پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » رسانه‌ها در عصر انتخابات

حمزه مرادی*

رسانه‌ها در عصر انتخابات

0
کد خبر: 1536

رسانه‌ها در عصر انتخابات

قدرت رسانه را نباید دست کم گرفت چرا که دارای نفوذ در افکار عمومی هستند
نقش رسانه‌ها در هدایت و شکل‌گیری افکار عمومی و در صحنه‌های سیاسی چون انتخابات بر کسی پوشیده نیست تا جایی که قدرت نفوذ رسانه‌ می‌تواند کاندیدایی را در جامعه و بین مردم محبوب، توانمند، لایق و برعکس منفور و نلایق جلوه دهد.
امروزه با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی، هر فردی ابزاری برای کسب اطلاعات مورد پسند خود در جامعه در دست دارد لذا در این وهله نقش رسانه‌ها در مشارکت عمومی نیز هویداست.
رسانه‌ها می‌توانند با بیان حقایق، بازتاب برنامه‌های کاندیداها، به تصویر کشیدن صحنه‌هایی از شور انتخاباتی، ایجاد رقابت، بیان مطالبات منطقی مردم و... میدان را برای مشارکت مردم هموارتر و جذاب‌تر کنند. در این میان، خبرنگاران و رسانه‌های محلی نقش پررنگ‌تری دارند. رسانه‌ها می‌توانند چهره واقعی کاندیداها را برای مردم نشان دهند و از انتخابات به عنوان فرصتی دموکراتیک در راستای منافع عمومی جامعه و توسعه شهر و دیار خود بیشترین بهره را ببرند. به تعبیری با تفسیر وقایع و تبیین ویژگی‌ نامزدهای برتر، شرایط را برای انتخاب مردم آسان‌تر کنند.
قدرت رسانه را نباید دست کم گرفت چرا که دارای نفوذ در افکار عمومی هستند تا جایی که اگر کاندیدایی فاقد رسانه باشد یا رسانه‌ها روی وی تمرکز نکنند در بین مردم به فراموشی سپرده می‌شود.
بدون شک اگر نماینده‌ای ناتوان از شهری انتخاب شود سهم خبرنگاران و رسانه‌ها در این انتخاب بیشتر از دیگران است که نتوانسته‌اند شرایط انتخاب اصلح را برای مردم تبیین کنند. برعکس اگر رسانه‌ها بنا بر منافع خود با کاندیدایی تبانی کنند و مشارکت به سود وی به حداکثر برسد در این صورت نیز به مردم تحمیل می‌گردد که سزاوار و شایسته منافع عمومی نیست.
بنابراین رسانه‌ها باید به‌عنوان امین مردم به چهارچوب قانونی حوزه فعالیت خویش پایبند باشند، جلوگیری از تخریب افراد و ارگان‌ها، حفظ حرمت کاندیداها، روشنگری، احترام به نظر هیت‌های اجرایی و حفظ حرمت شورای نگهبان به‌عنوان نهاد متولی، رعایت حقوق و منافع عمومی مطابق استانداردهای تعیین شده تماما باید از جانب رسانه‌ها رعایت گردد در غیر این صورت علاوه بر اینکه اعتبار و جایگاهشان را در بین مردم از دست می‌‌دهند در پسِ انتخابات نیز ممکن است پرونده‌های قضایی و شکایت‌های متعددی دامنگیر آنان گردد.
نکته مهمی که باید توسط رسانه‌ها و حتی مردم بدان توجه شود اینکه قطعا همیشه افرادی خواسته یا ناخواسته قصد ایجاد مشکلاتی را داشته‌اند لذا رسانه‌ها نباید جایگاه قانونی خود را در حد حمایت از این افراد تنزل دهند بلکه به ایجاد شور انتخاباتی و اشتیاق مردم به مشارکت اقدام کنند که منافع جمعی نیز در همین است.
*کارشناس ارشد حقوق – بوکان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید