دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » کاهش سن ابتلا به دیابت و فشار خون در کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد؛

کاهش سن ابتلا به دیابت و فشار خون در کردستان

0
کد خبر: 1578

کاهش سن ابتلا به دیابت و فشار خون در کردستان

با توجه به تحقیقات انجام شده 9 سال سن ابتلا به فشار خون و 5 سال سن ابتلا به دیابت کاهش یافته است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگاران به تشریح عملکرد این نهاد در اجرای طرح پویش ملی سلامت پرداخت.
فرزام بیدارپور با اشاره به ضرورت سنجش مستمر سلامتی افراد گفت: طرح پویش ملی سلامت با هدف سنجش وضعیت سلامت افراد و شناسائی افراد دارای بی‌انظباطی قند و فشار خون از 20 آبان ماه امسال تا 30 دی در سراسر استان اجرا شد.
وی افزود: در این پویش باید 70 درصد از افراد جامعه پایش می‌شدند که این عدد در کردستان به علت خالی شدن برخی روستاها از سکنه و مهاجرت موقت به سایر استانها به 61 درصد رسید به طوری که در این مدت 740 هزار نفر از ساکنان کردستان غربالگری قند و فشار خون شدند که در نتیجه این پایش مشخص شد که 62 هزار نفر دارای سابقه فشار خون، 158 هزار نفر افراد پیش فشار خون، 12 هزار و 300 نفر دارای فشار خون بالا بودند که افراد برای پیگیری و درمان به مراکز درمانی معرفی شدند.
بیدارپور تصریح کرد: در این مدت 235 هزار نفر در خصوص قند خون پایش شدند که در نتیجه مشخص شد که 25 هزار نفر از آنها دارای سابقه دیابت، 5 هزار نفر بیمار جدید و 24 هزار نفر مستعد دیابت شناسائی شدند.
وی از کاهش سن ابتلا به دیابت و فشار خون خبر داد و اظهار کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده 9 سال سن ابتلا به فشار خون و 5 سال سن ابتلا به دیابت کاهش یافته و این زنگ خطر جدی برای آینده کشور بوده و باید تمام نهادهای مرتبط با سلامتی و درمان اقدامات پیشگیرانه را عملیاتی کنند تا با بحران مواجه نشویم.
این مقام مسئول مصرف بالای نمک در کردستان را خطر جدی برای سلامت مردم دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین مطالعات استاندارد مصرف نمک در 3 تا 5 گرم روزانه است که این عدد در کردستان تا سال 1400 در حدود3/10 گرم بود که رتبه اول کشور را دارد.
بیدارپور افزود: در حالی که با مصرف بالای نمک در استان روبرو هستیم اما در زمینه «ید» با کمبود شدید مواجه و باید از طرق مختلف نسبت به جبران آن اقدام شود، این را بیان کنم که این موضوع سبب فعالیت دلالان شده و با ترفندهای مختلف نمک‌های تصفیه نشده با با نام نمک ید دار به فروش می‌رسانند.
وی در خصوص مصرف نمک‌های رنگی و نمک دریا گفت: عده‌ای دلال فاقد صلاحیت علمی و اخلاقی با شگردهای مختلف نمک‌های غیر استاندارد و خطرناک را با نام نمک دریا و نمک‌های رنگی عرضه می‌کنند که همه آنها غیر استاندارد بوده و جامعه باید از خرید آنها خودداری کنند، در کنار این موضوع دانشگاه علوم پزشکی هم بی تفاوت نبودن و با بازرسی مستمر از فروشگاه‌ها و مراکز عرضه نسبت به جمع‌آوری این نمکها اقدام می‌کند به طوری در یک فقره بیش از 4 تن از این نمک‌ها کشف و معدوم شد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید