی که به سبب بازارهای مرزی، امروزه یکی از شاهراههای صادرات محسوب میشود تدبیری جدی بیندیشد تا فرصتها بیش از این از دست نرود.
آدرس کوتاه خبر: