سه شنبه، 1 خرداد 1403
روژان پرس » اخبار » از خواص لبو برای سرماخوردگی چه می‌دانید؟

از خواص لبو برای سرماخوردگی چه می‌دانید؟

0
کد خبر: 1433

از خواص لبو برای سرماخوردگی چه می‌دانید؟

با همه فوایدی که لبو دارد اما چون حاوی قند است لذا برای افراد دیابتی گزینه مناسبی به شمار نمی‌آید.
لبو برای سرماخوردگی معجزه می‌کند. شاید تعجب کنید اما تحقیقات نشان داده که لبو یا همان چغندر پخته حتی از شلغم هم برای سرماخوردگی بهتر می‌تواند عمل کند. لبو علائم سرماخوردگی را بهبود بخشیده و طول دوره سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.
تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از سرماخوردگی حرف اول را می‌زند. یکی از مواد غذایی بسیار مقوی برای جلوگیری و همچنین درمان سرماخوردگی، چغندر یا همان لبو است. در فصول سرد سال، تقریبا بر سر هر چهارراهی لبوفروش‌ها را می‌توان دید اما تهیه و پخت چغندر آنقدر آسان است که به راحتی می‌توانید آن را در منزل نیز آماده کنید. 
لبو همچنین منبعی غنی از نوعی آنتی اکسیدان به نام بتائین است. در ریشه چغندر نیز می‌توانید مقادیر بالایی منگنز، فولات و ویتامین B2 بیابید. اما خواص لبو برای سرماخوردگی چیست؟
لبو یک منبع غنی از ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با عفونت‌های ویروسی که عامل سرماخوردگی هستند، به مبارزه می‌پردازد.
ویتامین ث دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و چون در لبو این ویتامین به وفور وجود دارد، به همین دلیل است که برای بهبود سرماخوردگی بر سر زبان‌ها افتاده و البته چنانچه شرح دادیم، این امر بی‌دلیل نیست.
لبو یا شغلم کدامیک برای سرماخوردگی بهتر هستند؟
فصل پاییز و زمستان فصولی هستند که در آنها مصرف لبو و شلغم به شدت افزایش می‌یابد. اما در التیام سرماخوردگی کدامیک از این دو ماده غذایی موثرتر هستند؟
برخی از کارشناسان تغذیه معتقدند که لبو بیشتر از شلغم در بهبود سرماخوردگی می‌تواند موثر باشد. گفته می‌شود اینکه مردم به هنگام سرماخوردگی بیشتر سراغ شلغم می‌روند، دقیقا جنبه روانی دارد زیرا از لحاظ علمی لبو باید در درمان سرماخوردگی بهتر عمل کند. لبو خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و علاوه بر بهبود سرماخوردگی در درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز موثر است.
لبو حاوی قند است و برای افراد دیابتی گزینه مناسبی به شمار نمی‌آید. بسیاری از افراد برای اینکه لبو طعم بهتری پیدا کند، به آن شکر نیز اضافه می‌کنند اما بهتر است این کار را انجام ندهید. ۳ یا ۴ عدد لبو را در ۴ لیوان آب ریخته و اجازه دهید ۲ تا ۳ ساعت با شعله ملایم بپزد. پس از پخت لبوها پوست آنها را گرفته و مصرف نمایید. خوردن لبو، علائم سرماخوردگی را در شما کاهش خواهد داد.
همچنین می‌توانید از آبمیوه لبو استفاده کنید. به این منظور یک عدد لبو پخته را همراه با یک عدد هویج و یک عدد سیب در مخلوط‌کن بریزید و به مدت یک دقیقه مخلوط کنید. سپس، آب‌میوه را صاف کرده و میل نمایید. طرز تهیه لبو برای سرماخوردگی استفاده از آن در سوپ نیز می‌تواند باشد. همچنین در سالاد هم از لبو می‌توانید استفاده کنید.
سوپ لبو برای سرماخوردگی
از خواص لبو برای سرماخوردگی در سوپ هم می‌توانید بهره بگیرید:
یک عدد لبو پخته، یک عدد پیاز، دو حبه سیر، یک عدد هویج، یک عدد سیب زمینی و یک لیتر آب را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید مواد به مدت حداقل ۱ ساعت بپزند. سپس، سوپ را با نمک، فلفل و رب گوجه فرنگی مزه‌دار کرده و میل نمایید.
کاهش فشار خون
لبو حاوی نیتریک اسید بوده و به بهبود جریان خون کمک می‌کند و در نتیجه برای سیستم قلبی-عروقی مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب چغندر می‌تواند در عرض چند ساعت فشار خون را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
کاهش التهابات 
لبو منبع بتائین بوده و با التهاب مبارزه می‌کند. کولین نیز یکی دیگر از مواد مغذی موجود در چغندر است که التهاب مزمن را کاهش می‌دهد. اثرات ضد التهابی چغندر در مبارزه با تومورها و سرطان نیز تائید شده است. برای اینکه خواص ضد التهابی لبو را ببینید بهتر است از آب چغندر به طور منظم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
افزایش انرژی
لبو دارای مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات برای تامین انرژی بدن بوده و کارایی ورزشکاران را افزایش می‌دهد. مقادیر بالای نیترات در چغندر به انرژی تبدیل شده و چون فرم گیاهی دارد، هضم آن نیز آسان است. لبو با افزایش اکسیژن رسانی به خون فشار خون را در ورزشکاران کاهش داده و موجب می‌شود تا در تمرینات و مسابقات ورزشی عملکرد بهتری داشته باشند.
بهبود سلامت قلب
خواص لبو و تاثیر آن در بهبود سرماخوردگی تنها یکی از فواید لبو است. فیبر موجود در چغندر کلسترول بد خون را کاهش داده و چون در کاهش فشار خون نیز موثر است، به سلامت قلب کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در لبو از رسوب کلسترول بد در دیواره رگ‌ها جلوگیری کرده و به این ترتیب احتمال بروز حملات قلبی را کاهش می‌دهد.
کمبود پتاسیم در بدن خطر بروز سکته را افزایش می‌دهد. چغندر غنی از پتاسیم بوده و با کاهش فشار خون در بدن از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری کرده و در نتیجه از بروز سکته قلبی نیز پیشگیری می‌نماید.
بهبود سلامت کبد
بتائین موجود در آب چغندر عملکرد کبد را بهبود بخشیده و از تجمع چربی در کبد نیز پیشگیری می‌کند. نوشیدن آب چغندر یکی از بهترین‌ روش‌ها جهت پاکسازی کبد و از بین بردن سموم در بدن است.
دسته بندی: اخبار / اسلایدر / اجتماعی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید