جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » کشت خشخاش در استان‌‌های مجاور خطری بزرگ برای کردستان است

استاندار در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان مطرح کرد؛

کشت خشخاش در استان‌‌های مجاور خطری بزرگ برای کردستان است

0
کد خبر: 1921

کشت خشخاش در استان‌‌های مجاور خطری بزرگ برای کردستان است

استاندار کردستان تصریح کرد: برخی نقاط شهری و روستائی استان آلودگی بالائی دارند و شورای هماهنگی نباید منتظر برگزاری جلسات ماهیانه بماند و سریعا رسیدگی کنند.
نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با هدف بررسی وضعیت اجرای برنامه‌‌های پیکار با اعتیاد در سالن جلسات استانداری کردستان برگزار شد.

کشت خشخاش در استان‌‌های مجاور خطری بزرگ برای کردستان است
استاندار کردستان تجدید نظر در برنامه مبارزه با مواد مخدر را ضروری دانست و گفت: تدبیر کلی کشور پیشبرد این برنامه بر اساس شورائی است زیرا دارای ابعاد درمانی، آموزشی، پیشگیری، دستگیری و اشتغال می‌‌باشد که تنها با این روش می-توان به مرحله هم‌‌افزائی و جلوگیری از هدر رفت منابع و زمان رسید.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: تنها با برگزاری جلسه مشکل حل شدنی نیست بلکه باید همه کمیته‌‌ها وظایف خود را با جدیت بیشتر دنبال کنند و نظارت بر عملکرد شوراهای شهرستانی و تامین نیاز آنها در دستور کار قرار دهند.
وی تصریح کرد: برخی نقاط شهری و روستائی استان آلودگی بالائی دارند و شورای هماهنگی نباید منتظر برگزاری جلسات ماهیانه بماند و سریعا رسیدگی کنند.
زارعی کوشا رسیدگی به اشتغال معتادان بهبود یافته را برنامه جدی دولت دانست و اظهار کرد: 10 درصد از اعتبارات و تسهیلات اشتغال استان به این افراد تخصیص داده شده که باید به متقاضیان پرداخت شود، بنابراین بایستی شورا به صورت مستمر پیگیر پرداخت این منابع باشد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: بدون همراهی خیرین نمی‌‌توان به اهداف دست یافت و باید تمام زمینه‌‌های حضور آنها را فراهم کنیم و از تجارب موفق سایر استان‌‌ها استفاده کنیم.
وی افزود: نباید اجازه داد معتادان متجاهر در معابر تردد کنند و موضوع احداث کمپ نگهداری از این افراد در شهرهای سقز، سنندج و قروه را پیگیری کنیم تا بتوانند سایر شهرستان‌‌ها را هم پوشش دهند.
استاندار کردستان کشت خشخاش در استان‌‌های مجاور را خطری بزرگ برای استان دانست و گفت: این یک تهدید بزرگ برای کردستان است و نباید اجازه دهیم وارد استان شود.

مقابله با فروش و مصرف مواد مخدر نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است
مسئول کمیته مقابله با فروش مواد مخدر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در خصوص عملکرد 3 ماه گذشته گفت: از ابتدای فروردین تا 18 خرداد سالجاری 263 کیلوگرم مواد مخدر شامل تریاک، گل، گراس، حشیش و شیشه و 32 هزار و 146 عدد قرص روان گردان کشف و ضبط شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 93 و 84 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.
سرهنگ لطف ا... دارابی افزود: در این مدت 922 نفر مرد و 13 نفر زن مصرف کننده و 471 نفر معتاد متجاهر دستگیر شدند.
وی اعلام کرد: 190 پرونده برای فروشندگان تشکیل و تحویل مقام قضائی شد.
دارابی با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت کمپ‌‌های ترک اعتیاد در سقز تصریح کرد: 25 درصد معتادان متجاهر استان در سقز تردد دارند که تعداد آنها بسیار بیشتر از ظرفیت کمپ‌‌های موجود است و باید نسبت به احداث کمپ‌‌های جدید اقدام شود.
وی خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی اعتیاد شد و اظهار کرد: مقابله با فروش و مصرف مواد مخدر نیازمند بانک اطلاعاتی دقیق شامل محل‌‌های توزیع، افراد فروشنده، اماکن آلوده، مکان‌‌های اختصاصی مصرف و معتادان متجاهر هستیم که با وصف داشتن مصوبه نشست قبلی تا کنون اجرا نشده است.

بهبود یافتگان در صورت نداشتن شغل به چرخه مصرف برمی‌‌گردند
رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری با اشاره به اهمیت توجه به هم‌‌افزائی همه ارگان‌‌های مرتبط گفت: موضوع توانمند سازی افراد آسیب دیده و افرادی که موفق به ترک مصرف شده‌‌اند از اهمیت بالائی برخوردار است زیرا این افراد در صورت نداشتن شغل و منبع درآمد کافی به چرخه مصرف برمی‌‌گردند، بنابراین از همه نهادهای مرتبط با ایجاد اشتغال، مهارت آموزی و بانک‌‌ها خواستارم تا با جدیت بیشتری وارد میدان شوند.
حسین رسولی خاطر نشان کرد: کانون یاریگران استان با هدف حمایت از آسیب دیدگان روستائی فعال شده که برای پیشبرد اهداف نیاز به همکاری بیشتر سازمان‌‌های آموزش فنی و حرفه‌‌ای، موسسات پولی و بانک‌‌ها دارند زیرا سطح پوشش فعلی جوابگوی تقاضای افراد نیست.
وی افزود: بر اساس توافق سازمان بهزیستی و دادستانی کل کشور پذیرش معتادان متجاهر در کمپ‌‌های معتادان خود معرف ممنوع شده که این امر سبب بروز مشکل در پذیرش معتادان متجاهر شده که از شورا خواستارم تا زمان احداث کمپ‌‌های اختصاصی اجازه پذیرش این افراد را صادر کند.
رسولی در مورد پرداخت کمک هزینه نگهداری معتادان در کمپ‌‌ها اظهار کرد: 4 میلیارد و 700 میلیون تومان طلب سال گذشته این کمپ‌‌ها پرداخت نشده که در صورت عدم تامین بودجه کیفیت خدمات کاهش می‌‌یابد.

گزارشاتی از کشت خشخاش و دانه‌‌های مواد مخدر در کردستان به گوش می‌‌رسد

رئیس کمیته حقوقی با اشاره به وضعیت مطلوب کردستان در زمینه آلودگی به مواد مخدر گفت: باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا این وضعیت به سمت افزایش شاخص‌‌های اعتیاد نرود و باید تمامی نهادهای مرتبط فعالیت خود را مضاعف کنند.
محمد جباری افزود: باید امر آگاه سازی جامعه به صورت مستمر و شبانه‌‌روزی اجرا شده و مدارس در اولویت قرار گیرد زیرا نقطه شکل گیری شخصیت افراد در مقطع سنی پایین و در مراکز آموزشی شروع می‌‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: همکاری رسانه‌‌ها به ویژه رسانه ملی از اهمیت بالاتری برخوردار است که نیاز به ساخت فیلم‌‌ها و سریال‌‌های بیشتری داریم.
جباری با اعلام آمادگی دستگاه قضائی برای همکاری قاطع با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: گزارشاتی از کشت خشخاش و دانه‌‌های مواد مخدر به گوش می‌‌رسد که باید همه مواظب باشیم از کوهستان‌‌ها و مزارع استان برای کشت استفاده نشود.
دادستان مرکز استان خواستار رسیدگی به اشتغال بهبود یافتگان شد و تصریح کرد: ایجاد اشتغال افراد بهبود یافته احتمال بازگشت به مصرف را کاهش می‌‌دهد که بودجه کافی برای این منظور تخصیص نمی‌‌یابد و از همه متولیان اشتغال خواستارم تا در این راستا همت بیشتری به خرج دهند.
وی اموال به دست آمده از فروش مواد مخدر را نامشروع دانست و خاطر نشان کرد: تنها جریمه این افراد نمی‌‌تواند آنها را از ادامه فروش مواد مخدر بازدارد بنابراین باید تمام اموال آنها شناسایی شده و بر اساس اصل 49 قانون اساسی مصادره شود.

معتادان بیمار در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان درمان می‌‌شوند
رئیس کمیته درمان در مورد دریافت هزینه از معتادان گفت: معتادان بیمار، کودکان آسیب دیده و مادران باردار در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان درمان می‌‌شوند به طوری که در حال حاضر در بیمارستان‌‌های بعثت سنندج و امام خمینی سقز پذیرش می‌‌شوند.
اسعد فتحی‌‌پور افزود: کودکان و نوجوانان آسیب دیده از اعتیاد در بخش نشاط بیمارستان سنندج بستری می‌‌شوند و موارد مربوط به دندان پزشکی آنها در کلینیک دندان پزشکی سنندج به صورت رایگان انجام می‌‌شود.
وی اعلام کرد: بیماران بی بضاعت تمام داروهای خود را به صورت رایگان دریافت می‌‌کنند.
فتحی‌‌پور در خصوص وضعیت رسیدگی به درمان معتادان و بهبود یافتگان مبتلا به بیماری‌‌های واگیر خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به ایدز و هپاتیت بر اساس دستور العمل‌‌های داخلی و بین المللی را نمی‌‌توان از سایر بیماران جدا کرد چون این امر سبب شکل گیری تمایل به پنهان سازی، انکار و انتقام جوئی می‌‌شود.

مجمع خیرین مبارزه با مواد مخدر در حال راه اندازی است
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان با اعلام این مطلب که برای مبارزه با اعتیاد نیاز به حضور خیرین داریم گفت: تا زمانی که برنامه جامع نداشته باشیم نمی‌‌توانیم به هدف اصلی برسیم و باید سیکل تولید مواد مخدر را پیش از سایر برنامه‌‌ها کنترل کرد.
مهدی رمضانی افزود: یکی از اشکال‌‌های جدی، نبود سیکی واقعی و سازمان یافته است و ضرورت دارد خیرین را وارد میدان کنیم که برای تکمیل این روند مجمع خیرین مبارزه با مواد مخدر در حال راه اندازی است.
وی تصریح کرد: راه اندازی مراکز آموزش‌‌های فنی و حرفه‌‌ای و حمایت از اشتغال افراد بهبود یافته را در دستور کار قرار دهیم.
رمضانی پالایش نهادهای مردم نهاد را برنامه دیگر مدیریت ارشد استان ذکر و اظهار کرد: برخی از این نهادها از عملکرد مطلوبی برخوردار نسیتند و باید پالایش شوند تا روند همکاری مردم در مبارزه با مواد مخدر جدی‌‌تر و سریع‌‌تر شود.

50 درصد از جمعیت زندانیان استان را معتادان متجاهر تشکیل می‌‌دهند
مدیرکل زندان‌‌های کردستان خواستار تجدید نظر در برنامه‌‌ریزی‌‌ها شد و گفت:  کمپ‌‌های معتادان خود معرف و معتادان دستگیر شده با وصف تلاش‌‌های بسیار عملکرد مناسبی ندارند و برای رسیدن به نتیجه بهتر باید مجتمع‌‌های اشتغال، درمان و روان شناسی ایجاد شود.
مجتبی محمدی افزود: 50 درصد از جمعیت زندانیان استان را معتادان متجاهر تشکیل می‌‌دهند و دیگر جائی برای پذیرش زندانی نداریم.
وی تصریح کرد: تعدادی افراد کار آفرین داریم که توانسته‌‌اند برای بسیاری از زندانیان اشتغال و درآمد پایدار ایجاد کنند اما به علت عدم پرداخت تسهیلات بانکی قصد پایان دادن به فعالیت‌‌هایشان را دارند که ضرورت دارد تا مدیریت استان رسیدگی به این موضع را در دستور کار قرار دهند تا زندانیان، اشتغال و درآمد خود را از دست ندهند.
محمدی ضمن انتقاد از نبود حمایت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از سازمان زندان‌‌ها اظهار کرد: سازمان زندان‌‌ها با وصف بهره مند نبودن از کمک این شورا توانست 6 هزار متر مربع کارگاه و خوابگاه را در همه زندان‌‌های استان احداث کند تا زندانیان بتوانند روند اشتغال  خود را طی کنند.

سهم کردستان از مطالبات سال گذشته کمپ‌‌های ترک اعتیاد  پرداخت نشده است
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان از متولیان امور اعتیاد خواست تا راهکاری برای رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر شهر سقز تدوین شود و خاطر نشان کرد: تعداد معتادان متجاهر این شهر زیاد است و کمپ‌‌ها از پذیرش این افراد خودداری می‌‌کنند که اگر جمع نشوند در این فصل که گردشگران و مسافران شهرستان‌‌های سقز و بانه را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌‌کنند می‌‌تواند وجهه استان را تخریب و امنیت مسافران را کاهش دهد.
علی محمد پناه تصریح کرد: سهم کشوری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از مطالبات کمپ‌‌های کردستان پرداخت شده اما سهم استان تا کنون پرداخت نشده است.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید